AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Sønnen min på 2,5 har begynt å slå andre hele tiden, det gjelder oss foreldre, lillesøster og de andre barna i barnehagen. Forteller hver gang at dette er feil osv, men det hjelper jo ikke. Han er også inne i en "drama-periode" der han sier at vi slå bare vi såvidt tar på han. Og hvis vi skulle være uheldige å skumpe borti han er det totalt krise. Men det er kanskje vanlig at barn har en sånn periode? (Er litt bekymret for at han skal gå rundt og si at mamma og pappa slå han i barnehagen f.eks) Noen som har god erfaring med å bruke timeout ved å sette barnet på stol i 1min e.l? Eller andre "metoder" for å få han til å slutte?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 En i familien min har et barn på ca. samme alder som får raseriutbrudd og slår. De har forsøkt *alt* av metoder. Det eneste som virker å ha noen som helst effekt er at de nå konsekvent fjerner barnet fra situasjonen, men i stedet for å sette ungen på en stol med "time-out" så står de sammen med ungen litt lenger unna andre og sier bestemt at der skal de stå til ungen har roet seg ned og/eller kan love å ikke slå noen. Ungen står ofte en liten stund og brøler av full kraft, men får ikke gå tilbake til de andre før han er rolig. Ungen blir heller ikke ignorert, men hvis han ikke snakker med normal stemme så skjønner ikke foreldrene hva han sier. Det pleier å hjelpe. Noen ganger er ungen helt i vranglås og må bæres bort. Men foreldrene er veldig bevisste at ikke de skal miste besinnelsen eller virke sinna tilbake. De bare løfter sinnataggen opp, bærer ham unna alle andre, setter ham ned og venter der til ungen slutter å være sint. Når han er tilnærmet "normal" igjen så snakker de om hva som gjorde ham sint og avtaler at neste gang skal han ikke bli så sint/ikke slå (noe som ikke fungerer enda, "metoden" bare hjelper ham til å roe seg, han glemmer seg igjen fortsatt). 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Jeg har pleid å si til datteren min at det er lov å være sint, men det er IKKE lov å slå andre. Jeg har sagt at om hun er sint så kan hun gå inn og smelle så hardt hun bare vil i veggen der.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 ^^ på rommet sitt altså. Eller trampe hardt i golvet. Jeg tror det er bedre å vise de alternative måter å reagere på. ikke straffe de med timeout osv fordi de slår. De slår jo ikke for å være slem, men fordi de gjerne er sint, fortvilet, mangler språk osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå