Gå til innhold

Hvorfor er vi så slemme mot hverandre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfoer er mennesker så slemme mot hverandre? Folk dreper, stjeler, folk er frekke, folk mobber.

Selv så har jeg aldri blitt utsatt for noe kriminalitet, men har opplevd veldig mange frekke og ekle folkl for det.

Nå har jeg begynt i ny jobb og i dag så var det ei som ba meg kaste noe. Jeg tenkte meg ikke så spesielt om og bare spurte "hvor da". Og da brøler hun ut til meg "i SØPLA VEL!". Selvsagt visste jeg jo det, men jeg mente jo liksom hvor den var for det visste jeg ikke. Og det visste jeg så måtte jo spørre, spurte da en annen og fikk også et ekkelt svar. Han sa "eh, hvor tror du du". Et av mange eksempler både i mine tilfeller og andres. Samme ser jeg på nettet. Ei venninne la ut en video på youtube rett før jul og har nå fått sikkert 20-30 komentarer som "du er stygg", "tror du at du er pen", "taper" og masse sånt, både på norsk og engelsk.

Hvorfor? Hvorfor er så mange mennesker så slemme og ekle med folk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bomullsdott
Skrevet

- Folk har dårlig selvtillit, og føler seg bedre ved å rakke ned på andre

- Folk mangler empati og medfølelse

- Folk er egoistiske og tenker ikke på andre enn seg selv

- Folk mangler normal folkeskikk

Alle er forskjellige. Noen er rett og slett slemme fra naturens side.

Jeg forsvarer det ikke, prøver bare å forklare. Hater slemme mennesker selv!

• Liker 1
Gjest Bustenskjold
Skrevet

De kan ha en dårlig dag eller generelt usikre på seg selv, og føler seg bedre når de kan rakke ned på andre :popcorn:

Gjest UngKalven
Skrevet

Det gir dem selvtilfredsstillelse. De setter seg selv over andre. Man føler seg bedre med seg selv. Vi har nok alle vært der.

Skrevet

......

Fordi det er typisk for menneskene å være slemme mot hverandre. Det er stadig konkurranse om alt mulig - med et ord ressurser. Materielle, immaterielle, osv.

Skrevet

Fordi de har blitt gjort urett og ikke forstår bedre enn å fortsette trenden. Fordi mennesker er mer tilbøyelige for å entre onde sirker enn gode, og fordi de færreste tenker mer enn de behøver og slår seg til ro med å følge strømmen. Hvorhen strømmen leder vil folk helst ikke tenke på, for de tviholder på sin egen virkelighet uansett hvor logisk eller ulogisk den måtte være.

Videre fokuserer vi på feil ting, vi forstår ikke konsekvensene for våre handlinger, vi klarer ikke skille mellom hva vi trenger og hva vi ønsker, vi ser ikke helheten men blir oppslukt av ubetydeligheter, lures av reklame o.l. til å tro at vi trenger ting vi ikke trenger, stresser for mye, spiser ikke riktig, har ikke nok tid til våre nærmeste, forbruker jorden, starter kriger bare fordi naboen ikke tror på det samme som oss, osv. Hvorfor?

Kanskje er jeg naiv, men jeg tror ingen foretrekker ondskap fremfor kjærlighet. Å bli hatet fremfor å bli elsket. Ønsket om hevn, ondskap, Jantelov osv. er bare er symptomer på at vi er en gjeng med villfarne sjeler som ikke lenger evner å finne veien hjem.

• Liker 2
  • 5 år senere...
Skrevet

På kg eller generelt?

I en bygd så er folk sånn der mot hverandre hele tiden. Nesten ingen er nære eller gode venner. De bare konkurrerer med hverandre hele tiden. 

Vet ikke hvorfor de er sånn men har inntrykk av at de er slemme mot nesten alle. De sier sånn ting som: tyskertøser til jentene, felleshøl, og masse annet (orket ikke pugge alle de ordene). Til guttene sier de noe lignende bare at det er beregnet på og for menn. Også bruker de order neger og nigger mye og ler ofte etter de sier det. Da ler dem sånn ondt og internt av «n-ordet». 

Så hvorfor er de sånn? Vet ikke. Jeg ble aldri så ond. Sikker fordi de ble pekt ut som hvordan man IKKE skulle være mot mennesker. Det har de nok lært av foreldrene sine (som sikkert er tyske eller i fra en bygd. Rf: Felleskjøpet/felleshøl). 

Anonymkode: 380a9...64b

Skrevet

Fordi det er en god følelse å se andre lide, ha det vondt. Fangevokterne i Abu Ghraib koste seg på jobb. 

Anonymkode: ffd01...bb2

Skrevet

Kanskje de bare har en helt elendig dag? :P

Anonymkode: 54ea9...ca7

Gjest Axl Rose
Skrevet

Mennesker er bare sånn. Mange får ikke god oppdragelse og lærer av sine foreldre. Jeg er vant med skjellsord og frekke kommentarer. Har noen fiender. Kun for de ikke liker meg. Det værste var å høre at jeg fortjener å brennes og da blir verden et bedre sted. De føler seg bedre av å si sånt. Stakkars forbanna tapere. 

Skrevet
På 7.1.2012 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Hvorfoer er mennesker så slemme mot hverandre? Folk dreper, stjeler, folk er frekke, folk mobber.

Selv så har jeg aldri blitt utsatt for noe kriminalitet, men har opplevd veldig mange frekke og ekle folkl for det.

Nå har jeg begynt i ny jobb og i dag så var det ei som ba meg kaste noe. Jeg tenkte meg ikke så spesielt om og bare spurte "hvor da". Og da brøler hun ut til meg "i SØPLA VEL!". Selvsagt visste jeg jo det, men jeg mente jo liksom hvor den var for det visste jeg ikke. Og det visste jeg så måtte jo spørre, spurte da en annen og fikk også et ekkelt svar. Han sa "eh, hvor tror du du". Et av mange eksempler både i mine tilfeller og andres. Samme ser jeg på nettet. Ei venninne la ut en video på youtube rett før jul og har nå fått sikkert 20-30 komentarer som "du er stygg", "tror du at du er pen", "taper" og masse sånt, både på norsk og engelsk.

Delvis er det vel flokkmentalitet som ofte driver dette med mobbing, bl a. Jeg tror mange mobbere er veldig opptatt av en slags form for bekreftelse i gjengen, og dette får de ved å hevde seg. Det gir en slags 'gevinst' på en måte, og derfor hevder man seg ved å trykke andre ned for å fremheve seg selv. At man er en del av gjengen. Sett fra et naturvitenskapelig perspektiv er det en ganske logisk forklaring. I realiteten er det likevel ganske destruktivt og derfor bør man motarbeide det på alle måter. 

Skrevet

Skulle jeg også likt å vist, men er jo heldigvis fortsatt mange som er snille og ikke så horribel mot hverandre. Jeg er som deg, skulle ønske alle var vennlig innstilt mot hverandre, verden hadde vært et hyggelig sted å være da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...