HopelessFear Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Samboeren min tenker å ta et studieår i Storbritannia og spurte om jeg ikke skulle bli med. Jeg lurer på hvordan det er da? Jeg er verken student eller gift med fyren, så jeg vet ikke om jeg har rett til å søke visa/visum. Har hørt at en ikke trenger visum i 90 dager om en reiser til SB. når en bor i Norge. Noen som vet noe om dette?
drosophilia Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Samboeren min tenker å ta et studieår i Storbritannia og spurte om jeg ikke skulle bli med. Jeg lurer på hvordan det er da? Jeg er verken student eller gift med fyren, så jeg vet ikke om jeg har rett til å søke visa/visum. Har hørt at en ikke trenger visum i 90 dager om en reiser til SB. når en bor i Norge. Noen som vet noe om dette? Siden SB er i EU, tror jeg du kan være der så lenge du vil så lenge du registrerer deg der (her i Norge gjør man det hos politiet, vet ikke med SB). Det er mulig du må tilbake til Norge hver 3. måned hvis du ikke har jobb/studievisum. Håper noen kan svare bedre på dette. Men det skulle fint gå an, og jeg tror defintivt du burde slenge deg på. Kanskje det tilogmed finnes noe relevant å jobbe med der?
Lipstick Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Du trenger ikke visum for å flytte til Storbritannia! Bare til å sette seg på flyet.
HopelessFear Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2012 Du trenger ikke visum for å flytte til Storbritannia! Bare til å sette seg på flyet. Sikker? På UDI står det at en kun kan oppholde seg der i 90 dager løpet av 6 måneder. Etter 6 månedersperioden kan en være 3 måneder igjen.
*Enigma* Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 http://www.norway.org.uk/Norsk/Ny_i_Storbritannia/flyttetilstorbritannia/
Lipstick Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Sikker? På UDI står det at en kun kan oppholde seg der i 90 dager løpet av 6 måneder. Etter 6 månedersperioden kan en være 3 måneder igjen. Jeg har bodd i England siden september, så jeg er bombesikker på at du ikke behøver visum.
HopelessFear Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2012 Jeg må vel ha pass som er gyldig hele den perioden jeg skal eventuelt bo der?
Gjest MorAase Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 SB?!? <Belladonna> UK eller GB takk </Belladonna> 2
Lipstick Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 Passet ditt må være gyldig, ja, men du kan også fornye det når du er på Norgesbesøk hvis det er i ferd med å løpe ut. Du må gjerne registrere deg på udi sine sider, men dette vil de kun at du skal gjøre for å ha kontroll på hvor mange nordmenn som befinner seg i utlandet. Hvis du skal jobbe må du få deg national insurance number i UK.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå