inga:) Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Hei, Jeg leier en leilighet og har nærmest intet av verdi av møbler/klær ol. Derfor sa jeg opp innboforsikringen, samt fordi selskapet endret prisene og betingelsene hele tiden og egenandelen er høy. Jeg skulle finne en ny tilbyder, men i mellomtiden skjer dette: Jeg oppdager plutselig at taket er lekk (pga stormen Dagmar), og det har lekket inn vann i spisestuen og gått mugg i det. Ingen av mine personlige eiendeler er ødelagt, så jeg er heldig, men ene veggen og deler av taket må skiftes. Som oftest blir dette dekket av husforsikringen hvis huset er godt vedlikeholdt, men hvis ikke huseier får dekket dette via husforsikring, dekkes da slike ting via innboforsikring? Vil den da gripe inn? Hvilke konsekvenser vil det få for huseier om jeg ikke har inboforsikring, har det noe å si i det hele tatt? Kan det at jeg ikke har innboforsikring, påvirke husforsikringen? Jeg tenker på innboforsikring som en personlig forsikring som kun dekker egne personlige eiendeler og evt. hotell hvis jeg må flytte ut under oppussing. Vær så snill å dele info hvis du vet noe om dette, jeg er helt shaky nå... For jeg ser at huseier har krysset av på egenærklæringsskjema at jeg har innboforsikring, og jeg har grenseløs noia for å ha utløst en megakrise og må betale hele rehabiliteringen selv :O
Sulosi Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Hehe, ja er det ikke typisk. Først; jeg tror ganske sikkert dette dekkes av huseiers forsikring. Så; kanskje lurt å ringe selskapet og si ifra om at du ikke har innbo. Og til slutt ett godt råd, aldri-aldri si opp en forsikring. Skal du bytte gjør du avtale med det nye selskapet og lar dem si opp den gamle avtalen for deg. Da er du sikker på at du ikke blir stående uforsikret.
SmallTalk Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Innboforsikring dekker kun innbo og løsøre, dvs at den ikke dekker skadene som har skjedd i vegger og tak. Det er det husforsikringen til huseier som skal dekke. Du vil derimot ha et problem når det gjelder bosted osv fremover, for sannsynlivis så er ikke huset beboelig før det er fikset og nå må du skaffe nytt bosted og betale dette selv.
inga:) Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2012 Hehe, ja er det ikke typisk. Først; jeg tror ganske sikkert dette dekkes av huseiers forsikring. Så; kanskje lurt å ringe selskapet og si ifra om at du ikke har innbo. Og til slutt ett godt råd, aldri-aldri si opp en forsikring. Skal du bytte gjør du avtale med det nye selskapet og lar dem si opp den gamle avtalen for deg. Da er du sikker på at du ikke blir stående uforsikret. Ja jeg vet... Det er litt Murphys lov... Typisk... Det er mulig at skaden ikke dekkes av forsikringsselskapet til huseier fordi de var så vanskelige da vi ringte og meldte skaden. Skader på tak kommer ofte av dårlig vedlikehold og det dekkes ikke selv om vi mener takstein har flyttet seg pga stormen så sier de; nei fordi de ikke er festet godt nok... Men det at jeg ikke har innboforsikring nå, vil en innboforsikring måtte gripe inn om husforsikringen blir avslått? Vil det i noen ledd få konsekvenser? (fortsatt hjertebank) Er livredd huseieren min :/
inga:) Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2012 Innboforsikring dekker kun innbo og løsøre, dvs at den ikke dekker skadene som har skjedd i vegger og tak. Det er det husforsikringen til huseier som skal dekke. Du vil derimot ha et problem når det gjelder bosted osv fremover, for sannsynlivis så er ikke huset beboelig før det er fikset og nå må du skaffe nytt bosted og betale dette selv. Takk for svar. Det er det jeg mener, at innboforsikring kun omfatter klær og mine personlige eiendeler... Men jeg tror også det omfatter toalettskål og kjøkkenvifte osv... ? Jeg spurte huseier om jeg kunne bo her under vedlikehold, og hun sa det sikkert ikke var noe problem fordi jeg kan bo i deler av leiligheten. Og om jeg skulle måtte finne annet sted så har jeg råd til å betale det. Jeg er mer redd for at huseier skal bli forbannet enn om jeg skulle måtte betale noe. Jeg lider nemlig av angst og spesielt angst for konflikter :O
fruBeist Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 For noen år siden hadde jeg lekkasje fra vaskemaskina mi. Vannet gikk ned i etasjen under, og der ble det mye ødelagt, noe tak og vegg måtte byttes. Grunnen til at det gikk så galt som det gjorde var at badegulvet mitt ikke hadde noe sluk (!)Hele badegulvet mitt måtte brytes opp og sluk måtte lages. Jeg kunne ikke bo der på 3 mnd... Ingenting rørte min innboforsikring, alt av ødeleggelser gikk på huseier. Vet ikke hvordan det hadde vert om jeg ikke kunne bodd hos mamma og pappa, da hadde kanskje min forsikring måtte brukes. Tror du kan slappe av. Uansett, lykke til
inga:) Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2012 (endret) For noen år siden hadde jeg lekkasje fra vaskemaskina mi. Vannet gikk ned i etasjen under, og der ble det mye ødelagt, noe tak og vegg måtte byttes. Grunnen til at det gikk så galt som det gjorde var at badegulvet mitt ikke hadde noe sluk (!)Hele badegulvet mitt måtte brytes opp og sluk måtte lages. Jeg kunne ikke bo der på 3 mnd... Ingenting rørte min innboforsikring, alt av ødeleggelser gikk på huseier. Vet ikke hvordan det hadde vert om jeg ikke kunne bodd hos mamma og pappa, da hadde kanskje min forsikring måtte brukes. Tror du kan slappe av. Uansett, lykke til Takk for svar Jeg slapper fortsatt ikke av, men jeg har ihverfall sørget for å investere i en saftig ny innboforsikring nå i kveld, så hvis huseier spør om hvor jeg er forsikret så kan jeg svare på det uten å lyve,- og ber hun om polisenummer så har jeg det også. Verre om forsikringsselskapet for husforsikringen hennes melder tilbake til henne at min innbo ikke er gyldig fordi den ble tegnet etter skaden. DET hadde vært pinlig det.. huff. Får krysse fingrene og håpe det ikke blir oppdaget :O Grøss. Jeg må slutte å være så nervete :O Nå har jeg ihvertfall frsikring, mer enn jeg trenger, så nå kan jeg ihvertfall slappe av for senere katastrofer :O Endret 7. januar 2012 av inga:)
Lutetium 71 Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Tviler på du har behov for den innboforsikringen, ts, siden du har så lite av innbo, som du sier. Her er en artikkel. Hva regnes som innbo og hva er løsøre? Innbo er det du trenger for å møblere og bruke leiligheten eller lokalet. Det øvrige er løsøre. Eksempelvis er en kommode innbo, mens det som befinner seg i skuffene er løsøre.
Gjest Katten. Skrevet 7. januar 2012 #9 Skrevet 7. januar 2012 Tenk deg at du snur leiligheten på hodet. Alt som faller ut, er definert som innbo. 1
Gjest Vampen Skrevet 7. januar 2012 #10 Skrevet 7. januar 2012 Tenk deg at du snur leiligheten på hodet. Alt som faller ut, er definert som innbo. Du er et pedagogisk naturtalent.
Lutetium 71 Skrevet 7. januar 2012 #11 Skrevet 7. januar 2012 Tenk deg at du snur leiligheten på hodet. Alt som faller ut, er definert som innbo. + mennesker, hunder (i noen tilfeller livestock) og løsøre.
Gjest Katten. Skrevet 8. januar 2012 #12 Skrevet 8. januar 2012 + mennesker, hunder (i noen tilfeller livestock) og løsøre. Mennesker går vel under personforsikring, hunder under dyreforsikring? Har nettopp fikset meg innboforsikring selv, og ut fra betingelsene er det slik.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #13 Skrevet 8. januar 2012 Det var en annen tråd her om noe lignende, og da var det flere som sa at det var leietakers sin innboforsikring som gjaldt, jeg prøvde flere ganger å si at det måtte da være huseigers forsikring som skulle brukes, men ts sa at til og med forsikringsselskapet sa at det var deres innboforsikring det skulle gå på. Utrolig merkelig.
inga:) Skrevet 16. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 16. januar 2012 Tviler på du har behov for den innboforsikringen, ts, siden du har så lite av innbo, som du sier. Her er en artikkel. Tusen takk for god og informativ link
inga:) Skrevet 16. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 16. januar 2012 Tenk deg at du snur leiligheten på hodet. Alt som faller ut, er definert som innbo. Haha, så bra sagt
inga:) Skrevet 16. januar 2012 Forfatter #16 Skrevet 16. januar 2012 Det var en annen tråd her om noe lignende, og da var det flere som sa at det var leietakers sin innboforsikring som gjaldt, jeg prøvde flere ganger å si at det måtte da være huseigers forsikring som skulle brukes, men ts sa at til og med forsikringsselskapet sa at det var deres innboforsikring det skulle gå på. Utrolig merkelig. Var derfor jeg begynte å lure også, fordi under huseiers skademelding så måtte han opplyse om hvor leietager var forsikret i tilfelle husforsikringen ikke dekket skaden. Og så hørte jeg at skaden IKKE ble dekket av forsikringsselskapet og da tenkte jeg at da skal de vel bruke min innboforsikring.. = Nerver..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå