AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har begynt å slanke meg. 6. januar og 7. januar trente jeg. Jeg er overvektig og ikke vant til å trene. Jeg gikk en del disse dagene, og var noen minutter på ellipsemaskin. Jeg ble skikkelig anpusten og sliten på ellipsemaskinen. Er det fornuftig av meg å ta en hviledag i dag, eller er det dumt? Jeg er redd for å bli oversliten og overtrent hvis jeg presser meg for mye å begynnelsen.
Gjest Daenerys Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Hviledag er like viktig som selve treningen, kroppen må bygge seg opp igjen etter treningen som bryter den ned. Ikke start så hardt ut om du vil holde på motivasjon, trening 3 ganger i uka er mer enn nok de første månedene Det er lurt å ha en hviledag mellom disse 3 dagene om det er mulig, i alle fall ikke tren 3 dager på rad.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Hvis du ikke har trent aktivt før å så er risikoen for overtrening de første 3 månedene nær null! Du må faktisk begynne å bli litt veltrent før du kan bli overtrent. Det kan imidlertid være greit å ta seg en spisedag i uka hvis du holder diett de andre dagene. Hindrer at kroppen går inn i sparemodus
antibac Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Hviledag er like viktig som selve treningen, kroppen må bygge seg opp igjen etter treningen som bryter den ned. Ikke start så hardt ut om du vil holde på motivasjon, trening 3 ganger i uka er mer enn nok de første månedene Det er lurt å ha en hviledag mellom disse 3 dagene om det er mulig, i alle fall ikke tren 3 dager på rad. Mja. Det er greit å hviledager mellom de dagene man trener hardt (f.eks. styrketrening). Man bør absolutt bevege seg HVER eneste dag. Viktig som du sier å ikke starte for hardt, som f.eks. å trene kondisjon hver dag, da går man fort lei. Så, TS, jeg ville ihvertfall satt inn minst 30 min tur hver dag du ikke trener. Hviledag trenger ikke å bety at man ikke gjør noenting. Flink du er som tar deg selv i nakken og har begynt med trening! Bli med i tråden "Sommerkroppen 2012", selv om målet ditt kanskje ikke er flott kropp til sommeren (det er det ikke for meg hvertfall!), så er det mye god motivasjon å hente der ved å prate med andre i samme situasjon som deg
antibac Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Hvis du ikke har trent aktivt før å så er risikoen for overtrening de første 3 månedene nær null! Du må faktisk begynne å bli litt veltrent før du kan bli overtrent. Det kan imidlertid være greit å ta seg en spisedag i uka hvis du holder diett de andre dagene. Hindrer at kroppen går inn i sparemodus Mja, de lærde strides om det der. Jeg tror heller ikke at det er noe som heter sparebluss/modus. http://fitnessbloggen.no/ekspert-hevder-sparebluss-ikke-eksisterer/ Uansett, man bør passe på hva man stapper inn i munnen den dagen man har "spisedag" også. Jeg liker å skeiie litt ut på lørdager, men prøver uansett å ikke ta helt av. Man tror kanskje man "bare" har spist 2000 kcal den dagen, men så er man egentlig oppe i 3000 kcal.
ini Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Jeg gir meg selv en hviledag når jeg kjenner at kroppen er sliten. Med hviledag mener jeg null styrketrening og ingen kondisjonstrening, men det er ikke dermed sagt at jeg blir sittende i sofaen fra jeg står opp til jeg legger meg. Jeg går i utgangspunktet veldig mye (har ikke bil), så jeg får ikke dårlig samvittighet over å skippe treningen en dag, men sørger heller for å bevege på meg på andre måter. Å bli sittende stille innebærer altfor fort at man stivner, og det gjør det tungt å komme i gang etter restitusjon. Hvis du har en dag du virkelig IKKE vil trene er det bedre at du sier at "i dag kan jeg heller bare gå en rolig tur" enn å presse deg til noe kroppen din sier at du egentlig burde la være å gjøre. All bevegelse er bra, men ikke la kroppen lure deg til å gjøre dette flere dager på rad. Jeg har som minstekrav til meg selv å trene fire ganger i uken, men siden jeg ELSKER den etter-trening-følelsen like høyt som jeg elsker tapas legger jeg gjerne inn en eller to ekstra økter i uken. Lykke til!
Redbull Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Er du utrent er hviledag viktig!! Når du blir mer trent kan du gjerne ha aktive hviledager med rolige lange turer
antibac Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 Er du utrent er hviledag viktig!! Når du blir mer trent kan du gjerne ha aktive hviledager med rolige lange turer Mja, hvorfor anbefaler da Helsedirektoratet at man er fysisk aktiv med moderat intensitet i minst 30 minutter til dagen? Med mindre man så vidt klarer å gå opp to trappetrinn, så klarer man å bevege seg utover de dagene man trener hardere.
Redbull Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 Mja, hvorfor anbefaler da Helsedirektoratet at man er fysisk aktiv med moderat intensitet i minst 30 minutter til dagen? Med mindre man så vidt klarer å gå opp to trappetrinn, så klarer man å bevege seg utover de dagene man trener hardere. Enig med deg jeg altså. Men folk på godt over hundre kg bør begynne rolig mener jeg. Men ingen har ondt av en halvtimers rolig tur uansett nei
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #11 Skrevet 8. januar 2012 Minst en times bevegelse hver dag bør alle klare. Man trenger ikke trene hardt hver dag, men en times rask gåtur hver dag kan man klare, og da trenger man ikke hviledager.
Gjest Daenerys Skrevet 8. januar 2012 #12 Skrevet 8. januar 2012 Minst en times bevegelse hver dag bør alle klare. Man trenger ikke trene hardt hver dag, men en times rask gåtur hver dag kan man klare, og da trenger man ikke hviledager. Hvis man veier veldig mye og ikke er vant til aktivitet i det hele tatt, vet jeg ikke om man klarer det. Har godt av det, ja, men klare, er ikke så sikker på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå