Gå til innhold

Tips til toving av votter?

Sjokolademusa

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst å strikke ullvotter til min datter på 2 år. Gode ullvotter for deretter å tove dem, slik at dem blir tykke og skikkelig varme. Men jeg har aldri tovet før...

-Hvilken garntype egner seg best?

-Hvor stor må jeg strikke vottene? Større enn den størrelsen jeg ønsker?

-Hvordan tover man ull i vaskemaskinen?

Alle tips ønskes! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke mange typer garn til toving, alt etter hva slags oppskrift du bruker og hvor tykke pinner du har. Jeg har brukt blant annet Østlandsgarn, Alpakka, Eskimo og Alaska.

Hvor erfaren er du med å strikke? Hvis du er nybegynner er det kanskje lurt å ta en tur innom en garn- eller hobbybutikk og spurt om de har noen gode tips/oppskrifter, eller du kan prøve å søke på nettet.

Lykke til, tovede votter er kjempedigg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få en opskrift som jeg har kommet fram til er god å strikke etter. Den er satt sammen av tre forskjellige oppskrifter og jeg har strikket mange par i foskjellige str. Garantert at vottene blir vellykket.

Siden butikken jeg liker meg best i selger Sandnes fritidsgarn bruker jeg det, men får du ikke tak i det, så vet selger hvilke garn du kan bytte det ut med.

TOVA VOTTER

Har brukt Sandnes fritidsgarn og pinne nr 6.

(2 år) 3-5 år (6-9 år) 10-14 år

Legg opp (30 m) 32 m (34m) 38 m på pinne nr 6. Strikk 1 r 1 vr , 2 omg. Strikk videre (7 omg) 8 omg (9 omg) 10 omg glattstrikk. Fell jevnt fordelt på siste omg til (24) 28 (32) 36 masker.

Strikk hullbord: ”2 m sammen, dobbelt kast” gjenta ut omg. På neste omg strikkes det doble kastet som en m for å få store nok hull etter tovingen.

Strikk (6) 8 (10) 12 omg.

Strikk nå tommelhull på 1.pinne slik: Strikk 1. maske, strikk så de (4) 5 (6) 7 neste maskene inn på en løs tråd i en annen farge. (Blir markeringen til tommelhullet.) Sett maskene så tilbake på venstre pinne og strikk de en gang til og fortsett å strikke rundt. Strikk til votten måler (4 cm) 6 cm (8 cm) 9,5 cm fra tommelhullet.

Felling:

Strikk de to først maskene på hver pinne sammen. Strikk 1 omg uten felling. Gjenta disse 2 omg 2 ganger til. Deretter felles det på hver omg til det er 8 masker igjen. Trekk tråden gjennom og fest godt.

Tommel: Ta ut merketråden og plukk opp de (4 m) 5 m (6 m) 7 m fra hver side pluss 1 m i hver side= (10 m) 12 m (14 m) 16 m. Strikk glattstrikk til tommelen måler (4 cm) 5 cm (6 cm) 7 cm. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen til det er 4 m igjen. Trekk tråden gjennom m og fest godt. Strikk den venstre votten lik, men med tommelen på motsatt side. Fest trådene godt!

Vottene toves slik:

Ta en olabukse (pga tyngden den får når den blir våt), legg vottene sammen med buksa og litt grønnsåpe i vaskemaskinen. Sett på et kortprogram på 60 gr og høy sentrifugehastighet. 12-1400 omdr. Når maskinen er ferdig bør vottene være tovet. Det hender at noen maskiner ikke tover så godt, men prøv da å tove de en gang til.

Flett en snor med 6 tråder og træ igjennom hullraden. La det bli ”løse” tråder på hver ende av snora, så det blir en ”dusk”. Træ snora igjennom hullraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg lager masse tovede votter (på bestilling). Bruker Rauma Vamsegarn fra Husfliden, og pinne 5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...