Gjest linneawarp Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har fått veggedyr i leiligheten - ikke noe å rope hurra for :/ Lever de i klærne dine eller? Jeg er så redd for dem nå!
Gjest snoopy_93 Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Veggedyr kommer vel bare frem om natten for å suge blod. De lever hovedsaklig i madrasser og gjemmer seg i sprekker i panel osv. Omtrent slik som myggen, stikker veggedyret et tynt sugerør eller sugesnabel inn i menneskehuden for å suge blod. Oftest på steder som er udekket av klær, som på armer, bein og hals. Et voksent veggedyr bruker mellom 3-5 minutter på å suge et blodmåltid. Bakkroppen svulmer opp og blir mørk på farge, på grunn av blodet. Her har jeg funnet den infoen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 De lever i sprekker i vegger og møbler og kommer frem om natten for å suge blod. Du bør kontakte en skadedyrkontrollør som kan behandle leiligheten og svare på spørsmål. De er vanskelig å bli kvitt, så du trenger profesjonell hjelp. 2
Gjest linneawarp Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Takk skal dere ha! Skadedyrkontrollen kommer i morgen,- det er ekkelt! :/ Liker ikke å tenke at de kan eventuell sitte på klærne mine når jeg drar på besøk hos noen, håper ikke det Får håpe på at de tar knekken på all dritten.
Brunhilde Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Teknisk sett så kan de vel sitte på klærne dine når du drar ut, de kom jo inn i huset ditt på et vis, ikke sant? Hvis du vil være på den sikre side, så kan du fryse ned tøyet ditt og oppbevare det langt unna soverommet til skadedyrkontrollen har tatt knekken på krekene.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Jeg har lenge vært redd for for å dra det med hjem når jeg har vært ute og reist. Det har jo vært en enorm oppblomstring av dette spesielt i byer som London, New York, osv. Vet du hvor du har fått de fra? På reise? Bor du i blokk? Kan det ha kommet fra naboer?
Frustrertpike Skrevet 9. januar 2012 #7 Skrevet 9. januar 2012 Lykke til med skadedyrkontrollen. Håper det ordner seg. Det er skumle saker de veggdyrene. Vet du hvordan du fikk de i hus? Når det er over 10 minus lønner det seg forresten å ta kofferter hvis en har vært på reise, madrasser, sengetøy ol å ligge litt ute så evt utøy kreperer.
blubba Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 Stress. Får og få dem vekk må man spyle hele rommet og fryse alle tingene! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Mange skadedyr kan fryses vekk, men ikke veggedyr. De tåler i hvert fall 40-50 minusgrader, og går bare i dvale, for så å våkne til liv igjen med en gang de får vanlig temperatur. Så å stresse med å hive ting i frysern er bare bortkastet tid. Helst bør man gjøre minst mulig, før profesjonelle har sett på det, mange av kjerringrådene mot skadedyr bidrar bare til å spre problemet og gjøre jobben vanskeligere for dem.
Brunhilde Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 Mange skadedyr kan fryses vekk, men ikke veggedyr. De tåler i hvert fall 40-50 minusgrader, og går bare i dvale, for så å våkne til liv igjen med en gang de får vanlig temperatur. Så å stresse med å hive ting i frysern er bare bortkastet tid. Helst bør man gjøre minst mulig, før profesjonelle har sett på det, mange av kjerringrådene mot skadedyr bidrar bare til å spre problemet og gjøre jobben vanskeligere for dem. Eh, nei. Det er frykelig dumt av deg å feilinformere, det som stemmer er nemlig dette: Veggedyrets aktivitet stopper etter hvert opp under 13-15 °C og under 10 °C legges ingen egg. Utsettes de for -18 °C i en time vil alle stadier dø. Veggedyret tåler heller ikke høye temperaturer, og alt ved 36-37 °C i fuktig luft vil mange dø. Den øvre temperaturgrensen de kan tåle er 44-45 °C. Alle stadier drepes ved å utsettes for 50 °C i et par timer. Dette er informasjon som er tilgjengelig de fleste steder, også hos Folkehelseinstituttet. Nei, jeg har heldigvis sluppet unna veggedyr, men jeg har reist i områder hvor det har vært utbredt, derfor har jeg satt meg litt inn i problemstillingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå