Gå til innhold

Nettopp begynt på lavkarbo, hjelp! Opp i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ei 17 år gammel jente som har lest masse om lavkarbo, og da mener jeg masse! Det er ikke slik at jeg plutselig våknet og tenkte at "hoho, i dag skal jeg pøse i meg fett og null karbs".

Jeg har valgt å følge LCHF, bare med en "mild variant" hvis jeg kan si det på den måten. En dag for meg kan se slik ut

Lunsj - 150 g tunfisk/reker i lake med ruccola, cripssalat,cherrytomat, løk, agurk osv, en eller en hel avokado, cottage cheese eller lett majones, fetaost (kun 3% fet, kjøpt i sverige! :D) OG kanskje ett egg ved siden av noen ganger.

Middag: ALL slags grønnsaker! Jeg pøser på med tallerkenen med masse ovnsbakte grønnsaker, som kan være marinert med kremost, eller andre ting som bare ost, kesam, eller bare helle over i vann med buljong i. Til det, spiser jeg som regel kun fisk som makrell, laks, ørret, ishavsrøye, fjellørret, torsk (150 til 200 g)

En gang i blandt, spiser jeg dessert også, og den kan bestå av blåbær og bringebær med fløte. Tillater meg bær på lavkarbo da:)

Jeg veier forresten 39-42 kg og er 159 cm høy.

Vil dette bidra med at jeg går opp i vekt, eller ned i vekt? Jeg går en del turer med kjæresten min og vi trener noen ganger i uken.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pøser på med grønnsaker på tallerkenen skulle det stå! haha :P

AnonymBruker
Skrevet

steng denne pro-anatråden..

• Liker 4
Gjest *Maja*
Skrevet

Hei. Jeg er ei 17 år gammel jente som har lest masse om lavkarbo, og da mener jeg masse! Det er ikke slik at jeg plutselig våknet og tenkte at "hoho, i dag skal jeg pøse i meg fett og null karbs".

Jeg har valgt å følge LCHF, bare med en "mild variant" hvis jeg kan si det på den måten. En dag for meg kan se slik ut

Lunsj - 150 g tunfisk/reker i lake med ruccola, cripssalat,cherrytomat, løk, agurk osv, en eller en hel avokado, cottage cheese eller lett majones, fetaost (kun 3% fet, kjøpt i sverige! :D) OG kanskje ett egg ved siden av noen ganger.

Middag: ALL slags grønnsaker! Jeg pøser på med tallerkenen med masse ovnsbakte grønnsaker, som kan være marinert med kremost, eller andre ting som bare ost, kesam, eller bare helle over i vann med buljong i. Til det, spiser jeg som regel kun fisk som makrell, laks, ørret, ishavsrøye, fjellørret, torsk (150 til 200 g)

En gang i blandt, spiser jeg dessert også, og den kan bestå av blåbær og bringebær med fløte. Tillater meg bær på lavkarbo da:)

Jeg veier forresten 39-42 kg og er 159 cm høy.

Vil dette bidra med at jeg går opp i vekt, eller ned i vekt? Jeg går en del turer med kjæresten min og vi trener noen ganger i uken.

Hva er målet ditt? Håper virkelig at det er å gå opp i vekt for du er jo ekstremt underernært.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

steng denne pro-anatråden..

Herregud, seriøst? Dette er INGEN pro ana tråd. Jeg spurte om ett enkelt spørsmål, det må da være lov. Jeg kan ikke noe for at jeg er undervektig! Er ikke det lov i dagens samfunn eller??? Ikke komme med helt usaklige påstander, takk.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er målet ditt? Håper virkelig at det er å gå opp i vekt for du er jo ekstremt underernært.

Ja, har en BMI på 15 dessverre, ønsker å gå opp i vekt, men samtidig liker jeg ikke smaken av brød, pasta, ris osv.. så jeg lurer på om jeg vil bare gå ned mere med kostholdet mitt pr dags dato? trenger tips! =)

Skrevet

Du må jo spise fet fetaost og vanlig majones, ikke lettmajones og lettost. Nok fett er superviktig når du kutter karbohydratene. Ellers synes jeg du skal slutte å tenke på vekt og heller tenke helse siden du er såpass ung.

• Liker 1
Gjest ticket
Skrevet

Sannsynligvis vil du gå opp. Spis til du er mett, pass på å få i deg nok mat. Jeg ville funnet en fetere ost en den svenske, men spiser du nok fett ellers er den jo grei nok.

Gjest *Maja*
Skrevet

Kutt ut alle light produktene. Hele poenget med LCHF er at fettet skal erstatte karbsene og da er det viktig at du følger det. Spesielt siden du trenger å legge på deg :)

AnonymBruker
Skrevet

lavkarbo er vektregulerendes! Du er alt for tynn og derfor går du OPP i vekt.

Karbene skal komme fra Grønnsaker.! Gå inn på lavkarbo.no -der får du RIKTIGE svar!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

lavkarbo er vektregulerendes!

Bullshit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bullshit.

faktisk ikke.Om en har for lav bmi /kroppsvekt vil lavkarbo gjøre at en legger på seg.

• Liker 1
Skrevet

faktisk ikke.Om en har for lav bmi /kroppsvekt vil lavkarbo gjøre at en legger på seg.

Så om jeg spiser lavkarbo, 600 kalorier til dagen og er undervektig, så vil jeg gå OPP i vekt??

Skrevet (endret)

Spiser du skikkelig lavkarbo med din vekt, så vil du gå opp. Takk og lov, må jeg få legge til... Lavkarbo skal visstnok fungere vektregulerende uavhengig av om man må opp eller ned.

Endret av Suzy
AnonymBruker
Skrevet

Så om jeg spiser lavkarbo, 600 kalorier til dagen og er undervektig, så vil jeg gå OPP i vekt??

Dersom du spiser lavkarbo, teller du ikke kalorier... Det er poenget.

Skrevet

Dersom du spiser lavkarbo, teller du ikke kalorier... Det er poenget.

Spiser du for mye kalorier legger du på deg, uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

i få tilfeller så kan en legge på seg ja.Men om en følger lavkarboopplegget,vil en ikke legge på seg med mindre en er undervektig.En skal ikke spise seg stappmett,men mett.

Gjest MorAase
Skrevet

Ja, har en BMI på 15 dessverre, ønsker å gå opp i vekt, men samtidig liker jeg ikke smaken av brød, pasta, ris osv.. så jeg lurer på om jeg vil bare gå ned mere med kostholdet mitt pr dags dato? trenger tips! =)

Om du ikke liker pasta og ris så har du møtt dårlige kokker. Begge disse produktene kan du få til å smake hva du en ønsker selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man vil jo ikke gå opp i vekt av lavkarbo om man er undervektig og ertsatter med heller liggt produkter, men spiser masse av det, pluss lite karbs. Og hvis kcal ligger rundt 1400 kcal som man har gjort lenge og spist frukt osv tidligere, så vil jo man ligge på vekten sin, for karbsene fra tidligere kosthold blie jo ertsattet med fett osv!

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Kan du ikke bare spise lett mer av de matvarene du faktisk liker, fremfor å kjøre streng lavkarbo? Du er så "heldig" at du skal opp i vekt og ikke ned, derfor forstår jeg ikke hvorfor du gidder å boikotte enkelte matvarer, bare fordi det er noe av det du ikke liker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...