Gå til innhold

Orkideknopper som bare faller av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en orkide (phalaenopsis) som jeg har hatt i 3 år ca og den har blomstret flere ganger, 2-3 ganger i året ca. Men de siste to gangene det har kommet knopper har disse blitt værende i knoppe-tilstand til de har visnet og falt av.. Jeg skjønner ikke helt hva som skjer. Den har jo blomstret fint tidligere, kan det rett og slett være at den er for gammel? Vi har flyttet til nytt hus, men lysforhold, vanning, gjødsling osv er omtrent det samme som det var før. Hvor ofte bør de forresten pottes om? Begynner vel å bli en stund siden sist.. :sjenert:

Da den begynte å spire igjen nå tenkte jeg at den kanskje ikke tålte kulden av å stå i vinduskarmen så jeg satte den på et bord litt lengre inn på stua, men fortsatt med tilgang til dagslys. Likevel ser det ut som knoppene bare ramler av :( To av syv knopper har nå visnet.

Noen som vet om det er håp for orkideen min? Jeg synes det er så rart at når den først spirer og det kommer nye knopper så burde jo blomstrene komme helt ut også før den visner!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Alderen burde ikke spille noen rolle, - tror jeg (?)

Min eldste phalaenopsis er nå 8 år, og er for øyeblikket i full gang med å produsere knopper :)

Men, du sier dine er i et nytt hus nå. Kan det tenkes at luften er tørrere i det nye huset enn i det gamle ?

Jeg ville prøvd med å sette den i lunkent vann oftere enn du nå gjør (kanskje hver 4-5 dag ?), og gi den litt orkidegjødsel :)

Dusjer du dem ? Da er det viktig at du ikke dusjer knoppene - for det liker de ikke.

Skrevet

Takk for svar! Du sier noe der ja. Har selv merket at luften her er litt tørrere, så det kan absolutt ha noe å si. Skal prøve rådet ditt :) Ga den litt gjødsel for et par dager siden, håper det hjalp litt. Har ikke dusjet den etter ta knoppene kom, men takk for advarselen. Var ikke klar over at de ikke likte det!

Men vil du/dere tro det er håp for at resten av knoppene kan komme ut selv om to av dem har visnet? De to som visnet er de to største, altså lengst inne på stilken.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg er litt usikker på om de resterende knoppene vil overleve... :klo:

Men, det kan jo bli spennende å finne ut av... og så går det jo ann å håpe på det beste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...