Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Vet ikke om detter er helt riktig plass å poste på, men fant ikke noe annet som riktig passet :/

Jeg har planlagt en liten stund å søke på flygeleder studiet, og 10 mnd av denne utdanningen foregår i USA. Mitt problem er selvfølgelig bare reelt om jeg kommer inn, da jeg vet de har ganske høye krav. Men skal prøve uansett!

I alle fall, Avinor fikser vist studentvisum og sånn til deg som student, men jeg vet jo ikke da hvordan det er med min samboer, og har ikke lyst å flytte fra han.

Har søkt litt rundt på nettet om hvordan han kan være med, men har ikke funnet noen gode svar så prøver her.

Noen som har litt peiling? Har det noe å si om man er gift? "Hjelper" det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en plass at man får visum begge to om man er gift og en skal studere i USA. Tror det gjelder bare gifte.

Skrevet

Takk for svar, ser ut som jeg må forske litt videre på dette..

Skrevet

Kan ikke din sambo ta en utdanning/utveksling ved UND, og søke studentvisum for seg selv?

Skrevet

Kan ikke din sambo ta en utdanning/utveksling ved UND, og søke studentvisum for seg selv?

Ja, vi har lekt litt med tanken, men han er ikke så interisert i å sette seg på skolebenken igjen:/

Han er utdannet Automatiker i Statoil, så vi tenkte at en mulighet er jo at han søker om utenlands opphold..

Skrevet

10 måneder uten hverandre er jo ingenting, det klarer dere vel?

• Liker 2
Skrevet

10 måneder uten hverandre er jo ingenting, det klarer dere vel?

:balltre:

Skrevet

:balltre:

Hva?

Er i langdistanse forhold selv, og det kan gå ett år mellom hver gang, klarer oss vi uten at noen dør av den grunn. Å vite at det bare er 10 måneder er luksus i forhold.

Skrevet

Såvidt jeg vet må man være gift for å "følge med på lasset" når den andre har studentvisum ja. I tillegg er det vel krav til å bevise at man kan finansiere begges opphold - han kan jo ikke jobbe på slikt visum. Så om dere har mulighet til å selv ordne arbeidsutveksling gjennom Statoil er nok det det enkleste og mest økonomiske. Uansett får du nok de sikreste svarene gjennom ambassaden og ikke på et forum :)

• Liker 1
Skrevet

Hva?

Er i langdistanse forhold selv, og det kan gå ett år mellom hver gang, klarer oss vi uten at noen dør av den grunn. Å vite at det bare er 10 måneder er luksus i forhold.

Det er ikke noe jeg vil vurdere engang! Jeg er glad du klarer det, og for at det finnes så sterke mennesker i verden, men jeg synes det er tungt nok de få gangene han pendler.

Jeg kommer heller til å droppe den utdanningen en å dra i fra han i så lang tid, selv om det er noe jeg vil.

Såvidt jeg vet må man være gift for å "følge med på lasset" når den andre har studentvisum ja. I tillegg er det vel krav til å bevise at man kan finansiere begges opphold - han kan jo ikke jobbe på slikt visum. Så om dere har mulighet til å selv ordne arbeidsutveksling gjennom Statoil er nok det det enkleste og mest økonomiske. Uansett får du nok de sikreste svarene gjennom ambassaden og ikke på et forum :)

Ja, jeg må nok høre med ambassaden! Men hadde litt lyst til å vite hvordan ståa var før jeg pratet med de da.

Gubben sier han kan gjøre alt for å være med, så vi kommer til å klare det, på den ene eller den andre måten. Vi får satse på statoil pga økonomien:) Men blir nok et lite avstands forhold da å , siden de ikke har noen anlegg i umidelbar nærhet. Men vi er i alle fall på samme kontinent og kan sees i helgene! :) Vist han ikke får turnus da, og det er nesten bedre da..

Mye å tenke på det her!

For alt jeg vet så frir han før vi får gjort noe som helst, også kan vi spare litt penger før vi drar:)

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på hvis du kommer til intervju, at de muligens vil stille spørsmål om din livssituasjon, for å sjekke om du er veldig avhengig av din samboer. Hva gjør du hvis du må i praksis en plass hvor din kjære ikke får jobb, for eksempel. Svarer du feil da, er det store muligeheter for å ryke ut.

• Liker 2
  • 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

Gammel tråd, men wth. Hvordan gikk det? Sendte du inn en søknad?

Selv har jeg vært sammen med min samboer i over 6 år nå. Og jeg ville aldri vurdert å droppe en drøm fordi jeg ikke klarte 10 måneder i ett land uten henne. Hun sier selv at jeg ikke hadde fått lov til å vurdere å droppe studier en gang.

PS: skal forresten søke på utdanningen selv når det er opptak igjen til neste år.

Det er snakk om ett lite skoleår av resten av ditt liv. Du tjener godt over snittet og sikrer dermed en god fremtid for både deg selv, samboeren og kommende barn.

Dersom forholdet ditt er så svakt at det ikke tåler en 10 måneders studietur, så burde du kanskje revurdere hele forholdet?

Håper du lot være å søke, og sjansen din heller gikk til noen som faktisk vil dette og ikke bryr seg om bagateller.

Endret av Mumsen86
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...