Gå til innhold

Han vil dele på utgiftene i hjemmet, det innebærer barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke spesielt mye peiling på dette med barnebidrag, og slike ting, men lurer altså på noe. Min venninne skal flytte sammen med en mann, som har barn fra før av, samvær er annenhver uke og en onsdag i uka eller noe sånt. Hvertfall betaler han et par - tre tusen eller noe i barnebidrag for barnet. Da han presenterte en mulig økonomisk løsning for venninna mi, inkluderte han barnebidrag med i husholdningens faste utgifter, som han da vil at venninna mi skal betale 50% av.

Er det riktig? Vi vet ikke helt hva som er vanlig, men jeg tipper flere her gjør det :lur:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei barnebidraget skal utenfor.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er jo de to som må bli enige om hvordan deres økonomi skal være. F.eks. kan det jo være at de vil dele alt 50 / 50 eller ha felles økonomi og at det ikke er en virkelig grense mellom mitt og ditt når det gjelder deres økonomi.

Hvis det derimot er slik at de ikke skal ha felles økonomi så er det heller ikke riktig at hun skal betale 50 % av utgifter som hun ikke bidrar til. Hun skal faktisk ikke betale noe av barnebidraget og hvis han eier huset skal hun kun dekke faktiske kostnader som renter, kommunale utgifter forsikring og slikt med sin halvpart. Ikke avdrag.

AnonymBruker
Skrevet

Da han presenterte en mulig økonomisk løsning for venninna mi, inkluderte han barnebidrag med i husholdningens faste utgifter, som han da vil at venninna mi skal betale 50% av.

:rasende:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De skal leie en leilighet sammen, siden han solgte hus som han og eksen hadde, så skal det eventuellt kjøpes noe senere, ingen av dem eier noe nå :)

Saken er det at de skal bare betale husets felles utgifter, så bruke sine penger på seg selv. Venninna mi var litt sånn "nja og tja" til at han la til barnebidraget, og jeg syntes det var litt rart, er det ikke hans unge og hans bidrag, det har ikke noe med hverken venninnen min eller leiligheten ders å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Saken er det at de skal bare betale husets felles utgifter, så bruke sine penger på seg selv. Venninna mi var litt sånn "nja og tja" til at han la til barnebidraget, og jeg syntes det var litt rart, er det ikke hans unge og hans bidrag, det har ikke noe med hverken venninnen min eller leiligheten ders å gjøre?

Barnebidraget hans da skal gå av de pengene han skal bruke på seg selv.

• Liker 14
Skrevet

Nei, hun skal absolutt ikke betale halvparten av det!!! Hans unge, hans kostnad! Greit at de betaler halvparten av alle matutgifter som betyr i praksis at hun betaler litt for maten til ungen også, men IKKE barnebidrag, det får han ta på sin egen kappe!

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke venninna di betale barnebidrag til hans barn når de ikke har felles økonomi. Det blir rett og slett bare for dumt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da kan venninnen min trygt sette seg på bakbena angående dette :) Det er jo litt over en 1000lapp som hun i stede kan sette over på sparekonto eller bruke på seg selv. Litt frekt av ham å foreslå det nesten, når jeg ser de bestemte svarene her..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Greit at de betaler halvparten av alle matutgifter som betyr i praksis at hun betaler litt for maten til ungen også

Det kan enkelt veies opp ved at bind og tamponger og liknende til venninna til TS også går på det felles matbudsjettet (siden man kjøper det på matbutikken). Det er nå mitt forslag, i alle fall!

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke spesielt mye peiling på dette med barnebidrag, og slike ting, men lurer altså på noe. Min venninne skal flytte sammen med en mann, som har barn fra før av, samvær er annenhver uke og en onsdag i uka eller noe sånt. Hvertfall betaler han et par - tre tusen eller noe i barnebidrag for barnet. Da han presenterte en mulig økonomisk løsning for venninna mi, inkluderte han barnebidrag med i husholdningens faste utgifter, som han da vil at venninna mi skal betale 50% av.

Er det riktig? Vi vet ikke helt hva som er vanlig, men jeg tipper flere her gjør det :lur:

Frekkas til mann! barnebidraget har hun ingenting med. Får da være måte på

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan enkelt veies opp ved at bind og tamponger og liknende til venninna til TS også går på det felles matbudsjettet (siden man kjøper det på matbutikken). Det er nå mitt forslag, i alle fall!

Er det vanlig å bruke "et par-tre tusen" på bind, tamponger ol? :klo:

• Liker 5
Skrevet

En unge spiser vel ikke for flere tusen kroner i mnd heller :P Vedkommende som skrev dette kommenterte mitt innlegg om matugifter, som jeg brukte på et eksempel på noe som er ok, i forhold til havlparten av barnebidraget som ikke er det :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente at det skal veie opp for de pengene hun bruker på mat som ungen hans skal spise :P

Skrevet (endret)

Eh nei? Barnebidrag for hans unge får han dekke fra "egne" penger. Gjennomsnittsforbruket på bind/tamponger kan ikke være over 40 kr i måneden.. Det blir vel som å si at han bør betale mer av matbudsjettet siden han sannsynligvis spiser mer? Det får være grenser til nøyaktighet i dette fellesskapet :)

Edit: Ble litt forvirra av alle AB nå, mulig jeg har misforstått

Endret av Zesaria
Skrevet

Jeg syns ikke det var store summen å lage en sak ut av?

Dele all økonomi, og det er en utgift...

Jeg hadde vært med og betalt. Det blir fort gjort å si "ditt barn", også ruller snøballen videre om andre ting til "jammen, den er jo din" og "du bruker den mest" osv..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det var store summen å lage en sak ut av?

Dele all økonomi, og det er en utgift...

Jeg hadde vært med og betalt. Det blir fort gjort å si "ditt barn", også ruller snøballen videre om andre ting til "jammen, den er jo din" og "du bruker den mest" osv..

Du ville ha betalt flere tusen i året til et barn som ikke er ditt? Det er forsåvidt ikke barnet man betaler til heller, men mora.

Barnebidrag er ikke en fast utgift for husholdet, men for mannen. Jeg hadde ikke gått med på det i denne situasjonen.

• Liker 6
Skrevet

Du ville ha betalt flere tusen i året til et barn som ikke er ditt? Det er forsåvidt ikke barnet man betaler til heller, men mora.

Barnebidrag er ikke en fast utgift for husholdet, men for mannen. Jeg hadde ikke gått med på det i denne situasjonen.

Ja, faktisk, det hadde jeg. Barnet hadde jo blitt mitt stebarn.

Og pengene går vel faktisk til forsørging av barnet, og ikke til mora.

Skrevet (endret)

Venninnen din kan jo kjøpe seg en dyr hund. Hun kjøper esklusiv hundemat og krever at hunden skal være på kennel eller ha "dagmamma" på dagtid. Også sørger hun for å kjøpe utsyr slik at den sammenlagte prisen hver måned blir det samme som bidraget. Også får vi se om typen hennes er enig i at han skal betale for HENNES hund... :lur:

Nei, vet du hva. Selv en idiot kan se at hun ikke kan pålegges å betale bidrag.... :nei: Selvfølgelig bør hun sette seg på "bakbena" og si nei.

Endret av nettvenninnen
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er i den situasjonen som er beskrevet her.

Vi har fullstendig fellesøkonomi, så om barnebidraget går fra min eller hans konto spiller ingen rolle, da alt uansett er våre penger. Alt inn er felles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...