Gjest NN Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Hei. Hadde dere latt deres 14 år gamle jente få lov til å ha overnattings besøk av sin ca like gamle kjærest? Mor til mine barn lar kjæresten overnatte, jeg synes det er alt for tidlig men har ingen ting jeg skulle ha sakt. Kan ikke nytte å snakke med mor til barna og tar jeg det opp med jenta blir hun sjikkelig sint for dette er noe jeg ikke har noe med sier hun...? Står her og kan ingenting gjøre. Jeg synes det er alt for tidlig, mangel på grensesetting.....? Hva synes dere?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Jeg synes også det er alt for tidlig dersom de overnatter på samme rom. Tenåringen her som også er 14 år har kun overnattet hos kjæresten en gang og da på eget rom. Anledningen var at de skulle dra sammen med familien grytidlig neste dag.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Det kan jo være at mor tenker at de uansett vil finne en måte å ha sex på, og dermed vil hun lage et miljø der barna kan føle seg trygge. Og på denne måten føle at de kan komme til henne dersom det er noe, fremfor at de skal gjemme seg, slurve med prevensjon og ellers gjøre verre ting...? 5
Rakel Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Aldri i livet!!! Datteren min er også 14, og har kjæreste. Hun blir også "skikkelig sint", og prøver seg med det, men forsto raskt at det er bare helt uaktuelt! På andre områder kan det nytte bedre kanskje, men da er jeg nok litt i tvil selv. Men alkohol og overnatting med kjæreste er ikke til diskusjon engang. (Ihvert fall ikke før fyllte 16, og da dersom det blir naturlig p.g.a lengre og farlig vei hvem på nattestid hvor jeg ikke kan hente) Noen ganger må man veie 2 onder opp mot hverandre også, og svelge en kamel og 2, ingen er like. Men 14 år var for drøyt etter min mening i hvert fall. 1
Gjest Surrehodet Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 Nei, ikke greit. Selvsagt går det innimellom ved spesielle anledninger, men da på hvert rom.
skruf Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Jeg har ei jente på 14 som har en kjæreste som er like gammel, det ville overhodet ikke vært aktuelt med noe overnatting! Alt for tidlig. Men heldigvis så er både hun og han litt "barnslige" av seg,så det har heller ikke vært noe spørsmål om overnatting heller. Er fullstendig klar over at ungdommer kan ha sex hvor som helst og når som helst, men jeg håper og tror at hun er fornuftig nok til å vente litt. Vi har snakket mye om dette temaet, og hun har selv sagt at hun ikke er klar for den biten enda. Det har nok og litt preventiv effekt for henne at kusina mi sin datter fikk barn i en alder av 16, og dattera mi har selv sett hvor tøft hun har det som ung alenemor. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Ungdom som vil ha sex har sex selv om de ikke får overnatte sammen. Det blir brukt som argument for å la unge tenåringer overnatte hos kjæresten. Jeg ser argumentet og skjønner at ungdom kan ha sex kl. 16 bak en busk like gjerne som klokka 01 i ei seng. Men jeg ville likevel ikke ha latt min tenåring (snart 14) få overnatte hos kjæresten før tidligst 16 år. Jeg synes faktisk det er en litt slapp foreldreholdning å si at "de gjør det jo likevel, så da kan jeg legge til rette for at de kan gjøre det under trygge forhold". Javel, da får man la 14-åringer ha sex (gjerne sørg for romantisk belysning på soverommet og legg fram en pakke kondomer og et par sexleketøy), drikke alkohol (sett fram et assortert utvalg av rusbrus og øl, kanskje litt utblandet sprit sånn at de ikke lar seg friste til å kjøpe hjembrent) og røyke (du får kjøpt billige sigaretter til dem i Sverige, kjøp opp et par kartonger hver gang du krysser grensa). Ja, for de vil jo ha sex, røyke og drikke uansett. Jeg vet om en mor som satt hjemme i stua og røykte sammen med sin 14-årige datter, fordi hun kunne jo ikke stoppe henne likevel. Som 15-åring var denne jenta blitt så storrøyker at hun knapt taklet å være på skolen, for der fikk hun ikke røyke. Grensesetting er en fin potet. At man ikke kan stoppe ungdommene sine fra å gjøre noe dumt betyr ikke at man skal legge forholdene til rette for dumheten. Foreldrene bør gå foran med gode holdninger og verdier, så kan man jo håpe at ungdommene lærer noe av det. 8
Kosemose Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Det kan jo være at mor tenker at de uansett vil finne en måte å ha sex på, og dermed vil hun lage et miljø der barna kan føle seg trygge. Og på denne måten føle at de kan komme til henne dersom det er noe, fremfor at de skal gjemme seg, slurve med prevensjon og ellers gjøre verre ting...? Herregud, det blir like dumt som å sende med den mindreårige vin på fest "for da vet jeg i allefall hva h*n drikker" . Er det virkelig noen mødre som tror at 14 åringene vil banke på døren og si "du mamma, vi driver og har sex og har litt problemer med "....." så lurte på om du kunne hjelpe oss/gi oss et godt råd..." Jeg syns det er trist med voksne som finner gode unnskyldninger for å la barna sine sover over hos kjæresten når de er 14 år. 14 åringer trenger rammer og i blant trenger de å ikke få viljen sin i ett og alt. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #9 Skrevet 7. januar 2012 TS sier ikke noe om at de sover på samme rom, bare at kjæresten overnatter. Vi vet ikke hva slags avtaler mor og datter har, forhåpentligvis har de ett åpent og godt forhold som er skapt på gjensidig respekt og tillit.
Sissa Skrevet 7. januar 2012 #10 Skrevet 7. januar 2012 Jeg fikk lov til det når jeg var 14år. Men jeg syns det skal gå greit, innimellom, de gjør jo ikke noe mer når de sover sammen, som når de ikke sover sammen. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2012 #11 Skrevet 7. januar 2012 Nei. Og hadde exn min latt dem gjøre det så hadde jeg tatt kontakt med barnevernet.
MilliVanilli Skrevet 7. januar 2012 #12 Skrevet 7. januar 2012 Jeg måtte fylle 16 før jeg fikk lov, men personlig ville jeg nok ha satt grensen på 15 for min egen datter, men kun hvis dette var et langvarig forhold. Forstår ikke hvorfor dette skal forhindres så lenge som mulig, man kan jo ha sex ellers også. Foreldre kan være litt naive og dumme til tider. 1
Kosemose Skrevet 7. januar 2012 #13 Skrevet 7. januar 2012 Jeg måtte fylle 16 før jeg fikk lov, men personlig ville jeg nok ha satt grensen på 15 for min egen datter, men kun hvis dette var et langvarig forhold. Forstår ikke hvorfor dette skal forhindres så lenge som mulig, man kan jo ha sex ellers også. Foreldre kan være litt naive og dumme til tider. Det handler vel neppe om at foreldrene ikke skjønner at ungdommene kan ha sex selv om de ikke får lov til å overnatte hjemme hos hverandre, men det handler delvis om å respektere norsk lov, også handler det om hvilke signaler man sender til barna sine, både i fht sex og i fht å respektere lovverket. Jeg tror ikke foreldre er så dumme og naive som du tror... 2
Gjesten Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 Det synes jeg er alt for tidlig. Selvfølgelig kan de ha sex uansett, men foreldre bør ikke legge til rette for det. 2
Gjest KK Skrevet 7. januar 2012 #15 Skrevet 7. januar 2012 Hei. Hadde dere latt deres 14 år gamle jente få lov til å ha overnattings besøk av sin ca like gamle kjærest? Mor til mine barn lar kjæresten overnatte, jeg synes det er alt for tidlig men har ingen ting jeg skulle ha sakt. Kan ikke nytte å snakke med mor til barna og tar jeg det opp med jenta blir hun sjikkelig sint for dette er noe jeg ikke har noe med sier hun...? Står her og kan ingenting gjøre. Jeg synes det er alt for tidlig, mangel på grensesetting.....? Hva synes dere? Hadde aldri latt det skje. Har selv nylig sett hvordan slikt har resultert i graviditet ved at foreldre legger til rette og er krykke for barna og kjæresten.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #16 Skrevet 7. januar 2012 Nei. Og hadde exn min latt dem gjøre det så hadde jeg tatt kontakt med barnevernet. Hva mener du barnevernet skulle gjort?
Kosemose Skrevet 7. januar 2012 #17 Skrevet 7. januar 2012 Hva mener du barnevernet skulle gjort? Nå er det ikke jeg som skrev det om barnevernet, men hvis den andre foreldren gjør ting/lar barnet få lov til ting som man mener strider mot lover og regler, eller som man mener er til skade for barnet, og man ikke blir hørt hos den andre, så er det vel greit å be barnevernet om å ta en samtale. Det hender mødre eller fedre har mer respekt for en fra barnevernet enn for exen sin... 1
Gjest NN Skrevet 7. januar 2012 #18 Skrevet 7. januar 2012 Hei Har spurt om de sover på samme rom men får til svar at det har jeg ingen ting med og at jeg er gammel dags og sneversynt. Synes det er veldig vanskelig for jeg er i mot dette opplegget. Jenta ser voksen ut men er veldig barnslig, umoden i forhold til andre på sin alder.
Gjest NN Skrevet 7. januar 2012 #19 Skrevet 7. januar 2012 Jeg måtte fylle 16 før jeg fikk lov, men personlig ville jeg nok ha satt grensen på 15 for min egen datter, men kun hvis dette var et langvarig forhold. Forstår ikke hvorfor dette skal forhindres så lenge som mulig, man kan jo ha sex ellers også. Foreldre kan være litt naive og dumme til tider. Naive og dumme til tider? Er ikke sikker på hva du mener her men jeg mener at foreldre må sette grenser. Ikke legge forholdene til rette for et voksen liv som de fleste på den alderen er for umodne til og som en tidligere har nevnt skal en legge frem røyk og alkohol i tidlig alder for det skal jo også prøves ut. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #20 Skrevet 7. januar 2012 Nei. Og hadde exn min latt dem gjøre det så hadde jeg tatt kontakt med barnevernet. snakk om å være dramaqueen.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå