Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Hei! Nå i julen har det blitt tatt mange oljebad i badekaret mitt, men nå vil jeg gjerne vaske badekaret. Tidligere har jeg brukt salmiakk til å vaske karet, men syns ikke det var så veldig effektivt. Karet har ikke blitt vasket innimellom oljebadene, og har blitt brukt hyppig, så det er et relativt tykt oljelag oppi der. Noen som har tips om hva jeg kan vaske med? Er viktig å få det helt rent, men det skjønner dere sikkert :gjeiper:
Muscae Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Bland zalo og salmiakk, spray på og la virke litt. Det tar fett ganske bra. Men hvorfor har du ikke vasket badekaret mellom hver gang? Det er da vanlig hygiene, når man skal ligge oppi der..
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 Takk for svar! Blande zalo og salmiakk? Det kan jeg prøve, har jo begge delene her hjemme. Hvilket blandeforhold? Trodde ikke eddik tok fett? Angående hvorfor karet ikke er vasket er det fordi det ikke er jeg som har brukt det. Jeg er selv veldig glad i å bade, og vasker alltid karet etter en "dukkert". Men av prinsipp så gadd ikke jeg å vaske karet mellom hver gang besøket brukte det, og sa ifra at de skulle vaske det før de dro. Det gjorde de altså ikke, og jeg må vaske det likevel. Irriterende, men er ikke så aktuelt å ta en tur oppi der før det er rent igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Da jeg jobba på båt (for en del år siden) brukte vi Blenda-pulver for å vaske vekk oljesøl. Tror det funker med Omo også, selv om en del gamle maskinister sverger på at det kun er Blenda som tar olje...
SusanneGullet Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Takk for svar! Blande zalo og salmiakk? Det kan jeg prøve, har jo begge delene her hjemme. Hvilket blandeforhold? Trodde ikke eddik tok fett? Angående hvorfor karet ikke er vasket er det fordi det ikke er jeg som har brukt det. Jeg er selv veldig glad i å bade, og vasker alltid karet etter en "dukkert". Men av prinsipp så gadd ikke jeg å vaske karet mellom hver gang besøket brukte det, og sa ifra at de skulle vaske det før de dro. Det gjorde de altså ikke, og jeg må vaske det likevel. Irriterende, men er ikke så aktuelt å ta en tur oppi der før det er rent igjen. Eddik tar fett på klær iverfall, er verdt et forsøk
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Hei! Nå i julen har det blitt tatt mange oljebad i badekaret mitt, men nå vil jeg gjerne vaske badekaret. Tidligere har jeg brukt salmiakk til å vaske karet, men syns ikke det var så veldig effektivt. Karet har ikke blitt vasket innimellom oljebadene, og har blitt brukt hyppig, så det er et relativt tykt oljelag oppi der. Noen som har tips om hva jeg kan vaske med? Er viktig å få det helt rent, men det skjønner dere sikkert :gjeiper: Har dere ikke spylt badekaret med varmt vann mellom badene engang? Det høres utrolig ekkelt og uhygienisk ut, men du får det nok rent ved å skrubbe med Jif og spyle med varmt vann. Her vasker vi alltid badekaret etter oss når vi har badet. Skjønner ikke at oen orker å bade i et skittent badekar.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 8. januar 2012 #10 Skrevet 8. januar 2012 Har dere ikke spylt badekaret med varmt vann mellom badene engang? Det høres utrolig ekkelt og uhygienisk ut, men du får det nok rent ved å skrubbe med Jif og spyle med varmt vann. Her vasker vi alltid badekaret etter oss når vi har badet. Skjønner ikke at oen orker å bade i et skittent badekar. Igjen, er ikke jeg som har brukt karet. Jeg vasker alltid etter meg, besøket gjør det tydeligvis ikke. Har bedt dem gang på gang om å gjøre det (ikke første gang de er på besøk), men hver gang er det jeg som ender med å måtte skrubbe karet rent etter dem. Du skjønner sikkert hvorfor jeg ikke gidder å gå å vaske etter dem når de bader daglig. Og denne gangen hadde jeg faktisk et håp om at de skulle vaske etter seg. Men neida. Takk for svar alle sammen Blenda-pulver? Drysser litt i karet og gnikker med en klut før man skyller? Akkurat det var kanskje et dumt spørsmål, men har aldri hørt om blenda i denne settingen før
Gjest Cessie Skrevet 8. januar 2012 #11 Skrevet 8. januar 2012 Blenda kan brukes til så mangt, ja. Og du har riktig framgangsmåte.
Muscae Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 Takk for svar! Blande zalo og salmiakk? Det kan jeg prøve, har jo begge delene her hjemme. Hvilket blandeforhold? Har ikke sett at du har svart her, men jeg håper du fikk badekaret rent igjen? Når det kommer til blandeforhold så er jeg egentlig ikke sikker. Jeg har bare oppi en liten sprut av hver jeg, i en bøtte med varmt vann. Mer salmiakk enn oppvaskmiddel da, men ikke så mye av den heller. Jeg bruker denne blandingen når jeg vasker ned kjøkken, bad, vinduer osv. Den tar det meste.
Lillah Skrevet 25. januar 2012 #13 Skrevet 25. januar 2012 Jeg bruker å skrubbe karet med Jif jeg. Oljen forsvinner av det
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Hei folkens! Ja, det ble et prosjekt... faren min var overbevist om at Ajax Badrum skulle ta det, så jeg prøvde den bare for å ha gjort det. Først en gang. Så en gang til. Så en tredje gang. Nå var jeg ganske bombesikker på at det ikke skulle funke, men på pur stahet prøvde jeg en gang til. Leste nemlig ikke på flasken før etterpå at den ikke tok olje... Tredje gangen skrubbet jeg vel med en grov svamp i... hmm... 20 minutter kanskje. Da var jeg så irritert at jeg droppet å begynne å blande zalo med salmiakken (men det skal absolutt prøves neste gang (for det blir garantert en neste gang...)), og sprutet salmiakk i badekaret, og skrubbet. Skylte, og gjentok tre ganger til. Da ble det rent! Tok meg totalt rundt to timer kun med skrubbing. Skjønner ikke at noen kan la et badekar bli så skittent, bare for å overlate til andre å vaske det... Takk til alle dere som kom med gode innspill og forslag! Endret 25. januar 2012 av ~Fantabulous_kitten~
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå