Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen:)

Jeg var på treningsstudio og hadde årets første treningsøkt i går. 15 min med sykkel og tre kvarter med styrke ca. Er dårlig trent fra før, så ettersom jeg tok i så hardt i går er jeg ekstremt stiv i hele kroppen i dag. Jeg regner med dette kommer til å vare i noen dager. Når kan jeg så trene igjen? Tentke tirsdag, men om jeg fortsatt er øm i kroppen, bør jeg vente? Er jo litt dumt hvis jeg må begynne treningen såppas sjelden siden jeg blir så sliten :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Armule
Skrevet

Hvis du blir såpass sliten kan du jo ta ett mindre sett, men øke litt i repetisjoner?

Jeg hadde min første trening på mandag som var, trente lårene for første gang på leeeenge grunnet kneplager. Jeg var så stiv som jeg aldri har vært (ekstreme gummi-lår på slutten av økta), og det gikk over til torsdag/fredag. Tok en ellipseøkt onsdag, og ny styrkeøkt fredag. Tok tre sett i stedet for fire, og ble ikke like støl :)

Skrevet

Herlig, vi er flinke :D Takk for tips, kanskje det hadde vært en idé:)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Min erfaring er at hvis man venter for lenge mellom hver treningsøkt så ender det med at man blir like støl hver eneste gang, noe som ikke akkurat oppmuntrer til mer trening :fnise:

Over tid vil du bli mindre støl av den samme treningen :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Når jeg blir skikkelig støl, varer det i to dager, hvor den første dagen er verst, så er det litt mindre ille andre dagen. Noen sier andre dagen er verst. Jeg prøver å trene styrke 2 ganger i uka, har planer å øke til 3, så jeg må ha MINST en dag imellom, helst to :)

Skrevet

At du er såpass støl tyder på at du har tatt i for hardt, dvs at du har skapt en overkompensering (overload) som ikke er helt proporsjonal med mål og treningsstatus. Stølhet er bra det, men ikke når det hindrer deg i å trene vanlig i mange dager etterpå. Da er det bedre å dele opp ktene i kroppsdeler/muskelgrupper, slik at man kan trene en del mens den andre bruker et par dager på å bygge seg opp etter belastningen. Det er heller ikke slik at man skal bli støl etter hver enda økt, noe mange tror.

Å trene mens man er støl er ikke "farlig", men kvaliteten på treningen nedsettes siden man ikke har full kontroll og styrke i det vevet som ser ut som kjøttfarse og ikke ryddige Z-linjer. Det er dermed lettere å skade seg vev i den anabolske fase, samt kompensere med feil teknikk og sekundære/tertiære muskler for å klare å utføre øvelsen. Lite gunstig, og edre da å trene noe helt annet, eller ta det kuli noen dager. Er man skikkelig støl (DOMS), så tar det fem-sju dager før muskelvevet har bygget seg opp og kan yte tilnærmet maks igjen.

Skrevet

Ok,takk for svar. Jeg tok kanskje i litt for hardt i går. Leste at det er bedre å ta kjempetunge vekter med få repetisjoner enn omvendt, så slet meg veldig ut:)Ikke lett å vite hva man skal gjøre som nybegynner altså!

Skrevet (endret)

Ok,takk for svar. Jeg tok kanskje i litt for hardt i går. Leste at det er bedre å ta kjempetunge vekter med få repetisjoner enn omvendt, så slet meg veldig ut:)Ikke lett å vite hva man skal gjøre som nybegynner altså!

Derfor bør du vurdere å få veiledning av en treningsveileder, en personlig trener eller en venn som kan styrketrening.

Jeg ville latt musklene hvile i noen dager. Jeg trener ikke styrke hvis musklene mine er støle, men hvis du f.eks. har trent bein en dag så er det jo ikke noe feil for at du kan trene armene dagen etter.

Endret av antibac
Skrevet

Som ny begynner så er det ikke lurt å hive seg rett på tung belastning med få reps. Teknikken er det som skal sitte først, ikke sist. Og god teknikk krever mange repetisjoner på ingen eller lav belastning (dvs ofte tom stang). Når teknikken sitter, og du er trygg på at du får tak i de musklene du ønsker å trene, så legg på nok belastning til f.eks 10 reps. De par siste repsene skal ikke være lette, og du skal føle at du ikke skulle ha klart noe særlig mer. Når 10 går greit så er det på tide å øke belastningen. For nesten alle nybegynnere så er flere reps og flere sett supert det første halvåret, og etter seks-åtte mnd så har du nok grunnstyrke og forhåpentligvis god nok teknikk til å kunne leke litt med hva som er den optimale progresjonen for deg. Mange velger å bruke periodisering, eller satse på kun hypertrofi, og slike mål vil avgjøre om du skal gå opp eller ned på antall reps og sett. Kanskje du vil dele opp programmet ditt i to- eller tresplitt, eller velger å satse på helkroppsprogram de øktene du har satt av til styrke.

Å gå rett på tung belastning (over 80 % av 1RM) og få reps vil at du som nybegynner kan skade deg lett, overbelaste både primær og sekundær muskulatur, samt miste lysten fortere når det meste gjør vondt i mange dager etterpå. Jeg har pdd ikke sett noen som går rett på tre reps på f.eks markløft eller bicepscurl med riktig teknikk når de er helt ferske. Jeg ser derimot de som har trent i mange år, og som forsåvidt er sterke, som fortsatt har krum rygg ved løfting og som svaier som en flaggstang i stiv kuling når biceps trenes stående. Min teknikk er langt fra feilfri, men jeg blir så himla glad når folk retter på meg eller kommer med innspill, samt at jeg prøver å spørre de som jeg ser er flinke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...