Gå til innhold

Hjelp!n Jeg er blitt alene og er i fullstendig villrede

Anbefalte innlegg

Gjest True Khaleesi
Skrevet

Samboeren min gjorde det slutt med meg for noen dager siden. Vi har barn sammen. Dette gjør så fryktelig vondt og jeg er blitt fysisk syk i form av magesmerter, halsbrann, hodepine og tannverk. Ikke greier jeg å spise skikkelig heller. Men mest av alt bekymrer jeg meg for framtiden.

Hvor skal jeg starte? Hva skal jeg gjøre nå? Tenkte å ringe et familievernkontor imorgen og avtale møte om mekling.

Jeg er student ved universitet pluss at jeg deltidsjobber. Han har full jobb og god lønn. Akkurat nå bor jeg i leiligheten vår mens han bor hos en kompis.

Hvordan blir fordelingen? Har han mer rett på omsorg enn meg pga lønna? Jeg opplever mitt største mareritt akkurat nå og er livredd for å miste sønnen min.

Jeg har ressurssterk familie og får hjelp hos de dersom jeg skulle trenge det.

Kan jeg klare å bo i en leilighet på 9500 i mnd dersom jeg får hovedomsorgen? Får jeg nok penger til å greie utgiftene? Mulig jeg er teit og dum, men jeg vet veldig lite om hvordan dette foregår og hvor mye støtte man får.

Har hørt om OS, bostøtte, dobbel barnetrygd, billigere bhg (?), forsørgerstipend og selvfølgelig vil jeg også få vanlig stipend/lån pluss litt lønn (ca 4-5000 fra deltidsjobben). Og regnes jeg som hovedomsorgsperson selv om pappaen har han en og annen helg, eller må jeg ha han 100% hele tiden?

Hjelp meg, vær så snill. Dette er det mest forferdelige jeg har vært borti... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Ang penger ol. kan jeg ikke hjelpe deg - men omsorg og samvær er separat. Du kan feks ha hovedomsorgen mens dere har en 50-50 avtale. Det kommer vel bare ann på om far går med på det.

Lykke til.

Skrevet

50-50 SAMVÆRSavtale selvsagt. Beklager - skal ikke forsøke å forvirre deg yttligere :)

Skrevet

anbefaler deg å tenke på hva som er best for barnet. anbefaler ikke 50/50 deling spesielt vis barnet er mindre enn 3 år.

en husleie på over 9 er noe jeg ikke hadde klart iallefal! spørs hvor dere bor,men anbefaler deg å finne deg billigere bosted. vis barnet går på skole bør du holde deg i barnets nærmiljø.

• Liker 2
Gjest True Khaleesi
Skrevet

Barnet er under 2 år, og jeg har IKKE ment å ha 50/50 fordeling. Vi er begge interessert i barnets beste (håper jeg), og han har akkurat vent seg til denne leiligheten vi er i nå da vi flyttet hit for noen måneder siden.

Vi bor i Rogaland, og her er det svært dyrt. Men siden jeg er student så kan jeg kanskje høre med Studentsamskipnaden. De pleier å prioritere studenter med barn.

AnonymBruker
Skrevet

OPP, kom igjen, det er så sinnsykt mange resurssterke, smarte damer her på forumet. Kan ikke dere hjelpe jenta med råd og tips? Hun sitter jo der alene.. :klem:

• Liker 1
Gjest True Khaleesi
Skrevet

OPP, kom igjen, det er så sinnsykt mange resurssterke, smarte damer her på forumet. Kan ikke dere hjelpe jenta med råd og tips? Hun sitter jo der alene.. :klem:

Min første dag som alenemamma idag. Har gått greit, men kjenner at jeg har et stort hull innvendig og har bare lyst å gråte hele tiden. Men en må jo ta seg sammen foran barnet. Lurer på hvordan uka blir. Da er det full rulle med studiestart og barnehage.. Jippi.

Og takk.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om OS, bostøtte, dobbel barnetrygd, billigere bhg (?), forsørgerstipend og selvfølgelig vil jeg også få vanlig stipend/lån pluss litt lønn (ca 4-5000 fra deltidsjobben). Og regnes jeg som hovedomsorgsperson selv om pappaen har han en og annen helg, eller må jeg ha han 100% hele tiden?

Sakset fra husbanken:

"Alle som er over 18 år kan søke bostøtte med unntak av studenter uten barn og personer i førstegangstjeneste/siviltjeneste."

Siden det står studenter uten barn, regner jeg med at du som student med barn kan søke bostøtte. Gå til ditt lokale NAV-kontor, de vil gi deg en søknad. Du må legge ved kopi av leiekontrakten for leiligheten du bor i.

Skrevet

Klem til deg !

Dette går bra , det blir tøft , men det ordner seg .

Ta kontakt med familievernkontoret i morgen . Du trenger meklingsattest derifra til søknader du må sende til NAV .Det kan være lang ventetid for mekling , men det er obligatorisk for samboere med barn .

Hos NAV søker du utvidet barnetrygd , stønad til barnehage , kanskje har du rett til bostøtte og overgangsstøtte . Sjekk ut NAV s sider . Dette kan også være en lang prosess . Få bf til å melde flytting til folkeregisteret med en gang .

Lykke til !

Gjest True Khaleesi
Skrevet

Klem til deg !

Dette går bra , det blir tøft , men det ordner seg .

Ta kontakt med familievernkontoret i morgen . Du trenger meklingsattest derifra til søknader du må sende til NAV .Det kan være lang ventetid for mekling , men det er obligatorisk for samboere med barn .

Hos NAV søker du utvidet barnetrygd , stønad til barnehage , kanskje har du rett til bostøtte og overgangsstøtte . Sjekk ut NAV s sider . Dette kan også være en lang prosess . Få bf til å melde flytting til folkeregisteret med en gang .

Lykke til !

Tusen takk! :)

Skrevet

Glem det.

Det er tydeligvis noen her inne som har så lite til overs for 50/50-ordningen at de til og med misser poenget.

AnonymBruker
Skrevet

Glem det.

Det er tydeligvis noen her inne som har så lite til overs for 50/50-ordningen at de til og med misser poenget.

Det er ingen, INGEN som ville anbefalt en 50/50-løsning for et barn under to år. Og ts sier at det heller ikke er aktuelt her.

Hva var poenget ditt?

Skrevet

Det er ingen, INGEN som ville anbefalt en 50/50-løsning for et barn under to år. Og ts sier at det heller ikke er aktuelt her.

Hva var poenget ditt?

Poenget mitt var å svare på TS sitt spørsmål ang. omsorg VS. samvær.

SITAT: "Og regnes jeg som hovedomsorgsperson selv om pappaen har han en og annen helg, eller må jeg ha han 100% hele tiden?"

Altså er svaret ja. Hovedomsorg og samvær er to forskjellige ting. Ekemplifiseringen min med 50/50 er nettopp det det er; et eksepel for å vise at omsorg og samvær er to ulike ting. Og kan man ha 50/50 ordning der bare den ene har hovedomsorgen så indikerer dette at det også fungerer på samme måte der hvor den andre parten har mindre samvær. Har jeg forstått det riktig så kan til og med den med hovedomsorgen ha mindre samvær med barnet enn samværsforeldren.. En noe merkelig løsning spørs du meg, men det er en annen sak.

Uansett, forstår du nå hva jeg mener med at folk går i vranga bare fordi 50/50 ordningen nevnes?

AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt var å svare på TS sitt spørsmål ang. omsorg VS. samvær.

SITAT: "Og regnes jeg som hovedomsorgsperson selv om pappaen har han en og annen helg, eller må jeg ha han 100% hele tiden?"

Altså er svaret ja. Hovedomsorg og samvær er to forskjellige ting. Ekemplifiseringen min med 50/50 er nettopp det det er; et eksepel for å vise at omsorg og samvær er to ulike ting. Og kan man ha 50/50 ordning der bare den ene har hovedomsorgen så indikerer dette at det også fungerer på samme måte der hvor den andre parten har mindre samvær. Har jeg forstått det riktig så kan til og med den med hovedomsorgen ha mindre samvær med barnet enn samværsforeldren.. En noe merkelig løsning spørs du meg, men det er en annen sak.

Uansett, forstår du nå hva jeg mener med at folk går i vranga bare fordi 50/50 ordningen nevnes?

Har ikke sett noen som har "gått i vranga" her jeg, bortsett fra deg? :klo:

Skrevet

Har ikke sett noen som har "gått i vranga" her jeg, bortsett fra deg? :klo:

Forsøker du å være kverrulerende nå eller forstår du rett og slett ikke hva jeg mener?

Jeg syntes det var påfallende mange som reagerte på eksempelet mitt, og som samtidig da tilsynelatende ikke hadde lest/forstått innlegget. Dette igjen syntes jeg var vært å nevne. Videre var det du (?) som ba meg utdype poenget mitt som tydeligvis hadde gått deg hus forbi.

Thats it.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...