Gå til innhold

Påvist astma i voksen alder.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Legen tror eg har astma, har vært på røngten, ct, prøvd spirometri (men feilet pga at eg har hostet ved utpust hver gang). Men hva vil det si for meg? Eg kjenner ingen med astma og vet lite om det, er det noe eg må holde meg unna eller holde meg nær om eg faktisk har dette? Og hvor lenge kan eg egentlig ha hatt astma uten diagnose?

Har merket de siste årene at eg har hatt dårligere kondis uten grunn (har vært litt sofapotet, men eg føler formen har blitt mer råtten enn den skulle blitt til tross for det), dvs, eg har blitt tungpustet veldig fort i oppoverbakker, eg har blitt skikkelig rød i ansikt ved anstrengelser. Kan dette være pga astma tro?

Nå sliter eg med hoste, eg hoster opp slim i blandt, bruker Symbicort og en annen inhalasjons-ting, skal til lungespesialist også siden legen ikkje var helt sikker (men resultat av røntgen/ct var mest forenlig med astma).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å lese på disse sidene, her har jeg fått masse informasjon.

http://naaf.no/

Jeg ble diagnostisert som barn, men legen tippet at jeg gikk lenge uten å vite det. Jeg må holde meg unna røyk, parfyme og dyr jeg er allergisk mot. Jeg vil anbefale deg å ikke bruke parfyme, siden du kan ha tendenser til å utvikle allergi mot det, men snakk med lungespesialisten om det, kan være det går helt fint også. Hvis du røyker vil jeg anbefale deg til å snakke med spesialisten om det også.

Det at du blir anstrengt har slim og føler det sliten er symptomer på astma. Er det noe mer du lurer på så bare spør, og jeg tror du finner masse inne på naaf.no

Lykke til hos spesialisten, og jeg håper at du finner ut at et liv med astma kan være et aktivt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Jeg henger meg på, føler meg ganske alene selv for tiden.

Slik jeg har forstått det, er det individuelt hva du må holde deg unna/hva du reagerer på. Noen har anstrengelsesastma, noen reagerer på dyr, noen reagerer på parfyme, noen reagerer på mat pga kryssallergi med pollen ... Det er bare å google, så finner du mange lister over hva astmatikere kan reagere på. Hva du faktisk reagerer på, og hvor spesifikt eller generelt du reagerer, må du finne ut selv.

Selv fikk jeg diagnose for fem måneder siden, og det tok fire år, to fastleger, en øre-nese-hals-spesialist, og en lungespesialist for å finne et ut. Jeg tester fortsatt ut medisiner, kanskje alle gode ting er ni? Og magefølelsen/observasjoner så langt sier meg at for min del er det ting i lufta jeg reagerer på. Jeg merker oftere ubehag i tørr eller kald luft, i nærheten av sigarettrøyk, og i nærheten av kraftig stekeos og en god del parfymer. Men jeg hoster kraftig flere ganger i døgnet, uansett hvor jeg er, så jeg føler meg ikke helt sikker på hva jeg egentlig reagerer på.

Nå kan det være meg som er et vanskelig tilfelle, men jeg møter også lite forståelse fra godt voksne kollegaer. "Det kan ikke være det, for du hoster jo ellers også." Men "Det må være det, for det er ikke bra for magen, og du spiser mye av det ..." Forvirrende? Neida. :ironi:

Lykke til hos spesialisten i alle fall, jeg håper du finner fortere ut av ting enn jeg gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på, føler meg ganske alene selv for tiden.

Slik jeg har forstått det, er det individuelt hva du må holde deg unna/hva du reagerer på. Noen har anstrengelsesastma, noen reagerer på dyr, noen reagerer på parfyme, noen reagerer på mat pga kryssallergi med pollen ... Det er bare å google, så finner du mange lister over hva astmatikere kan reagere på. Hva du faktisk reagerer på, og hvor spesifikt eller generelt du reagerer, må du finne ut selv.

Selv fikk jeg diagnose for fem måneder siden, og det tok fire år, to fastleger, en øre-nese-hals-spesialist, og en lungespesialist for å finne et ut. Jeg tester fortsatt ut medisiner, kanskje alle gode ting er ni? Og magefølelsen/observasjoner så langt sier meg at for min del er det ting i lufta jeg reagerer på. Jeg merker oftere ubehag i tørr eller kald luft, i nærheten av sigarettrøyk, og i nærheten av kraftig stekeos og en god del parfymer. Men jeg hoster kraftig flere ganger i døgnet, uansett hvor jeg er, så jeg føler meg ikke helt sikker på hva jeg egentlig reagerer på.

Nå kan det være meg som er et vanskelig tilfelle, men jeg møter også lite forståelse fra godt voksne kollegaer. "Det kan ikke være det, for du hoster jo ellers også." Men "Det må være det, for det er ikke bra for magen, og du spiser mye av det ..." Forvirrende? Neida. :ironi:

Lykke til hos spesialisten i alle fall, jeg håper du finner fortere ut av ting enn jeg gjør! :)

Stoor klem til deg! :klemmer: Det er så vanskelig å føle at noe er galt på kroppen uten å vite hva det skyldes. Jeg føler med deg, og håper at du finner ut av medisinbruk og hva du reagerer på. På meg så reagerte jeg på lite i starten også har det utviklet seg til å bli bare mer og mer. Jeg startet heldigvis hos en fysioterapeut som lærte meg å puste ned i magen. Jeg lærte at astmatikere har en tendens til å puste med bare brystet og få veldig anspente skuldre, nakke, bryst og rygg, som fører til at det på sikt blir enda mer vanskelig å puste igjen. Men igjen, dette gjelder ikke alle, men kan skje med astmatikere. Jeg synes det var rart at jeg aldri hadde hørt om dette fra leger. Jeg anbefaler alle med astma til å gå til en fysioterapeut eller lignende, siden pustebesværet tærer på hele kroppen.

Og jeg synes det er så dårlig gjort av kollegene dine og komme med slike råd når de ikke har peiling på hva som foregår med deg. Det at du hoster så mye må jo være helt grusomt, og igjen det tar nok veldig på deg. Jeg håper de etterhvert lærer å vise hensyn og forståelse. Og lykke til videre med alt som kommer med lidelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Tusen takk, Hannee! :) Alt er slitsomt for tiden, jeg er generelt lei. Jeg vurderer å be om at hostingen min frå nå av er et ikke-tema. Jeg vet at de bare mener det godt, men jeg er sliten av hele greia. Samtidig er det liksom lettere å prøve å svare på spørsmål, enn å be dem holde kjeft. Jeg har en ting eller fem å lære der. Og jeg tror nok de andre er sliten av å høre meg også, kjæresten min sier i alle fall at han blir sliten bare av å høre på hostekulene mine.

Her også virker det som at det blir verre med tiden. Det begynte med vanlig hosting etter en halsbetennelse, nå høres det ut som om lungene kommer ut hvert øyeblikk.

Har merket de siste årene at eg har hatt dårligere kondis uten grunn (har vært litt sofapotet, men eg føler formen har blitt mer råtten enn den skulle blitt til tross for det), dvs, eg har blitt tungpustet veldig fort i oppoverbakker, eg har blitt skikkelig rød i ansikt ved anstrengelser. Kan dette være pga astma tro?

Nå sliter eg med hoste, eg hoster opp slim i blandt, bruker Symbicort og en annen inhalasjons-ting, skal til lungespesialist også siden legen ikkje var helt sikker (men resultat av røntgen/ct var mest forenlig med astma).

Hvor ofte hoster du i løpet av dagen? Er der noen situasjoner der du merker ubehag oftere enn andre? Det kan høres ut som anstrengelsesastma, ut fra det du sier om at du blir veldig fort tungpustet. Men nå vet jeg ikke hvordan du har det resten av tiden, og jeg vet av erfaring at det ikke alltid er like lett å legge merke til når det er verst og best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, Hannee! :) Alt er slitsomt for tiden, jeg er generelt lei. Jeg vurderer å be om at hostingen min frå nå av er et ikke-tema. Jeg vet at de bare mener det godt, men jeg er sliten av hele greia. Samtidig er det liksom lettere å prøve å svare på spørsmål, enn å be dem holde kjeft. Jeg har en ting eller fem å lære der. Og jeg tror nok de andre er sliten av å høre meg også, kjæresten min sier i alle fall at han blir sliten bare av å høre på hostekulene mine.

Her også virker det som at det blir verre med tiden. Det begynte med vanlig hosting etter en halsbetennelse, nå høres det ut som om lungene kommer ut hvert øyeblikk.

Hvor ofte hoster du i løpet av dagen? Er der noen situasjoner der du merker ubehag oftere enn andre? Det kan høres ut som anstrengelsesastma, ut fra det du sier om at du blir veldig fort tungpustet. Men nå vet jeg ikke hvordan du har det resten av tiden, og jeg vet av erfaring at det ikke alltid er like lett å legge merke til når det er verst og best.

Huff av meg. Det er veldig ille med hostekuler. Kjæresten din sier sikkert at han blir sliten av dem fordi han er bekymret for deg og ikke vil at du skal ha det vondt. Har du forresten prøvd kortison noengang? Det må jeg gjøre av og til for å komme over vonde perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Ja, et par ganger, det har ikke hjulpet. Jeg vet ikke om det er fordi jeg ikke har gått på det lenge nok, men man skal jo ikke bruke det så lenge i gangen heller. Skal til legen igjen om en ukes tid, og han henviser meg tilbake til lungespesialisten igjen hvis ikke medisinene jeg bruker nå begynner å virke på mirakuløst vis. Jeg har tenkt å prøve diverse alternativ medisin også.

Jeg hoster forresten mye mindre når jeg har feber. Færre og mildere hostekuler. Er det noen som kjenner seg igjen, evt har en forklaring?

Men nå har jeg vel kuppet tråden lenge nok, tenker jeg ;) Ikke at det var med vilje, det bare "blidde" sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et par ganger, det har ikke hjulpet. Jeg vet ikke om det er fordi jeg ikke har gått på det lenge nok, men man skal jo ikke bruke det så lenge i gangen heller. Skal til legen igjen om en ukes tid, og han henviser meg tilbake til lungespesialisten igjen hvis ikke medisinene jeg bruker nå begynner å virke på mirakuløst vis. Jeg har tenkt å prøve diverse alternativ medisin også.

Jeg hoster forresten mye mindre når jeg har feber. Færre og mildere hostekuler. Er det noen som kjenner seg igjen, evt har en forklaring?

Men nå har jeg vel kuppet tråden lenge nok, tenker jeg ;) Ikke at det var med vilje, det bare "blidde" sånn. :)

Tråden handler jo om astma påvist i voksen alder, så jeg synes ikke at du kupper tråden. Jeg har ikke opplevd å hoste mindre ved feber, så kan dessverre ikke gi deg noen pekepinn der. Og ja, kortison skal ikke tas mye eller i lengre perioder. Jeg har sjekka litt rundt på nettet, og vil fortsatt anbefale deg å gå til en fysioterapeut eller naprapat. Jeg måtte lære meg en helt ny måte å puste på, og det kan jo være at det er noe slikt hos deg og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Allergikeren

Hvordan går det med deg, TS?

Selv fikk jeg henvisning til både fysio og lungespesialist, så nå får vi se hvor lang tid det tar før jeg faktisk får time. I mellomtiden har jeg en liste over alternative midler jeg skal prøve, akkurat nå prøver jeg homeopati. Når man går på homeopatiske midler, er det helt vanlig å bli verre en periode, og så blir det bedre. Nå er jeg i forverringsfasen. Det er utrolig slitsomt, men nå virker det i alle fall som at det skjer ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...