AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Jeg og typen har prøvd å bli gravide i 8 mnd nå. Jeg har ikke gått på p-piller siden jeg var rundt 19 år og nå er jeg snart 24. Så begynner å lure på om det kan være noe gale med meg siden det ikke skjer noe?! Når bør man oppsøke lege for videre utredelse?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Man må ha prøvd i minst ett år før man søker om utredning. Så sant det ikke er helt opplagt problemer som aldri mens e.l
Athene Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Du må prøve ett år før du får hjelp. Etter p-pilleslutt er det ofte normalt å måtte prøve opp mot ett år, hormonene kan påvirke eggløsningene en god stund. Og ikke heng deg opp i at det er deg det er noe feil med. I halvparten av tilfellene der man sliter med å unfange er mannen årsaken. Hos de parene der kvinnen har regelmessige sykluser og eggløsning er som regel mannen årsaken til uteblitt graviditet.
CathrineMic Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har samme problem som deg. bare vi har prøvd 1 år ca, men aldri brukt prevensjon.. Heldigvis skal samboeren min til gynekologen å levere sædprøve på mandag.. lurer sånn på hva som skjer etter den er levert. alle sier, "ikke tenk på det, prøv å tenk på andre ting, så skjer d sikkert". men det er ikke så lett å ikke tenke på det. jeg lurer jo sånn på om jeg kan være steril eller noe annet.. skal hvertfall bli godt å få ut av verden når han leverer inn prøven imorgen. lurer på når vi får svar på den.. hmm.. *vil bli gravid nå *
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 lykke til med prøven, håper det går bra Men forstår hva du mener med tanker om man kan være steril, jeg og vil bli gravid nå nå nå... men det skjer jo bare ikke, jeg har hatt eggløsning de siste dagene i følge tester jeg har tatt og har hatt en god del sex med han, så håper at det skjer denne gangen :)lov å håpe
CathrineMic Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 nei, å det er det som er så frustrerende. å ikke vite noenting som helst. jeg gikk 5 dager over mens tid, å var sikker på at nå hadde vi greid det, helt til den kom i forgårs kveld :/ snufs... kjæresten min jobber i nordsjøen, så er jaggu ikke ofte vi får gjort d på eggløysningen :S men vi har nå hatt ganske så regelmessig sex i 2.5 år, uten at ting skjer. jeg krysser fingrer for at det har gått for dere denne gang :D
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 nei, å det er det som er så frustrerende. å ikke vite noenting som helst. jeg gikk 5 dager over mens tid, å var sikker på at nå hadde vi greid det, helt til den kom i forgårs kveld :/ snufs... kjæresten min jobber i nordsjøen, så er jaggu ikke ofte vi får gjort d på eggløysningen :S men vi har nå hatt ganske så regelmessig sex i 2.5 år, uten at ting skjer. jeg krysser fingrer for at det har gått for dere denne gang :D så kjedelig da det er ikke noe kjekt når man er for sein på mensen og så dukker den opp du må masse lykke til videre Og ja håper det skjer for oss denne gangen :D
CathrineMic Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 ja, hadde vore supert hadde det skjedd for oss denne gang :D hadde vore så fantastisk.. hver dag så "føler" jeg at jeg kjenner noe, å tar honden til samboeren min på magen, kjenner du d?? men han kjenner det ikke :/ Har hatt ein god del "bobler" i magen også. men ingen baby :/ jaja, lykke til til oss :D
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Jeg har allerede begynt å tenke at det må være noe galt med meg, og vi har egentlig ikke prøvd så mye enda engang. Jeg slutta med pillen (diane) i september, og siden "alle" venninner blir gravide og får unger rundt meg, trodde jeg det skulle være såå lett å bli gravid.. så forventa nesten å bli gravid med en gang etter pilleslutt.. har skjønt nå at det ikke er tilfelle da.. hehe En ting jeg lurer på, vet ikke om jeg vil opprette en ny tråd.. Jeg har ALLTID hatt masse utflod, helt siden jeg fikk mensen som tiåring (er nå 26) har jeg slitt med utflod hver eneste dag mellom hver mensen.. jeg må bruke truseinnlegg hver dag og bytte flere ganger om dagen. For noen dager siden leste jeg et eller annet sted at det kunne være en sammenheng mellom mye utflod og PCOS?? Vet jeg overreagerer når jeg tror jeg har PCOS fordi jeg ikke er blitt gravid enda, MEN blir jo helt rar av å lese så mye på forumet Jeg har muligens litt sterk hårvekst, men ikke sånn skjegg og bart, så vet ikke hva som ansees for å være sterk hårvekst? Før jeg begynte på pillen som 17 åring hadde jeg alltid regelmessig mensen. Nå etter pilleslutt har jeg syklus på 37 dager... ehm. Noen som vet?
Athene Skrevet 12. januar 2012 #10 Skrevet 12. januar 2012 Jeg har allerede begynt å tenke at det må være noe galt med meg, og vi har egentlig ikke prøvd så mye enda engang. Jeg slutta med pillen (diane) i september, og siden "alle" venninner blir gravide og får unger rundt meg, trodde jeg det skulle være såå lett å bli gravid.. så forventa nesten å bli gravid med en gang etter pilleslutt.. har skjønt nå at det ikke er tilfelle da.. hehe En ting jeg lurer på, vet ikke om jeg vil opprette en ny tråd.. Jeg har ALLTID hatt masse utflod, helt siden jeg fikk mensen som tiåring (er nå 26) har jeg slitt med utflod hver eneste dag mellom hver mensen.. jeg må bruke truseinnlegg hver dag og bytte flere ganger om dagen. For noen dager siden leste jeg et eller annet sted at det kunne være en sammenheng mellom mye utflod og PCOS?? Vet jeg overreagerer når jeg tror jeg har PCOS fordi jeg ikke er blitt gravid enda, MEN blir jo helt rar av å lese så mye på forumet Jeg har muligens litt sterk hårvekst, men ikke sånn skjegg og bart, så vet ikke hva som ansees for å være sterk hårvekst? Før jeg begynte på pillen som 17 åring hadde jeg alltid regelmessig mensen. Nå etter pilleslutt har jeg syklus på 37 dager... ehm. Det du beskriver er ikke tydelige tegn på PCOS i det hele tatt. Jeg trur du overanalyserer og tenker det værste. PCOS kjennetegnes ved cyster på eggstokkene, veldig uregelmessige sykluser og hormonforstyrrelser som kan gi dårlig hud og mye hårvekst. Men man kan ikke begynne i motsatt ende - å si at hårvekst betyr PCOS. For det første har du sluttet på pillen for litt siden. Sannsynligvis kan du ikke bli gravid før syklusen din har stabilisert seg, det kan ta opp til et år. Særlig med Diane som har et veldig høyt hormonnivå. For det andre er jeg ganske frustrert over alle som skriver at de er redd for at det er noe galt med dem. Man er to som skal lage barn. I halvparten av tilfellene der det er problemer med å bli gravid er mannen årsaken. Slutt å les alt mulig rart på forum, der står det mye rart, og mye som er direkte feilinformasjon. De færreste blir gravid de første syklusene som prøver - 65% blir gravide på 6 måneder, og det er når man ikke nettopp har sluttet på pillen. 2
Orchideae Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Vi har prøvd siden mai, hadde en SA i uke 10+1. Men vi regner 1 år fra mai, vel? Ikke fra SAen?
CathrineMic Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 var ikke så kjekt svar på prøven fra samboeren gitt... han har hallparten av sædseller (20 millioner istedefor 40) å de sa at vi skulle vær veldig heldige om vi ble gravide på egenhond... fikk beskjed om at jeg må ta blodprøve ( han tok når han leverte prøven) for å teste hormon nivå osv... vi fikk også beskjed om at de anbefalte oss å reise til haugesund å ta prøverør :/
Veronica W Skrevet 12. januar 2012 #13 Skrevet 12. januar 2012 Kan man ikke bare si til legen at man har forsøkt i et år da? For å få hjelp, og eventuelt svar på om ting er som det skal tidligere... (?)
Gjest Macaron Skrevet 12. januar 2012 #14 Skrevet 12. januar 2012 Vi har prøvd siden mai, hadde en SA i uke 10+1. Men vi regner 1 år fra mai, vel? Ikke fra SAen? Vi har prøvd siden juni 2010, men hadde en MA i desember 2010. Jeg fikk beskjed av legen om at det ikke var aktuelt å henvise meg til gynekolog før etter at vi hadde prøvd i ett år etter MA'en. Men det er mulig leger praktiserer dette ulikt.
Orchideae Skrevet 12. januar 2012 #15 Skrevet 12. januar 2012 (endret) Vi har prøvd siden juni 2010, men hadde en MA i desember 2010. Jeg fikk beskjed av legen om at det ikke var aktuelt å henvise meg til gynekolog før etter at vi hadde prøvd i ett år etter MA'en. Men det er mulig leger praktiserer dette ulikt. Da hadde vi prøvd nesten like lenge før vi ble gravide da. Synes det er rart at det blir regnet fra man mistet, da det kan være noe galt med mor f.eks. som kan gjøre at man mister. Jeg hadde heldigivis en fullyrdet spontanabort. Det må være forferdelig å ha en MA. Jeg har vært totalt nedbrutt etter SAen min. Så hvordan en MA oppleves orker jeg ikke engang å tenke på.. Edit:Lever vist litt i 2011 enda jeg. Endret 12. januar 2012 av Orchideae
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #16 Skrevet 12. januar 2012 Det du beskriver er ikke tydelige tegn på PCOS i det hele tatt. Jeg trur du overanalyserer og tenker det værste. PCOS kjennetegnes ved cyster på eggstokkene, veldig uregelmessige sykluser og hormonforstyrrelser som kan gi dårlig hud og mye hårvekst. Men man kan ikke begynne i motsatt ende - å si at hårvekst betyr PCOS. For det første har du sluttet på pillen for litt siden. Sannsynligvis kan du ikke bli gravid før syklusen din har stabilisert seg, det kan ta opp til et år. Særlig med Diane som har et veldig høyt hormonnivå. For det andre er jeg ganske frustrert over alle som skriver at de er redd for at det er noe galt med dem. Man er to som skal lage barn. I halvparten av tilfellene der det er problemer med å bli gravid er mannen årsaken. Slutt å les alt mulig rart på forum, der står det mye rart, og mye som er direkte feilinformasjon. De færreste blir gravid de første syklusene som prøver - 65% blir gravide på 6 måneder, og det er når man ikke nettopp har sluttet på pillen. Tusen takk for svar Ja, jeg vet, overanalyserer.. må nok slutte å lese alt her inne og tro at det gjelder meg også.. Og ja, enig i at det er litt typisk at vi alltid tror det er OSS det er noe galt med, når det like gjerne kan være mannen det er noe galt med.. Betyr det at vi må ha vært prøvere helt fra syklusen har stabilisert seg helt og opptil ett år etter det, før jeg trenger å begynne å stresse? *puster lettet ut* Igjen, takk for godt svar!
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #17 Skrevet 12. januar 2012 Kan man ikke bare si til legen at man har forsøkt i et år da? For å få hjelp, og eventuelt svar på om ting er som det skal tidligere... (?) Klart du kan lyve. Men om flere begynner å lyve og får utredning de ikke trenger så koster dette mye penger og ressurser som andre egentlig trenger. I tillegg kan det være både slitsomt og smertefullt (fysisk og psykisk) og gå igjennom en utredning, så det er ikke å anbefalle. De fleste blir gravide i løpet av ett år, så ta det med ro og ha sex jevnlig.
Saturday Skrevet 14. januar 2012 #18 Skrevet 14. januar 2012 Jeg sluttet med p-pillen etter 7 år på den, og etter tre-fire måneder ble mensen skikkelig uregelmessig. Jeg vet fra før at jeg har pco, så årsaken var klar. Vi oppsøkte derfor privat fertilitetsklinikk etter 3 måneder, hvor vi tok blodprøver, kontrastvæskeundersøkelse av eggledere, sædprøve ++ Viste seg at IVF var eneste alternativ for oss. Der og da var det et slag i magen, men det er det lureste vi har gjort. Ville aldri ha hjulpet å prøve på egen hånd, og nå er jeg gravid på første forsøk Kjenner du det på deg at noe ikke stemmer, så er det kanskje slik. Har du jevnlige menstruasjoner? Sjekket at du har eggløsning hver måned? Jeg vil anbefale å få sjekket dere på en privatklinikk. Det går kjapt, det koster litt, men det er det virkelig verdt. Vi tenker i alle fall ikke på pengene i dag.
3xguttemamma Skrevet 15. januar 2012 #19 Skrevet 15. januar 2012 Jeg fjernet spiralen min i juli.. Hadde minipillen ut august ca.. Etter det har vi ikke brukt prevensjon.. Kjæresten min sier han har dårlige svømmere, men har en datter på 9 år fra før av.. Jeg har også barn fra før, så vet at jeg kan få barn... Vet ikke om det er dårlige svømmerene hans som han sier.. Eller kan dette forandre seg veldig med årene?? Vi har jo "prøvd" i over 4 mnd.. noen som har noen mening om dette??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå