AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Er det mulig for en student (som har fast helgejobb) å få 100% boliglån, dersom man har kausjonist?
Alison Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Er det mulig for en student (som har fast helgejobb) å få 100% boliglån, dersom man har kausjonist? Hvis du er nesten ferdig med studiene kan det være en liten mulighet, men ellers er det lite sannsynlig uten at du har med foreldre eller andre som medlånetagere. Som student med kun en helgejobb vil du ikke ha nok inntekt til å betale for et boliglån. Fra nyttår har også de nye rettningslinjene fra Finanstilsynet gjort at det er enda litt vanskeligere å få lån enn tidligere. Nå skal bankene bl.a. se på at du tåler en renteøkning på minst 5 %, noe du som student ikke har økonomi til å klare. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Det kommer veldig an på hvor mye du trenger å låne og om du har egenkapital. Jeg var student med helgejobb/feriejobb og rundt 250 000 på konto da jeg fikk låne 900 000. Fikk låne av lokalbanken jeg vokste opp med på bygda.
Alison Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Det kommer veldig an på hvor mye du trenger å låne og om du har egenkapital. Jeg var student med helgejobb/feriejobb og rundt 250 000 på konto da jeg fikk låne 900 000. Fikk låne av lokalbanken jeg vokste opp med på bygda. TS skriver at hun trenger 100 % lån, men har kausjonist. I og med at hun må låne hele kjøpesummen tolker jeg det som at hun ikke har noe egenkapital. Siden du tok opp lån har det kommet nye og strengere regler. Det blir vanskelig å få lån alene som student hvis det ikke er veldig kort tid igjen av studiene. Slik situasjonen er i dag er det vanskelig nok for enslige i full jobb å få høyt nok lån til å kjøpe bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 TS skriver at hun trenger 100 % lån, men har kausjonist. I og med at hun må låne hele kjøpesummen tolker jeg det som at hun ikke har noe egenkapital. Siden du tok opp lån har det kommet nye og strengere regler. Det blir vanskelig å få lån alene som student hvis det ikke er veldig kort tid igjen av studiene. Slik situasjonen er i dag er det vanskelig nok for enslige i full jobb å få høyt nok lån til å kjøpe bolig. Ja det er vanskelig, og jeg er klar over at min situasjon ikke er lik TS sin. Det jeg prøvde å forklare var at jeg i utgangspunktet ikke hadde noe bra inntekt, men likevel fikk lån. Min fordel var egenkapital, mens TS sin fordel er kausjonist. Jeg synes TS burde dra rundt i banker og høre hvor mye hun eventuelt får låne, eller hva som skal til av egenkapital og inntekt for å få låne. Selv om man ikke tror at man kan få lån, så kan man aldri vite det for sikkert før man spør. Jeg trodde ikke jeg kom til å få det..
Drizzt Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Er det mulig for en student (som har fast helgejobb) å få 100% boliglån, dersom man har kausjonist? Jeg tror ikke det går an. Det viktigste for banken er din betalingsevne. Med helgjobb og student har du ikke særlig høy betalingsevne. Tror ikke at kausjonist hjelper særlig mye i din situasjon, men hør med bankene. Jeg er iallefall skeptisk. I tillegg trenger du egenkapital på 15%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå