Gå til innhold

Ta med barn på bryllupsreise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss til sommeren og vurderer sterkt å reise på bryllupsreise så raskt det lar seg gjøre etterpå. Tenker å se hvor mye penger vi får til bryllupet og ta en hopp-på-tur. Hadde egentlig ikke tenkt å ta med datteren vår som da vil være 1,5 år, men siden vi ikke vil være så lenge borte fra henne (har en smertegrense på 10 dager) vurderer vi å ta henne med allikevel. Hva gjør/gjorde dere?

Skrevet

Bryllupsreise med barn er ikke bryllupsreise, det er en kjip familieferie.

Hvis barnet blir passet av noen hun og dere er trygge på så ser jeg ikke problemet med at dere får en ordentlig bryllupsreise i fred for ungemas, bleier, bæsj og skriking.

• Liker 2
Skrevet

Syns dere skal ta med ungen. Dere er trossalt foreldre nå.

Skrevet

Jeg synes dere skal unne dere en ferie alene bare dere to, dersom dere har mulighet til å la jenta være hjemme hos nooen som kan passe henne :) Hvis dere ikke vil være borte fra henne i mer enn 10 dager, kan dere jo bare ta en kortere reise? Hva med en weekend til en storby? Én ukes sydenferie? Mange muligheter!

Men det at dere har blitt foreldre skal jo absolutt ikkee være noe hinder for at du og din mann kan dra på ferie alene! :)

Gjest Annaires
Skrevet

Hadde tatt henne med. Jeg hadde ikke kost meg på ferie i 10 dagen uten jenta vår hvertfall.

Hvorfor er det en kjip familieferie og ikke bryllupsreise om man har med barn?

Vi kose oss hvertfall kjempemasse når vi er på ferie sammen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Bryllupsreisen har bare to deltakere.

Hvordan dere velger å gjøre det eller hva dere har lyst til er det vel ikke forumdeltakere som bestemmer? Dersom dere har lyst på en familieferie (hva i all verden er kjipt med familieferie) istedenfor bryllupsreise så gjør dere vel det?

Eller hvis dere ønsker å ha en bryllupsreise kan dere jo ta en kortere tur? Man kan ta en fire dagers tur til Kroatia f.eks. - Split eller Dubrovnik. Ferie og strand og storby på en gang. Ikke koster det all verdens heller. Norwegian har reiser dit.

Skrevet

For det første: jeg vet at vi "trossalt er foreldre nå". Det har jeg merket med søvnløse netter med ei syk lita jente i armene, fester og turer vi ikke har dratt på fordi vi heller vil være hjemme med jenta vår. Alle avgjørelser vi tar er med tanke på hva som er best for den lille jenta vår, og det med GLEDE.

For det andre: jeg ber ikke forumdeltakere å bestemme hva jeg skal gjøre i det hele tatt, jeg spør bare hva andre har gjort. Jeg har heller ikke sagt at en familieferie er kjip og har ikke noe imot å ha henne med.

Drar vi uten henne blir vi borte i maks 10 dager inkl. reisetid, mens vi vurderer en lengre tur om vi tar henne med...

Gjest Blondie65
Skrevet

For det første: jeg vet at vi "trossalt er foreldre nå". Det har jeg merket med søvnløse netter med ei syk lita jente i armene, fester og turer vi ikke har dratt på fordi vi heller vil være hjemme med jenta vår. Alle avgjørelser vi tar er med tanke på hva som er best for den lille jenta vår, og det med GLEDE.

Selvsagt gjør dere det.

For det andre: jeg ber ikke forumdeltakere å bestemme hva jeg skal gjøre i det hele tatt, jeg spør bare hva andre har gjort.

Hvorfor?

Jeg har heller ikke sagt at en familieferie er kjip og har ikke noe imot å ha henne med.

Det har ikke jeg sagt heller at du har sagt. Men andre i tråden har sagt det.

Drar vi uten henne blir vi borte i maks 10 dager inkl. reisetid, mens vi vurderer en lengre tur om vi tar henne med...

JEG ville valgt en kortere tur (langhelg eller lignende) uten barn for bryllupsreise dersom det er økonomien som hindrer dere i både bryllupsreise og familieferie senere. Bryllupsreise med barn blir ikke det en bryllupsreise egentlig var ment som (det er ingen bryllupsreise).

Men det er altså ingenting til hinder for å sløyfe hele bryllupsreisen og reise på familieferie isteden.

Skrevet

Hvorfor jeg spør? Fordi jeg lurer på hvilke erfaringer andre har? Er det flere som tar med seg barna på bryllupsreise eller velger de aller fleste å reise alene? Selv om ikke forumet skal bestemme for meg kan en da spørre om andres erfaringer? Er det ikke det man har forum til da?

Skrevet

OK, her ble det mye svada!

La meg prøve :)

Vi gifter oss i Roma og tar med oss våre to barn nordover i landet i et par uker etter bryllupet. Dette er ikke vår bryllupsreise, men vår familieferie :) Vi vil gjerne reise på bryllupsreise alene, men det blir ikke med en gang.

Skrevet

Det har bare gått ett år, å lengte etter tid alene syns jeg var litt tidlig.

Det er mye man må ofre som småbarns forelde, bryllupsreise alene er en av de.

Bryllups reise alene er jo egentlig ment til å høvle over hverandre for første gang, men siden dere har barn så har det jo allerede gjort det før.

Gjest Annaires
Skrevet

Syns du ja... Andre kanskje føler det annerledes.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Bryllups reise alene er jo egentlig ment til å høvle over hverandre for første gang, men siden dere har barn så har det jo allerede gjort det før.

Hvorfor kaller man det bryllupsreise når det er familieferie?

Skrevet (endret)

Tidlig å lengte etter alenetid? Jeg hadde antagelig savnet det bare noen uker etter en fødsel. Hvorfor skal man ofre bryllupsreisen bare fordi man har fått barn? Barn lider ikke av at foreldrene er borte for en kortere periode. Den dagen jeg får barn kommer jeg faktisk til å prioritere egentid med mannen fordi det også for et godt familieliv.

Da jeg var på ts' alder var jeg allerede vant med å være hos mine besteforeldre minst én uke av gangen, om ikke to. Kan ikke si at det har skadet noen parter, tvert i mot, jeg tror mine foreldre hadde godt av det, jeg ble tidlig vant til å sove borte og mine besteforeldre frydet seg.

Ts: jeg ville ikke tatt med barnet, men så har ikke jeg barn heller, ergo er det vanskeligere for meg å sette meg inn i den situasjonen. Samtidig, det er jo tross alt deres bryllupsreise, og da synes jeg godt dere kan unne dere 10 dager alene. Barnet deres overlever nok det helt sikkert fint.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Vi vurderer å bruke pengene vi (forhåpentligvis) får til bryllupet til en langweekend som bryllupsreise til oss og spare resten til en "kjip familieferie" som noen kaller det til neste år(eventuelt til vinteren). Vi kommer til å si at vi ønsker oss penger og ha dette som konkret grunn til er så "kjedelig" ønske.

Annonse
Skrevet

Hva i alle dager er det du snakker om? Hvorfor skal man ofre bryllupsreisen (som forøvrig ikke trenger å vare i mer enn fire dager) fordi man har blitt foreldre? Hvorfor kan ikke barnet være hos besteforeldre/tante/onkel i noen dager sånn at mor og far får litt tid for seg selv? Jeg tror det er viktig å ha litt alenetid sammen, har hørt om mange småbarnsforeldre som mister litt av den kontakten de hadde før de fikk barn - sier ikke at dette er tilfellet her! I tillegg er det viktig for barnet at det venner seg til å være sammen med andre mennesker enn mor og far sånn at det også sener kan være en helg hos bestemor/bestefas etc uten at mor/far trenger å være tilstede og uten at barnet blir hysterisk fordi mor/far ikke er tilstede!

Skrevet

Jeg er faktisk ikke bekymret for hvordan hun hadde hatt det når vi var borte. Hun skal evt være hos mine eller mannens foreldre som hun ser ofte og er glad i, så de hadde nok bare kost seg :) Det er verre for meg, jeg klarer ikke å være så veldig lenge borte fra henne, derfor har jeg satt en absolutt maks grense på 10 dager.

I prinsipp syns jeg barn har godt at å bli "lånt bort" litt, av erfaring har jeg sett at de blir tryggere av den enn hvis de skal sove borte fra mor og far først når de er flere år gamle. Men dette ble avsporing...

Bryllupsreisa for meg er en reise som er noe litt ekstra, ikke bare en chartertur til Spania f.eks, så å ha henne med gjør meg ikke så mye. Vil heller ha henne med på en skikkelig reise enn å bare ta en liten weekendtur til London f.eks. Vi må bare bestemme oss for hvor lenge vi vil være borte nå, så ser vi om vi tar henne med eller ikke ut ifra det :)

(Hun er forresten 17 mnd når vi skal reise, ikke 1 år)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også absolutt valgt løsningen om en miniferie uten barn først (trenger ikke være borte mer enn ei langhelg -hva med spa? eller hyttetur?) og så en lengre eksotisk ferie med barnet i tillegg.

Det er fordi jeg, i likhet med TS, ikke selv har det godt når jeg har vært lenge borte fra de små. Og fordi jeg selv syntes det var deilig med litt bryllupsreise med bare mannen rett etter bryllupet.

Vi giftet oss før vi fikk barn, men gjorde likevel noe lignende. Umiddelbart etter bryllupet tok vi en langhelg til Italia og noen måneder etter reiste vi på en lengre reise i Asia.

Dette valgte vi fordi vi syntes det var godt å få litt tid mellom bryllupet og den store reisen, samtidig som vi gjerne ville ha en bryllupsreise rett etter bryllupet.

Lykke til med valget. Jeg er sikker på at dere får det hyggelig uansett hva dere faller ned på :)

Skrevet

Vi skal reise til Maldivene og være vekke i en uke ( 8 netter). Lillemann, som da er litt over året, skal være hos mine foreldre. Vi kommer nok til å savne han masse, og det blir nok ufattelig godt å komme hjem, samtidig så tenker jeg at han er trygg og trives der, samtidig som mannen og jeg får kost oss alene på en "skikkelig bryllupsreise". Har ingen betenkeligheter med å gjøre dette, da jeg vet at han er trygg hos mine foreldre. Men kommer nok sikkert til å måtte ringe hjem hver dag :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...