Youdontknowme Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Hei! Hadde satt veldig pris på om noen kunne hjulpet meg med å finne en problemstilling til min skriveoppgave i norsk, særemne. Jeg har lest Phenomena-bøkene av Ruben Eliassen. Problemstillingen skal ha noe med skrivemåten hans å gjøre tror jeg. Er kjempe takknemlig for all hjelp!
Gjest Glenfarclas Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Gi gjerne mer informasjon, jeg kjenner ikke til bøkene. Er det noe du allerede har merket deg med skrivemåten? Jeg hjelper gjerne med formuleringen/vinklingen.
Youdontknowme Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2012 Gi gjerne mer informasjon, jeg kjenner ikke til bøkene. Er det noe du allerede har merket deg med skrivemåten? Jeg hjelper gjerne med formuleringen/vinklingen. Phenomena-bøkene er fantasy bøker der handlingen utspiller seg i en annen verden enn vår. Det er veldig godt skrevet å virker skikkelig troverdig. Du er nødt til å lese litt mellom linjene for å forstå alt. Det er en serie på 7 bøker som alle sammen bygger opp til den siste boken. Det er to hovedpersoner det handler mest om, men vi ser det mest fra den enes synspunkt, og han er gutt. Samtidig som han forteller i 3.person. Kapitlene er forholdsvis korte. Det blir ganske raskt spennende så etter et par kapitler er det vanskelig å legge dem fra seg.
Gjest Glenfarclas Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 (endret) Du kan jo gjøre en analyse av fortellermåten med tanke på følgende punkter: - Vekslingen mellom hvem som har synsvinkelen. Kommer vi tettere på handlingen/hovedpersonene ved måten synsvinkel er brukt? - Valget av 3. persons-forteller: Hvilken effekt har dette? Er fortelleren troverdig (kan vi stole på informasjonen fortelleren gir oss)? - Hvilken informasjon er utelatt (du skriver at man må lese litt mellom linjene)? Vi kan forstå fortelleren som en "usynlig" instans i teksten som velger hva som skal formidles (må ikke forveksles med forfatteren). Hvis fortelleren har utelatt informasjon som leseren må tenke seg frem til, øker dette for eksempel spenningen? Du kan sikkert legge til flere punkter, og til syvende og sist må du se hvordan nærlesningen og analysen av fortellermåte kan si oss noe om bøkene som helhet: Blir historien mer eller mindre spennende/troverdig gjennom måten den er fortalt på? Les deg gjerne også opp på fantasy-sjangeren. Er fortellermåten i Phenomena-bøkene typisk for sjangeren? Hvorfor/hvorfor ikke? Edit: Nå er jeg faktisk norsklærer på vgs, men spør gjerne læreren din også. Vis ham/henne disse punktene og be om tilbakemelding. Læreren din vet nok bedre enn meg hvilket nivå du ligger på, og hvordan problemstillingen eventuelt kan tilpasses. Lykke til! Endret 8. januar 2012 av Glenfarclas
Youdontknowme Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2012 Du kan jo gjøre en analyse av fortellermåten med tanke på følgende punkter: - Vekslingen mellom hvem som har synsvinkelen. Kommer vi tettere på handlingen/hovedpersonene ved måten synsvinkel er brukt? - Valget av 3. persons-forteller: Hvilken effekt har dette? Er fortelleren troverdig (kan vi stole på informasjonen fortelleren gir oss)? - Hvilken informasjon er utelatt (du skriver at man må lese litt mellom linjene)? Vi kan forstå fortelleren som en "usynlig" instans i teksten som velger hva som skal formidles (må ikke forveksles med forfatteren). Hvis fortelleren har utelatt informasjon som leseren må tenke seg frem til, øker dette for eksempel spenningen? Du kan sikkert legge til flere punkter, og til syvende og sist må du se hvordan nærlesningen og analysen av fortellermåte kan si oss noe om bøkene som helhet: Blir historien mer eller mindre spennende/troverdig gjennom måten den er fortalt på? Les deg gjerne også opp på fantasy-sjangeren. Er fortellermåten i Phenomena-bøkene typisk for sjangeren? Hvorfor/hvorfor ikke? Edit: Nå er jeg faktisk norsklærer på vgs, men spør gjerne læreren din også. Vis ham/henne disse punktene og be om tilbakemelding. Læreren din vet nok bedre enn meg hvilket nivå du ligger på, og hvordan problemstillingen eventuelt kan tilpasses. Lykke til! Tusen takk for god hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå