AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Ja, bare ta zyrtec eller noe sånn allergi
Gjest blackbird Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Ja, bare ta zyrtec eller noe sånn allergi vil ikke bruke den typen medisin...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Det er jo ikke sikkert at du reagerer på den type pollen. De fleste reagerer på bjørk, burot, gress. Men man kan jo også ble allergisk mot flere typer. Om du ikke vil ta allergitabletter så kan det være litt kjedelig å bli allergisk mot jobben sin. 1
Meridian Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 vil ikke bruke den typen medisin... Ligg unna mat som hemmer immunforsvaret ditt slik som hvetemel og sukker og syntetiske stoffer. Om du gjør dette, og heller spiser sunnere og renere mat lagd fra grunnen av som styrker immunforsvaret, vil pollenallergien din bli bedre. Så ja, drikk mye vann og spis fett og protein, frukt og grønt. Jeg merker nesten ikke min pollenallergi lenger, og syns ikke våren er så ille lenger.
Mistymya Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har pollenallergi og kunne aldri jobbet i blomsterbutikk Bruk en time i en butikk for å teste litt
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Ligg unna mat som hemmer immunforsvaret ditt slik som hvetemel og sukker og syntetiske stoffer. Om du gjør dette, og heller spiser sunnere og renere mat lagd fra grunnen av som styrker immunforsvaret, vil pollenallergien din bli bedre. Så ja, drikk mye vann og spis fett og protein, frukt og grønt. Jeg merker nesten ikke min pollenallergi lenger, og syns ikke våren er så ille lenger. Alltid like morsomt når folk som ikke har peiling skal gi råd. Å styrke immunforsvaret vil nok ikke ha noe for seg. Særlig siden allergi skyldes et overaktivt immunforsvar. 6
Meridian Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 (endret) Alltid like morsomt når folk som ikke har peiling skal gi råd. Å styrke immunforsvaret vil nok ikke ha noe for seg. Særlig siden allergi skyldes et overaktivt immunforsvar. Hva har det med saken å gjøre? Hvetemel og sukker hemmer immunforsvaret slik at det blir svakt, derfor sier jeg at TS skal kutte ut disse matvarene, og heller spise mat som gjør immunforsvaret sterkt slik at det klarer å hanskes med denne pollenallergien. Du tenker på noe helt annet enn meg når jeg prater om sterkt og svakt. Endret 9. januar 2012 av Bølle
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Ligg unna mat som hemmer immunforsvaret ditt slik som hvetemel og sukker og syntetiske stoffer. Om du gjør dette, og heller spiser sunnere og renere mat lagd fra grunnen av som styrker immunforsvaret, vil pollenallergien din bli bedre. Så ja, drikk mye vann og spis fett og protein, frukt og grønt. Jeg merker nesten ikke min pollenallergi lenger, og syns ikke våren er så ille lenger. Jeg spiser ikke hvetemel, veldig lite sukker, og lager all mat fra bunnen av med rene produkter. Jeg har ikke blitt kvitt min pollenallergi (eller autoimmune sykdommer). Til trådstarter. Du kan jo prøve, men jeg tror det kan bli vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 Ligg unna mat som hemmer immunforsvaret ditt slik som hvetemel og sukker og syntetiske stoffer. Om du gjør dette, og heller spiser sunnere og renere mat lagd fra grunnen av som styrker immunforsvaret, vil pollenallergien din bli bedre. Så ja, drikk mye vann og spis fett og protein, frukt og grønt. Jeg merker nesten ikke min pollenallergi lenger, og syns ikke våren er så ille lenger. Du glemte gjær og melk. Det er også djevelens verk. 2
Grønt blad Skrevet 9. januar 2012 #11 Skrevet 9. januar 2012 Hva har det med saken å gjøre? Hvetemel og sukker hemmer immunforsvaret slik at det blir svakt, derfor sier jeg at TS skal kutte ut disse matvarene, og heller spise mat som gjør immunforsvaret sterkt slik at det klarer å hanskes med denne pollenallergien. Du tenker på noe helt annet enn meg når jeg prater om sterkt og svakt. Tingen er at når man har allergi, så reagerer immunforsvaret på noe det ikke skulle reagert på. Om immunforsvaret er sterkt eller svak er derfor lite interessant. Men det kan godt hende at å kutte ut raske karbohydrater hjelper og gjør at man får færre allergiske reaksjoner. Bland bare ikke inn sterk/svakt immunforsvar. 2
Grønt blad Skrevet 9. januar 2012 #12 Skrevet 9. januar 2012 TS: Hvor allergisk er du? Hva er du allergisk mot? Bruker du medisin i vår/sommer-sesongen, og i så fall hva? Det er litt vanskelig for oss å svare når man ikke vet hvor allergisk du er og hva du er allergisk mot. Har du merket selv at du reagerer på blomsterbutikk-blomster? Noen mange pollenallergikere ville det gått greit å jobbe i blomsterbutikk, mens andre hadde ikke klart det. Noen av dem igjen kunne gjort det med medisinering. Du trenger ikke gå på allergitabletter. Du kan også bruke nesespray og øyedråper. Skal du kjøpe det på apoteket, så pass på at du kjøper nesespray mot allergi, og ikke mot forkjølelse. Blir du veldig slapp av pollen spørs det nok uansett om dette er jobben for deg.
Pingting Skrevet 9. januar 2012 #13 Skrevet 9. januar 2012 Hva har det med saken å gjøre? Hvetemel og sukker hemmer immunforsvaret slik at det blir svakt, derfor sier jeg at TS skal kutte ut disse matvarene, og heller spise mat som gjør immunforsvaret sterkt slik at det klarer å hanskes med denne pollenallergien. Du tenker på noe helt annet enn meg når jeg prater om sterkt og svakt. (Dette blir kanskje litt off-topic, men sånn for å forsøksvis hindre at TS og andre får helt feil ideer om hvordan allergi skal behandles:) Jeg lurer veldig på hvor du tar disse ideene fra? Immunsystemet er så utrolig komplekst, så fullt av ulike mekanismer at det er i beste fall en overforenkling å peke ut enkelte matvarer som liksom skal styrke eller svekke det. Selve ideen om å "styrke" det er litt på viddene - ihvertfall slik den ofte presenteres av helsekostindustrien. Men for all del: har du kilder som forklarer hvordan hvetemel/sukker påvirker hvilke deler av immunsystemet, så må du gjerne legge dem ut. I mellomtiden: her er en grei oppsummering over de viktigste tingene du kan gjøre for å ta vare på og samarbeide med immunforsvaret ditt. Ingen av dem involverer spesifikke matvarer, merkelige dietter, overprisede piller eller påstander som ikke har belegg i fakta. Immunsystemet er fortsatt relativt upløyd mark sånn kunnskapsmessig. Vi har ikke de helt store detaljkunnskapene. det er ikke feil å si at kosthold ER viktig for immunforsvaret, er man feil- under- eller overernært vil det ikke fungere optimalt. Men det er ikke belegg for å komme med konkrete påstander om enkelte stoffers effekt. Man har registrert at de som spiser mye frukt og grønt, umettet fett og lite sukker og denslags sjeldnere blir syke. Det betyr antagelig at et høyt inntak av vitaminer, antioksidanter og denslags forebygger sykdom. Men veien er lang fra å "forebygge sykdom" til å "styrke immunforsvaret". Det er også viktig å tenke på hvilke andre faktorer som spiller inn. De som er opptatt av et sunt kosthold er også gjerne opptatt av trening, å sove nok, å stresse ned når de kan, ikke røyke, begrense alkoholinntaket, å ikek bo i forurensede områder og slikt. Dette er også faktorer som i høyeste grad vil spille inn på helsen. Voksne, sunne og friske mennesker trenger ikke å styrke immunforsvaret, fordi det trolig allerede fungerer optimalt. Noen ser ut til å tenke på immunsystemet som en slags muskel som kan trenes og fôres til å bli stadig større, det er ikke tilfellet. Tenk på det som en bil: den trenger drivstoff og vedlikehold for å kunne fungere. Får den feil drivstoff og lite vedlikehold vil den ikke gjøre jobben sin så bra. Men uansett hvor super bensin du kjøper, hvor mye du steller og duller med maskineriet, så vil du ikke kunne forvandle en familiebil med noenogsøtti hestekrefter til en racerbil. At man blir syk av og til betyr ikke at immunforsvaret er dårlig, det kan ikke forventes å stoppe alt. Immunsystemet har derimot en tendens til å "huske" patogener det har utryddet før, og blir man angrepet av disse igjen vil de ofte ikke rekke å infisere kroppen før de blir utryddet. Det er bl.a. derfor man kun får sykdommer som vannkopper og kusma én gang. dette gjelder også ulike typer influensa- og forkjølelsesvirus, og er også prinsippet bak vaksiner. Og problemet bak allergi. Sånn sett er den mest effektive måten du kan "styrke immunforsvaret" ditt på faktisk å bli syk. Og uansett så har da dette fint lite med allergi å gjøre? Som nevnt over her så skyldes allergi at immunforsvaret er overaktivt og reagerer på ting som egentlig ikke er trusler mot kroppen. Hvorfor du da mener at løsningen er å styrke immunforsvaret ytterligere, lurer jeg litt på. Det morsomme er jo at endel undersøkelser viser at allergikere muligens jevnt over har et litt mer effektivt immunforsvar enn ikke-allergikere, nettopp fordi immunsystemet deres stadig stimuleres. Det finnes én måte å "styrke" immunforsvaret på en relevant måte for en allergiker, og det er gjennom immunterapi, som både er en kostbar og ikke nødvendigvis så fryktelig effektiv affære. Immunterapi fungerer på omtrent samme måte som vaksineringer, man utsetter kroppen for et bestemt stoff for å trigge immunsystemet. Formålet med immuniseringsterapien er å "lære" kroppen å takle allergenen uten å samtidig gi en allergisk reaksjon, noe som skjer ved at den bruker litt andre antistoffer til å bekjempe allergenene. Jeg har pollenallergi og kunne fint jobbet i blomsterbutikk (og har faktisk gjort det). Men så er jeg mest allergisk mot bjørk, burot og den møkka der, ikke så mye ulike blomster. Det er litt vanskelig å gi råd uten å vite mer om hvor allergisk du er og hvordan du reagerer. Det er jo også vanskelig å teste ut om du kan ha en sånn jobb, ofte er det jo sånt som tar litt tid å finne ut av. Om du har veldig, veldig lyst så skader det jo ikke å prøve tenker jeg - selv om det kan bli litt dumt å måtte slutte igjen. Hvis det er det å drive med blomster som er hovedgrunnen, så kan du jo også se om det går an å drive med det i litt mer begrensede mengder på fritiden? Gå på blomsterdekorasjonskurs, finn noen i ditt nærområde som har det som fritidsaktivitet etc.? 1
Meridian Skrevet 9. januar 2012 #14 Skrevet 9. januar 2012 Du glemte gjær og melk. Det er også djevelens verk. Ja, det er sant!
Meridian Skrevet 9. januar 2012 #15 Skrevet 9. januar 2012 Tingen er at når man har allergi, så reagerer immunforsvaret på noe det ikke skulle reagert på. Om immunforsvaret er sterkt eller svak er derfor lite interessant. Men det kan godt hende at å kutte ut raske karbohydrater hjelper og gjør at man får færre allergiske reaksjoner. Bland bare ikke inn sterk/svakt immunforsvar. Det var dette jeg prøvde å få frem! Disse matvarene, slik som gluten og sukker, lager kluss i kroppen og gjør at man reagerer på noe man ikke burde reagert på. Men gluten og sukker hemmer immunforsvaret sånn generelt, og gjør at man blir lettere syk!
Meridian Skrevet 10. januar 2012 #16 Skrevet 10. januar 2012 PINGTING! Gluten og sukker hemmer immunforsvaret og og gjør det svakt. På denne måten, uten at jeg klarer å forklare det, blir man lettere syk og man får problem med pollenallergi, uten at jeg klare å forklare hvorfor. Det eneste jeg vet er at å kutte ut gluten, sukker, kumelk og gjær er det beste som har skjedd kroppen min, og jeg har opplevd en forbedring av bl.a. pollenallergien. Med en gang jeg får i meg sukker, som jeg er litt svak for, merker jeg at pollenallergien min blir værre på våren og sommeren. Det jeg mener med å gjøre immunforsvaret sterkt ved å kutte ut disse matvarene, og heller få i seg fett, protein, frukt, grønt, bær, vann ... er at immunforsvaret tar seg opp igjen når man kutter ut disse matvarene som kumelk, gluten, sukker, gjær. Jeg klarer ikke forklare sammenhengen ... men jeg skal finne ut av det!
Grønt blad Skrevet 10. januar 2012 #17 Skrevet 10. januar 2012 PINGTING! Gluten og sukker hemmer immunforsvaret og og gjør det svakt. På denne måten, uten at jeg klarer å forklare det, blir man lettere syk og man får problem med pollenallergi, uten at jeg klare å forklare hvorfor. Det eneste jeg vet er at å kutte ut gluten, sukker, kumelk og gjær er det beste som har skjedd kroppen min, og jeg har opplevd en forbedring av bl.a. pollenallergien. Med en gang jeg får i meg sukker, som jeg er litt svak for, merker jeg at pollenallergien min blir værre på våren og sommeren. Det jeg mener med å gjøre immunforsvaret sterkt ved å kutte ut disse matvarene, og heller få i seg fett, protein, frukt, grønt, bær, vann ... er at immunforsvaret tar seg opp igjen når man kutter ut disse matvarene som kumelk, gluten, sukker, gjær. Jeg klarer ikke forklare sammenhengen ... men jeg skal finne ut av det! Jeg ser fram til å se dokumentasjon. Det at immunforsvaret reagerer på noe det ikke skal henger ikke sammen med om det er sterkt eller svakt. Man kan ha et sterkt immunforsvar og aldri bli syk, men likevel være allergiker. Det kan godt hende at å kutte ut gluten og raske karbohydrater gjør at allergien din blir bedre, men det er ikke fordi immunforsvaret blir sterkere. Jeg har lest om et par som fikk mindre pollenplager etter å ha kuttet ned på raske karbohydrater. Det er helt greit å si at jeg gjorde x, samtidig skjedde y, og jeg tror/er sikker på at det er en sammenheng der. F.eks. jeg kuttet ut/ned på gluten og sukker, og da jeg gjorde det fikk jeg mindre pollenplager. Jeg er derfor sikker på at det er en sammenheng mellom kutte ut gluten/sukker og mindre pollenplager. Det er mye vanskeligere å si hva sammenhengen består i, å si hvorfor x førte til y. Og hvis det er slik at immunforsvaret blir sterkere av å kutte ut gluten og sukker, så er det ikke sikkert at det er det som gjør at du får færre allergisymptomer. Kanskje det å kutte ut gluten og/eller sukker også fører til flere ting, som igjen kan påvirke allergien. Jeg skal ikke avfeie at det er en sammenheng mellom gluten/sukker og allergi, men sterkt/svakt immunforsvar er ikke sammenhengen.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #18 Skrevet 10. januar 2012 Og jeg får ikke mindre allergisymptomer ved å kutte ut sukker, gjær, gluten og melkeprodukter. Antagelig fordi jeg ikke har noen intoleranse mot noen av de matvarene, ergo "bryter de ikke ned" immunforsvaret mitt. Jeg kunne for øvrig ikke ha jobbet i blomsterbutikk, da jeg merker kløe i nesen rimelig raskt etter å ha gått inn på t.d. Plantasjen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #19 Skrevet 10. januar 2012 Noen blomsterbutikker jobber bevisst i forhold til allergifremkallende planter. Der jeg bodde før tror jeg ikke de solgte noen blomster i "faresonen" (bortsett fra julestjerne o.l, men da er det vel ikke pollen som er problemet), og utga også en bok om emnet. Vil tro det er mye større sannsynlighet for at de tar hensyn til sånt i mindre butikker/frittstående i forhold til kjede, vanskeligere på Plantasjen og sånt som har litt av alt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå