~white lady~ Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Hadde nettopp kommet meg på jobb da jeg ble oppringt ifra barnehagen i dag tidlig. Fireåringen min klagde over vondt i magen, det hadde visst pågått ei stund og jeg måtte bare komme og hente ham og eventuelt ta en tur til legen. Kjørte rett fra jobb, småbekymret for hva det kan være. Gutten ser litt matt ut når jeg henter ham, kler rolig på seg men med en gang vi er ute av døra spretter han avgårde til bilen. Jeg blir mistenksom og spør om han ikke har vondt i magen?? Åjoo, sier han og tar seg til magen, før han spretter videre. Siden bhg personalet mente en tur til doktor kunne være lurt (i tilfelle blindtarmbetennelse, el.) drar jeg ned til legesenteret og en lege ser på ham. Som jeg mistenker er det ingenting galt, gutten har ikke engang feber. Så da står jeg der, med en tilsynelatende frisk gutt som lurer (?) oss voksne til å tro at han er syk, og en arbeidsgiver som trenger meg på jobb. Denne gang dro jeg hjem med ham og tok en "sykt barn" dag, men skjer dette flere ganger blir det vanskelig. Hvordan overbevise bhg personalet om at han ikke feiler noe selv om han syter og bærer seg og holder seg til magen? For som sagt så var han frisk som en fisk hjemme med hopp og sprett. Lykkelig over å ha mamma hjemme, tenker jeg. Ikke dermed sagt at han faktisk kan være reelt syk neste gang, men jeg tror han har funnet ut at dette er en metode som fungerer når han vil være hjemme med meg. (For et par uker siden hentet jeg ham fordi han kastet opp i bhg etter et hosteanfall, og resten av dagen fikk han ligge på sofaen med en film mens jeg stelte rundt ham.) Noen som kjenner seg igjen?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Det blir en vanskelig sak for barnehagen. Hva om de nekter å tro på han når han sier han er dårlig, og så er han faktisk dårlig. Da får vel de trøbbel? Kan du ikke gjøre en avtale med dem om at neste gang han sier han er syk så ringer de deg, beskriver symptomene og så blir det ditt valg om du skal hente ham eller ikke? Jeg tror ikke barnehagen har lyst på ansvaret for å avgjøre om et barn virkelig er sykt eller ikke, så lenge barnet er overbevisende. 1
Gjest O___o Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Vanskelig situasjon du er oppe i - og jeg forstår det ikke er lett, samtidig jeg ikke ser at det finnes noe fasitsvar på dette. Ofte kan barn få vondt i magen / vondt i hodet hvis de egentlig er plaget med noe annet. Og noen barn 'leker syke' når de gruer seg til å gå i barnehagen/ på skolen. Men da er det som regel ikke helt uten grunn. Jeg ville snakket med ham om hva som egentlig plager ham. Lykke til! 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Hadde nettopp kommet meg på jobb da jeg ble oppringt ifra barnehagen i dag tidlig. Fireåringen min klagde over vondt i magen, det hadde visst pågått ei stund og jeg måtte bare komme og hente ham og eventuelt ta en tur til legen. Kjørte rett fra jobb, småbekymret for hva det kan være. Gutten ser litt matt ut når jeg henter ham, kler rolig på seg men med en gang vi er ute av døra spretter han avgårde til bilen. Jeg blir mistenksom og spør om han ikke har vondt i magen?? Åjoo, sier han og tar seg til magen, før han spretter videre. Siden bhg personalet mente en tur til doktor kunne være lurt (i tilfelle blindtarmbetennelse, el.) drar jeg ned til legesenteret og en lege ser på ham. Som jeg mistenker er det ingenting galt, gutten har ikke engang feber. Så da står jeg der, med en tilsynelatende frisk gutt som lurer (?) oss voksne til å tro at han er syk, og en arbeidsgiver som trenger meg på jobb. Denne gang dro jeg hjem med ham og tok en "sykt barn" dag, men skjer dette flere ganger blir det vanskelig. Hvordan overbevise bhg personalet om at han ikke feiler noe selv om han syter og bærer seg og holder seg til magen? For som sagt så var han frisk som en fisk hjemme med hopp og sprett. Lykkelig over å ha mamma hjemme, tenker jeg. Ikke dermed sagt at han faktisk kan være reelt syk neste gang, men jeg tror han har funnet ut at dette er en metode som fungerer når han vil være hjemme med meg. (For et par uker siden hentet jeg ham fordi han kastet opp i bhg etter et hosteanfall, og resten av dagen fikk han ligge på sofaen med en film mens jeg stelte rundt ham.) Noen som kjenner seg igjen? opplever han noe som ikke er så bra i barnehagen kanskje? Mobbing eller etc.. 4
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 opplever han noe som ikke er så bra i barnehagen kanskje? Mobbing eller etc.. Det var det første som slo meg også,at det er noe som gjør at han ikke trives så bra i barnehagen. Jeg gikk i barnehage og misstrivdes med det og det førte til at jeg ofte gruet meg,fikk vondt i magen osv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Jeg har også en sønn som kan gjøre dette. Han trives i barnehagen, men spesielt dager etter lengre feriedager er vanskelige. Han vil være hjemme og se på film/tv og derfor spiller han syk. Her måtte vi til slutt si at han ikke får se på tv eller film når han var syk. Ingen spesialbehandling. Da ble det ikke så morsomt lengre. 2
Gjest Been there, done Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Vi hadde det slik på skolen. Etterhvert tegnet det seg et bilde av at det ikke var noe galt fysisk, og heller ikke noe galt på skolen. Avtalte da med lærer at de ikke skulle ringe med mindre gutten faktisk kastet opp. Det funket bra.
Gjest Consensio Skrevet 7. januar 2012 #9 Skrevet 7. januar 2012 Jeg var et slikt barn. Hadde alltid vondt i magen, men var tilsynelatende frisk. Ingen tok meg på alvor når jeg klagde over smerter i magen, og det var skikkelige smerter, fordi jeg ellers var så frisk og kry. I voksen alder (ca 18-19 år) tok jeg allergitester og fant ut at jeg var allergisk mot bl.a melk. Det hjalp litt ved å kutte ut melken. Men jeg har fortsatt vondt i magen og i dag er jeg en godt voksen dame. Ingen leger klarer å finne ut hvorfor jeg har det slik. Om noen tar på magen min så føles det som at noen slår meg i magen. Så det kan være reelle mageproblemer han har, allergitest kan jo være lurt å ta, men det kan også være at han blir ertet, ikke trives helt i barnehagen m.m 2
~white lady~ Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2012 Ja jeg har jo tenkt litt på om han kanskje ikke trives så godt i bhg som det virker som, men han ser ut til å ha flere venner i gruppa si, faktisk virker det som om flere av ungene ser opp til han (eldst på gruppa og en liten ertekrok ) Personalet har heller ikke sagt noe, så alt i alt tviler jeg på at det er noe i veien med trivselen. Det han derimot har gitt uttrykk for, er at han synes mamma er mye på jobb (jeg jobber skift, så annenhver dag ser han meg jo bare på morgenen.) Da har jeg prøvd å forklare at mamma og pappa må jobbe for å tjene penger så vi har mat på bordet, klær og leker. Når jeg har fri finner vi som regel på noe, tar turen ut og slikt. Det med "vondt i magen" kan ha ha ifra meg, siden jeg har mageproblemer og han kan ha overhørt dette mellom meg og faren. Huff, jeg får nesten dårlig samvittighet over at jeg i det hele tatt er i jobb...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #11 Skrevet 7. januar 2012 Jeg syns at de i barnehagen kan sjekke om han har feber, også kan de la ham få ta det litt med ro hvis det er så at han klager over vondt uten at han ser syk ut/har feber. Syns også du burde ta en prat med ham om å late som om han er syk hvis han ikke er det. Og hvis han er hjemme og syk, så bør det være å ligge på rommet, uten tv den dagen. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. januar 2012 #12 Skrevet 7. januar 2012 Det var det første som slo meg også,at det er noe som gjør at han ikke trives så bra i barnehagen. Jeg gikk i barnehage og misstrivdes med det og det førte til at jeg ofte gruet meg,fikk vondt i magen osv. En annen tanke som slo meg som var noe grufull var seksuelt overgrep av noen i barnehagen... men.. Den er kanskje litt drøy. Beklager ts om jeg drar det jævlig langt nå..
SummerJoy Skrevet 7. januar 2012 #13 Skrevet 7. januar 2012 Hvor gammel er han? (mener å huske 4, fra andre tråder??) Jeg tror ikke han faker syk for å bli hentet,så utspekulert er han for ung til å være. Barn bruker ofte betegnelsen "vondt i magen" på alt som er vondt. Enten har han faktisk vondt i magen fordi han savner deg eller noe, eller så trives han ikke der han er og beskriver dette for andre med "vondt i magen." Du kan jo tenke igjennom hvordan ettermiddager, og helger er.. Får han full oppmerksomhet? Han burde tåle å være i barnehagen i løpet av dagen om han føler seg sett ellers. Og ellers må du jo forsikre deg om at han har det bra i barnehagen og trives. 1
~white lady~ Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 7. januar 2012 En annen tanke som slo meg som var noe grufull var seksuelt overgrep av noen i barnehagen... men.. Den er kanskje litt drøy. Beklager ts om jeg drar det jævlig langt nå.. Nei det mistenker jeg ikke i det hele tatt. (Heldigvis!)
~white lady~ Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 7. januar 2012 Hvor gammel er han? (mener å huske 4, fra andre tråder??) Jeg tror ikke han faker syk for å bli hentet,så utspekulert er han for ung til å være. Barn bruker ofte betegnelsen "vondt i magen" på alt som er vondt. Enten har han faktisk vondt i magen fordi han savner deg eller noe, eller så trives han ikke der han er og beskriver dette for andre med "vondt i magen." Du kan jo tenke igjennom hvordan ettermiddager, og helger er.. Får han full oppmerksomhet? Han burde tåle å være i barnehagen i løpet av dagen om han føler seg sett ellers. Og ellers må du jo forsikre deg om at han har det bra i barnehagen og trives. Jepp, han er fire. Og nei, jeg tror ikke han er for ung til å være utspekulert...han er en liten luring på mange måter. Nå er jo dette igrunn første gang det skjer,(Sett bort ifra episoden der han kastet opp i bhg men var helt fin da han kom hjem,) men jeg tror ikke det blir siste gang nå som han har funnet en gyldig grunn til at mamma må være hjemme med ham. Han får nok oppmerksomhet hjemme, og som sagt tidligere så finner vi på ting når vi har fri i helger og ferier...
Lassie Skrevet 7. januar 2012 #16 Skrevet 7. januar 2012 Hvis dette har skjedd en eneste gang hadde jeg faktisk ikke engang trodd at det var noe han fant på. Det kan skje stadig vekk at noen plutselig får vondt i magen og det varer en stund for så å gå over da. Det har nå skjedd meg manger ganger. Det kan være om man spiser for fort, spiser for mye, spiser for lite, drikker vann for fort!, buksa klemmer, osv. Så mange ganger jeg har opplevd i årenes løp som ansatt i bhg at et barn har virka dårlig, hatt vondt i magen eller annet, også ringer vi tilslutt foreldrene. Så kommer foreldrene og henter, og så får vi høre dagen etter feks at barnet var helt tipptopp form da de kom hjem. Men når det skjer en gang eller to over perioder, så vil jeg ikke engang tro at ungen er så utspekulert - da velger jeg å tro på tilfeldigheter isteden. Har også vært borti unger som har brukt det som lureri, rundt 5åringer som regel, men da avslører man det ganskje kjapt om man kjenner ungene godt. Men etter en gang. Da velger jeg å tro ungen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #17 Skrevet 8. januar 2012 Hadde nettopp kommet meg på jobb da jeg ble oppringt ifra barnehagen i dag tidlig. Fireåringen min klagde over vondt i magen, det hadde visst pågått ei stund og jeg måtte bare komme og hente ham og eventuelt ta en tur til legen. Kjørte rett fra jobb, småbekymret for hva det kan være. Gutten ser litt matt ut når jeg henter ham, kler rolig på seg men med en gang vi er ute av døra spretter han avgårde til bilen. Jeg blir mistenksom og spør om han ikke har vondt i magen?? Åjoo, sier han og tar seg til magen, før han spretter videre. Siden bhg personalet mente en tur til doktor kunne være lurt (i tilfelle blindtarmbetennelse, el.) drar jeg ned til legesenteret og en lege ser på ham. Som jeg mistenker er det ingenting galt, gutten har ikke engang feber. Så da står jeg der, med en tilsynelatende frisk gutt som lurer (?) oss voksne til å tro at han er syk, og en arbeidsgiver som trenger meg på jobb. Denne gang dro jeg hjem med ham og tok en "sykt barn" dag, men skjer dette flere ganger blir det vanskelig. Hvordan overbevise bhg personalet om at han ikke feiler noe selv om han syter og bærer seg og holder seg til magen? For som sagt så var han frisk som en fisk hjemme med hopp og sprett. Lykkelig over å ha mamma hjemme, tenker jeg. Ikke dermed sagt at han faktisk kan være reelt syk neste gang, men jeg tror han har funnet ut at dette er en metode som fungerer når han vil være hjemme med meg. (For et par uker siden hentet jeg ham fordi han kastet opp i bhg etter et hosteanfall, og resten av dagen fikk han ligge på sofaen med en film mens jeg stelte rundt ham.) Noen som kjenner seg igjen? Neste gang han har vondt i magen,så får du si at da får vi legge deg i sengen så du får ro.Ingen tv. Så får jeg koke suppe til deg til middag,mens vi andre tar pølser,hamburger,eller det han til vanlig liker best. Vent å se på responsen
Gjest Consensio Skrevet 8. januar 2012 #18 Skrevet 8. januar 2012 Neste gang han har vondt i magen,så får du si at da får vi legge deg i sengen så du får ro.Ingen tv. Så får jeg koke suppe til deg til middag,mens vi andre tar pølser,hamburger,eller det han til vanlig liker best. Vent å se på responsen At barnet må holde seg i ro er en ting, men å sitte å være slem ved å kose seg og holde han utenfor syns jeg er forferdelig slemt. Hilsen ei som ofte opplevde at jeg ble holdt utenfor og måtte sitte på et eget rom mens jeg hørte moren min og søsknene mine sitte å kose seg overdrevet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå