Tenåringen Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 jeg er 15 år gammel jente og får ikke lov til noe av foreldrenne mine. jeg har ikke privat liv i det hele tatt. jeg får lov å drive med pc, men kun når dem er hjemme og kun i stua og de kommer stadig og skal se hva jeg gjør. akkurat nå lurer mamma på hva jeg gjør og jeg må bare si at jeg skriver på en skoleoppgave og da er det greit. de skal bestemme alt, hva slags klær jeg går i, hva jeg får se på tv, alt. jeg får ikke kle meg sexy eller pent, noe de andre jentene gjør, jeg får ikke bruke sminke, jeg får ikke en gang lov å fjerne hår under armene, jeg får ikke gå i string truser, tanga eller hipsters, kun det de andre kaller for bestemor truser, jeg får ikke lese om sex eller se filmer med sexuelt innhold, selv om filmen har 11-årsgrense. de er jo greie sånn elers. jeg har aldri blitt slått eller noe, men jeg er så lei dette. hva skal jeg gjøre? det er ingen i klassen min som har det så strengt. i går skulle to av mine venninner på kino, men jeg fikk ikke lov fordi filmen hadde 15 år grense. dette begynner å gå ut over meg sykisk. jeg føler meg både stygg og ekkel. det hjelper ikke en gang å snakke til dem, da blir de sinte.
The Kitten Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Sjekker de om du har fjernet hår under armene? 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Vel, hvis man legger lokk på en gryte med kokende vann, så vil det koke over! Lar man dampen slippe ut vil det hele gå pent og pyntelig for seg. Jeg hadde ei venninne med veldig strenge foreldre. Hun "tok helt av" så fort de så en annen vei, og var den med mest utsvevende sexliv i hele gjengen. Hun drakk, røyka og herja. Sleit (ga faen) på skolen også. Stadig nye forbud hjalp ikke akkurat.
Gjest snoopy_93 Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Psykisk, ikke sykisk. Jeg tror nok foreldrene dine bare er redd for at du ikke er den "lille jenta deres" lengre. At de på en måte frykter at du skal bli stor. Selv har jeg fått gjøre det jeg har hatt lyst til så lenge mamma og pappa fikk vite om det før. Jeg ville snakket med foreldrene mine og sagt at de hindrer deg i å være sosial med venner når de holder på sånn. Til slutt er det ingen som vil spørre deg om du vil være med ut fordi de vet at du ikke får lov av mor og far og da mister du venner. Og tro meg, det er IKKE gøy å sitte alene dag ut og dag inn. Har vert der, dog pga andre ting. Si at du er stor nok til å kunne kle deg selv, ferdes trygt på nett og se filmer. Og sminke er noe du selv bestemmer og dette med kroppshår er også noe du selv bestemmer! Du kan jo evt snakke med helsesøster på skolen om dette.
Tenåringen Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2012 Sjekker de om du har fjernet hår under armene? nei, ikke sånn, men hvis de ser det så blir de sinte. jeg gjorde det en gang i fjor flere ganger og når mamma så at jeg løftet armen en dag da jeg solte meg så ble hun sint. måtte bare si at jeg ikke hadde fått det da, men det trodde hun ikke noe på. og ga meg en orndentli regle om at det var galt å gjøre og sånt.
Gjest henriett3 Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 (endret) Vel, hvis man legger lokk på en gryte med kokende vann, så vil det koke over! Lar man dampen slippe ut vil det hele gå pent og pyntelig for seg. Jeg hadde ei venninne med veldig strenge foreldre. Hun "tok helt av" så fort de så en annen vei, og var den med mest utsvevende sexliv i hele gjengen. Hun drakk, røyka og herja. Sleit (ga faen) på skolen også. Stadig nye forbud hjalp ikke akkurat. Ja dette er sant. Men TS: Det er vel mulig å ta kontakt med familievernkontoret? Eller snakke med kontaktlærer/fastlege. De vil hjelpe deg og snakke med foreldrene dine om det. Jeg skjønner at foreldrene dine vil ha en viss kontroll, men dette tar jo helt over! Jeg fikk selv lov til å gjøre så og si hva jeg ville jeg da. Endret 8. januar 2012 av henriett3 1
Gjesten Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Har du prøvd å snakke ordentlig med dem om det? Forklart dem hvordan du føler det og spurt hvorfor de er så strenge som de er? Når du er 15 år bør du jo få lov til å se en film med 15-årsgrense, du er også gammel nok til å bestemme selv hva slags undertøy du vil gå i og om du vil barbere deg under armene. Hvis det virkelig ikke nytter å prate med dem, kan du jo prøve å prate med besteforeldre, tanter og onkler, foreldrene til venner eller helsesøster på skolen og be dem ta en prat med foreldrene dine. Kanskje de er litt mer forståelsesfulle hvis beskjeden kommer fra en voksen. Hvis ingenting nytter er det rett og slett ikke mye du kan gjøre. Frem til du er 18 år har de dessverre lov til å ta disse avgjørelsene for deg.
Gjesten Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 nei, ikke sånn, men hvis de ser det så blir de sinte. jeg gjorde det en gang i fjor flere ganger og når mamma så at jeg løftet armen en dag da jeg solte meg så ble hun sint. måtte bare si at jeg ikke hadde fått det da, men det trodde hun ikke noe på. og ga meg en orndentli regle om at det var galt å gjøre og sånt. Hvorfor mener hun at det er galt?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 anbefaler at du kontakter familie rådgiving eller snakker med helsesøster på skolen. det er ulik oppfatning av hva barn bør få lov til eller ikke. men din alder er uansett vanskelig iforhold til foreldre generelt sett. mye stygt på nett,foreldre blir anbefalt å følge bedre med. privatliv iform av truser og barbering er noe dem ikke har noe med,heller ikke hva du kler på deg å liker å ha på deg. men foreldre ser jo helsst at barna ikke fryser. videre er dem vel redd for at du sender signaler om sex,mange møter sin første sex partene i din alder.det er ikke alle menn far vil at datteren skal friste for å si det sånn. husk dem har vert ung en gang dem også. snakk med besteforeldre om du har. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå