AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Høsten 2010 begynte jeg å studere samfunnsfag (bachelor) i Kristiansand. Likte meg ikke noe særlig, og gjorde det heller ikke bra. Sluttet der etter to semester, og hadde med meg to stryk i bagasjen. Høsten 2011 begynte jeg på noe helt annet (også bachelor) på en mye mindre høyskole. Liker meg godt, men nå til jul strøyk jeg på to av tre eksamener. På grunn av dette er jeg veldig usikker på om jeg ønsker å fortsette på dette studiet. Jeg føler det er altfor masse å ta igjen, og jeg tviler sterkt på at jeg klarer det. Jeg føler jeg kaster penger ut av vinduet når jeg ikke klarer å henge med, studielånet blir ikke akkurat mindre med tiden. Et problem er jo at jeg ikke har noen jobb her. Jeg har prøvd, men ikke fått noe. Skal selvsagt fortsette å prøve. Om jeg slutter på studiet nå, har jeg jo ikke lenger noen inntekt (om studielånet kan kalles det...). Jeg er nesten sikker på at jeg kommer til å søke på yrkesfag-vgs når høsten kommer, men jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre dette halvåret! Noen som har erfaring, tanker eller tips? Hilsen usikker student på 21 år.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 det dummeste du kan gjøre er å "gi opp" fag, og dermed stryke! du bør fullføre de fagene du tar, uansett hvor dritt det er. og studielånet må du betale tilbake om du ikke består etc. jeg mener du bør velge ett eller annet, også går du får det, uansett om det suger. så får du heller finne ut litt senere om du vil bygge på utdanningen eller finne noe nytt. men da har du ihvertfall en utdanning du kan støtte deg til. jeg har tatt MYE drittfag oppigjennom, og jeg har HATET fagene mine. men fordi jeg tok de, og besto. har jeg en knakanes god CV. og det er jeg dritt glad for.
Ametrin Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Hva er grunnen til at du stryker? Er det for vanskelig? Dårlig studieteknikk? Lav konsentrasjon eller selvdisiplin? Ikke motivert? Om grunnen er at du ikke er motivert nok til studiet og det som trengs av selvsdisiplin mtp selvstudium, hva med å legge studietiden på hylla for en liten stund og heller jobbe? Selv studerte jeg et år etter videregående, men begynte å jobbe etter dette året da jeg var usikker på hva jeg egentlig ville. Jobbet en del år, fikk erfaring fra arbeidslivet, før jeg begynte på bachelor da jeg var 25. Slik fikk jeg mulighet til å finne ut av hva jeg var god på, og fant etterhvert ut hva jeg kunne tenke meg å jobbe med. Nå studerer jeg andre året, og stortrives. Det er tøft og masse tid går med til studiene, men jeg er kjempemotivert. Slik ville det ikke vært de første årene etter videregående, og jeg angrer ikke på at jeg ventet. Det koster å studere, og dumt å "bruke opp" årene med studielån for en utdanning du ikke trives med Edit: Skriveleif Endret 7. januar 2012 av Ametrin 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå