Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt meg nye langrennski. Har kun hatt smørefrie ski tidligere, så har aldri smurt ski før!

Kan noen forklare meg hvordan jeg kan gjøre det på en enkel måte? Hva er det grunnleggende jeg må kjøpe av smøreutstyr? Er det forskjell på klister og voks?

Jeg må ta t-bane til skiløypa, er det da vanlig å smøre før jeg drar hjemmefra, eller tar jeg med smøreutstyret og ordner det rett før jeg begynner å gå? Når jeg er ferdig å gå skitur, må jeg da fjerne det som er smurt på eller?

....ja som dere skjønner har jeg null peiling, og vil gjerne ha det enklest mulig når jeg først skal ut på tur;) går det an å gå skitur uten å smøre i det hele tatt egentlig? Skiene ble forresten rubba(?) og gjort i stand i butikken..

Gjest IngvildSF
Skrevet

Skal ikke skryte på meg at jeg kan dette så altfor godt, men jeg kan jo fortelle hva jeg vet. Voks (rød, blå og lilla) og klister er finfint. For å finne ut hvor du skal ha smøring, kan du ta på deg skiene og få noen andre til å la et ark gli i mellomrommet under bindinga. Der arket stopper (ikke noe mellomrom igjen) skal det smøres fra/til. På mine ski tilsvarer det nesten enden på bindingen bak, til ca 25 cm foran bindingen. I dette området smører du voks på. Ta på flere tynne lag, og bruk "korken" mellom hvert lag.

Les gjerne turistforeningens smøretips. De kan dette bedre enn meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...