AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Jeg kjøpte en bil av en venninne for omtrent ett år siden. Hun sa da at den var god og hun hadde hatt få problemer med den. Jeg betalte 40 000 for den. Nå var den på EU-kontroll og det viser seg at den må repareres for 10 000 kroner. Det viser seg også at venninnen min visste om noen av disse problemene før jeg kjøpte bilen av henne, men at det ikke var et stort problem for henne da. I følge han på verkstedet skulle bilen vært solgt til langt under 40 000 kroner da jeg kjøpte den. Føler meg egentlig lurt... Jeg er sikker på at venninnen min ikke prøvde å lure meg. Bør jeg be henne om å hjelpe meg med de 10 000 kronene? Hvordan skal jeg i så fall spørre? Hun tar seg ganske lett nær av ting og kan bli sur...
Gjest mjaow Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Kjøpt er kjøpt.. Hun er forsåvidt pliktet til å si ifra om problemer på bilen. Selv om de ikke var store før den ble solgt. 2
Kamikatze Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Kjøpt er kjøpt. Og en kjøper aldri bil av slekt og venner, om en ikke får et skambud, altså et "gavesalg". 12
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Ja, kjøpt er kjøpt... Men hadde saken vært annerledes om bilen hadde vært ny? Kjøpt direkte fra bilbutikk? Man kan da klage hvis man kjøper en vare som ikke svarer til forventningene? -TS
Namine Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Ja, kjøpt er kjøpt... Men hadde saken vært annerledes om bilen hadde vært ny? Kjøpt direkte fra bilbutikk? Man kan da klage hvis man kjøper en vare som ikke svarer til forventningene? -TS da ville selvfølgelig saken vært en annen. da ville jo sansynlig vært snakk om en garantisak. men om du kan kreve penger/opphevet kjøp osv av venninnen din, kommer litt ann på hva det gjelder. om det er en opplagt feil som har vært til stede før kjøp, eier visste om den, men ikke opplyste om den i kontrakten, vil jo kontrakten være mangelfull, og kan da diskuteres/forhandles. men så er det jo igjen spørsmålet om det er verdt det. det kan jo gå på bekostning av vennskapet. eneste du evt kan gjøre da, er å prate med venninnen din, for å se hva hun sier. er forøvrig helt enig med Kamikatze, man skal være meget forsiktig med å kjøpe via familie, venner etc. Endret 6. januar 2012 av Namine
Gjesten Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Ja, kjøpt er kjøpt... Men hadde saken vært annerledes om bilen hadde vært ny? Kjøpt direkte fra bilbutikk? Man kan da klage hvis man kjøper en vare som ikke svarer til forventningene? -TS Da hadde du ikke fått den for 40'000 kr. Det er vel der forskjellen ligger. 1
Kamikatze Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 [...] men så er det jo igjen spørsmålet om det er verdt det. det kan jo gå på bekostning av vennskapet. eneste du evt kan gjøre da, er å prate med venninnen din, for å se hva hun sier.[...] Vennskapet? Hun blir lurt til å betale overpris for en bruktbil med skjulte, dog kjente, feil og mangler. Hvilket vennskap? En er ikke automatisk venn, selv om en er trivelig selskap... 5
Sol79 Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Aldri kjøp bil av venner eller familie nettopp for å unngå situasjoner som denne. Neste gang du kjøper bruktbil så bør du også få den NAF-testet. Det er veldig greit for oss som ikke kan noe om bil. Er ikke sikkert venninnen din visste om disse feilene, og mye kan skje med en gammel bruktbil i løpet av 1 år. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 En bil til 40.000,- er nok en bil av eldre modell, å da må man regne med endel utgifter til vedlikehold og reparasjoner. Sånn er det bare med eldre biler. Hadde du kjøpt bilen hos en forhandler så hadde du ikke fått mer enn 3 mnd bruktbilgaranti, å den hadde ikke hjulpet deg nå. Å sammenligne med en ny eller nyere bil er helt høl i hue. Når de er under 5 år så har de mobilitetsgaranti, men for å opprettholde den garantien så må man ha bilen til service, å de servicene koster endel. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Jeg kjøpte en bil av en venninne for omtrent ett år siden. Hun sa da at den var god og hun hadde hatt få problemer med den. Jeg betalte 40 000 for den. Nå var den på EU-kontroll og det viser seg at den må repareres for 10 000 kroner. Det viser seg også at venninnen min visste om noen av disse problemene før jeg kjøpte bilen av henne, men at det ikke var et stort problem for henne da. I følge han på verkstedet skulle bilen vært solgt til langt under 40 000 kroner da jeg kjøpte den. Føler meg egentlig lurt... Jeg er sikker på at venninnen min ikke prøvde å lure meg. Bør jeg be henne om å hjelpe meg med de 10 000 kronene? Hvordan skal jeg i så fall spørre? Hun tar seg ganske lett nær av ting og kan bli sur... Sjekket du listepris? Fikk du foretatt naf-test? du hadde tre mnd garanti. Du som kjøper har selv en plikt til å undersøke bilen for å være sikker. Bruktbil til den prisen,så må du regne med utgifter. hva trodde du? Nei nei nei du kan ikke be henne om penger, da virker du enda mere uansvarlig i mine øyne dette var en lærepengepå hvordan man ikke kjøper bil. Og kjøp ikke av venner og fam, d a kom er du i slike situasjoner. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Man lærer så lenge man lever, og her har du faktisk lært ganske mye på en gang! 1) Aldri kjøp bil av slekt/ venner 2) Alltid ha med en bilkyndig ved kjøp 3) Ta NAF-test på bilen før du kjøper den 4) Sjekk listepriser 5) Ikke kjøp hvilket som helst merke. Noen bruktbiler er mye bedre enn andre. 6) Om du kan; spytt i 10-25 000 mer enn det du hadde tenkt og få en bedre bruktbil. Lykke til ved neste kjøp!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Her kan du lese om hvilke regler som gjelder for kjøp fra privatperson, kjøpsloven, og dine rettigheter ved kjøp av bil fra privatperson. Lykke til
Namine Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Vennskapet? Hun blir lurt til å betale overpris for en bruktbil med skjulte, dog kjente, feil og mangler. Hvilket vennskap? En er ikke automatisk venn, selv om en er trivelig selskap... hun anser jo henne som en venn, og dette er jo da mer snakk om hvis det er feil venninnen faktisk ikke visste om selvfølgelig. jeg fikk med meg at det var noen feil venninnen visste om, men om dette er de vesentlige feilene, er jeg ikke helt sikker på. i følge ts venninne var det bagatellfeil, så om hun med viten og vilje har lurt henne, syntes jeg ikke er så lett å si. (og ts skriver også at hun er sikker på at venninnen ikke hadde prøvd å lure henne, så jeg går ut i fra at de vesentlige feilene er noen andre enn de venninnen visste om). Endret 7. januar 2012 av Namine 2
*Sinnataggen* Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 Lol kreve penger et år etter ? Skjerpings. Jeg hadde vært redd folk som skulle reklamert på en vare et år etter.
MarianneE Skrevet 7. januar 2012 #15 Skrevet 7. januar 2012 Man lærer så lenge man lever, og her har du faktisk lært ganske mye på en gang! 1) Aldri kjøp bil av slekt/ venner 2) Alltid ha med en bilkyndig ved kjøp 3) Ta NAF-test på bilen før du kjøper den 4) Sjekk listepriser 5) Ikke kjøp hvilket som helst merke. Noen bruktbiler er mye bedre enn andre. 6) Om du kan; spytt i 10-25 000 mer enn det du hadde tenkt og få en bedre bruktbil. Lykke til ved neste kjøp! 7) At man bør skrive en bruktbilkontrakt
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #16 Skrevet 7. januar 2012 Lol kreve penger et år etter ? Skjerpings. Jeg hadde vært redd folk som skulle reklamert på en vare et år etter. For varer som er ment å vare lenge er det ikke bare lov, men sunn fornuft å reklamere om det dukker opp ting etter et år eller to (eller lenger). Så du kommer nok til å være mye redd i ditt liv, i tillegg til at du taper en hel masse penger når det nye kjøleskapet ditt ryker etter halvannet år, eller bilen du kjøper viser seg å være skit. For du vil selvsagt aldri reklamere på det?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #17 Skrevet 7. januar 2012 10.000 i reperasjoner årlig er ca det du bør regne med på en bil i den prisklassen der. Høres egentlig ut som venninnen din har like lite peiling som deg, og da er det ikke lett å vite hva som må taes på eu-kontroll og ikke. Så jeg hadde latt den gå, både dersom jeg hadde kjøpt av en venn eller fremmed. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #18 Skrevet 7. januar 2012 For varer som er ment å vare lenge er det ikke bare lov, men sunn fornuft å reklamere om det dukker opp ting etter et år eller to (eller lenger). Så du kommer nok til å være mye redd i ditt liv, i tillegg til at du taper en hel masse penger når det nye kjøleskapet ditt ryker etter halvannet år, eller bilen du kjøper viser seg å være skit. For du vil selvsagt aldri reklamere på det? Nå er det forskjell på å kjøpe en vare med garanti og uten da... Å en bil til 40.000 kan man kun få bruktbilgaranti på 3 mnd på. Litt teit å komme 1 år etter å reklamere på den. Det er en gammel bil, det vil være endel ting som må fikses og byttes ut jo eldre den er.
Østlandet Skrevet 7. januar 2012 #19 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Kjøpt er kjøp, som mange sier her. Vil også bare nevne at reklamasjon og garanti, ikke er det samme. Kjøper man en bil til "bare" 40.000,- så er da ikke reparasjoner for 10.000,- noe veldig uvanlig etter et år? Eller hvert år for den saks skyld. Endret 7. januar 2012 av Østlandet 1
Gjest Consensio Skrevet 7. januar 2012 #20 Skrevet 7. januar 2012 Det er ikke selgers ansvar å vite om hver minste lille feil som evnt kan skje med bilen. Når jeg selger bil så sier jeg ifra om det jeg vet om, resten får kjøperen evnt ta på sin kappe (les: sjekke bilen nøye før kjøp og finne feil da for så ta en avgjørelse, eller ta bilen usett og ta feilene som dem kommer) Hadde jeg vært din venninne så hadde jeg blitt sjokkert og ganske så irritert dersom du hadde kommet senere og krevd penger tilbake. Kjøper man bruktbil, så er det slikt man må regne med. Man kan kjøpe hos en forhandler med garanti og som sjekker bilen grundig før salg av mekanikere, men da koster også bilen mer. På de eldste bilene vi har hatt så er 10k i året nesten lite å bruke på bilen. Nå har vi en 2009 modell og bruker 5000kr i året på full service og enda mer når man ser på småfiks som kanskje må gjøres. (og dette er bare en dråpe i havet om man skal se på alle utgiftene ved å ha bil som lån, forsikring, nye dekk, diesel osv osv) Det koster å ha bil! Man tjener aldri på å ha bil, man går alltid i tap. Dette er noe mange ikke helt forstår tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå