Gå til innhold

Problemer med kollegaer som er "over" meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som assistent på et sykehjem,på en skjermet avdeling for demente, jeg har ganske nylig begynt. Jeg er sykepleierstudent på andre året.

Jeg trives kjempegodt, har fra før jobbet på vanlig sykehjemsavd. Problemet på avd er at når en pasient blir sengeliggende, noe som ikke skjer så ofte så vet ikke personalet helt hva de skal gjøre for å forhindre trykksår. Så pasientene får fort stygge trykksår. Jeg har prøvd å forklare hva jeg kan og har lært, men da får jeg stygge blikk og de bryr seg null om hva jeg sier. Dette gjelder spesielt sykepleierene.

De har så dårlige rutiner på dette, for det skjer ikke så ofte at de har sengeliggende pasienter.

Jeg tør ikke lengre å si noe, for jeg redd for jeg blir stemplet som om jeg tror jeg er noe.

Har vurdert å gå til avd.sykepleieren, men jeg tror ikke jeg tør. Ikke tror jeg at jeg blir hørt heller.

Det er jo fryktelig synd på pasientene når det finnes enkle måter å forhindre dette på.

Noen som har råd om hvordan ta dette opp på en god måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du tar det opp med din overordnede. Vil ikke hun/han heller høre ville jeg ikke jobbet der lengre. Det kan jo være en ide å si noe om nye metoder du har lært på skolen eller noe?

Skrevet

Jeg jobber som assistent på et sykehjem,på en skjermet avdeling for demente, jeg har ganske nylig begynt. Jeg er sykepleierstudent på andre året.

Jeg trives kjempegodt, har fra før jobbet på vanlig sykehjemsavd. Problemet på avd er at når en pasient blir sengeliggende, noe som ikke skjer så ofte så vet ikke personalet helt hva de skal gjøre for å forhindre trykksår. Så pasientene får fort stygge trykksår. Jeg har prøvd å forklare hva jeg kan og har lært, men da får jeg stygge blikk og de bryr seg null om hva jeg sier. Dette gjelder spesielt sykepleierene.

De har så dårlige rutiner på dette, for det skjer ikke så ofte at de har sengeliggende pasienter.

Jeg tør ikke lengre å si noe, for jeg redd for jeg blir stemplet som om jeg tror jeg er noe.

Har vurdert å gå til avd.sykepleieren, men jeg tror ikke jeg tør. Ikke tror jeg at jeg blir hørt heller.

Det er jo fryktelig synd på pasientene når det finnes enkle måter å forhindre dette på.

Noen som har råd om hvordan ta dette opp på en god måte?

Gå til nærmeste overordnede (ikke kollegaer), og si at du har observert at noen av pasientene får trykksår, og at du synes det er veldig synd for pasientene siden ditt og datt kan gjøres for å unngå det. Din overordnede må jo bare være glad for at du bryr deg såpass, og jeg ser ikke at det er noe negativt i at du sier i fra iallefall.

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Jeg hadde tatt det opp med sjefen jeg.

Sagt noe om at jeg ser at dere ikke har så gode rutiner for å forebygge Sengeleiets komplikasjoner, så kanskje det hadde vært noe å ta opp med de ansatte?, også hadde jeg vel også sagt meg villig til å lære bort.

Endret av Annaires
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått til sjefen min, mulig hun hadde synes det hadde vært greit. Men de andre sykepleieren hadde ikke synes det hadde vært greit, de tåler ikke at jeg som sykepleierstudent kan komme med forslag.

De snakker ikke engang med sykepleirene på de andre avd på sykehjemmet.

Jeg trodde man skulle samarbeide jeg, det er det jeg lærer på skolen. Kjenner jeg blir litt målløs av sånne kollegear.

Det blir sikkert kjempepopulært å komme som nyutdannet sykepleier og foreslå noe, håper det ikke er sånn overalt.

AnonymBruker
Skrevet

jeg synes det er meget merkverdig at sykepleiere ikke skulle ha kunnskap om decubitussår. Det er basic knowledge i spl.utdanningen. Så enten er dette et tulleinnlegg, eller så jobber du med sykepleiere som burde fått sparken. Du skal selvsagt ta opp dette med avd.sykepleieren, pasientene kommer først. Du har en plikt til å varsle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes det er meget merkverdig at sykepleiere ikke skulle ha kunnskap om decubitussår. Det er basic knowledge i spl.utdanningen. Så enten er dette et tulleinnlegg, eller så jobber du med sykepleiere som burde fått sparken. Du skal selvsagt ta opp dette med avd.sykepleieren, pasientene kommer først. Du har en plikt til å varsle.

Tro meg, det er ikke tull og jeg var ganske så sjokkert selv.

Og det er jo ikke en eller to sykepleiere, men 6 sykepleiere som ikke gjør noen ting eller veldig lite for at dette ikke skal skje!

De fleste av dem har en veldig ovenfra og ned holdning til meg. Jeg har snakket med noen av hjelpepleierene om det og de var enig med meg og skulle ta det videre, men jeg vet ikke om det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...