AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Alle jeg kjenner gir barna flux. Det må de bruke....hindrer hull i tennene.Det har tannlegen sagt,og det sier myndighetene. Ja,det hindrer nok hull,men hva andre bivirkninger har den? Som foreldre,har dere undersøkt det? eller følger dere bare strømmen?
Gjest pysepusen Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har lest det som Helsetilsynet har sagt om saken + noen brosjyrer jeg fikk på helsestasjonen - og på apoteket da jeg kjøpte fluortabletter. Mamma har ei venninne som er tannlege som også har hatt et langt "foredrag" om saken. Alle disse kildene sier at jeg bør pusse tennene hans med fluortannkrem to ganger daglig og gi minste dose fluortablett (25 mg? orker ikke gå på badet og se hva som står der ). Har du noe annet som bør leses kanskje?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har lest det som Helsetilsynet har sagt om saken + noen brosjyrer jeg fikk på helsestasjonen - og på apoteket da jeg kjøpte fluortabletter. Mamma har ei venninne som er tannlege som også har hatt et langt "foredrag" om saken. Alle disse kildene sier at jeg bør pusse tennene hans med fluortannkrem to ganger daglig og gi minste dose fluortablett (25 mg? orker ikke gå på badet og se hva som står der ). Har du noe annet som bør leses kanskje? Bare de som ikke bruker fluortannkrem anbefales flux. Ved treårskontroll får du beskjed om barnet trenger flux. Ikke alle tannleger er begeistreet for fluoren.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har lest det som Helsetilsynet har sagt om saken + noen brosjyrer jeg fikk på helsestasjonen - og på apoteket da jeg kjøpte fluortabletter. Mamma har ei venninne som er tannlege som også har hatt et langt "foredrag" om saken. Alle disse kildene sier at jeg bør pusse tennene hans med fluortannkrem to ganger daglig og gi minste dose fluortablett (25 mg? orker ikke gå på badet og se hva som står der ). Har du noe annet som bør leses kanskje? Vår fortsatte satsing på fluor Fluor mot karies har allerede gitt stor helsemessig og samfunnsøkonomisk gevinst i Norge. Vi har ingen holdepunkter for at hittil anbefalt bruk av fluor har medført skadevirkninger. Fluor har potensial for å gi ytterligere gevinster i kampen mot karies. For å oppnå dette bør det satses på effektiv og hensiktsmessig tilførsel, men fortsatt med minimal risiko for uønskede bivirkninger som overordnet mål. I de nye retningslinjene anbefaler Helsetilsynet fluortabletter kun til barn som ikke bruker fluortannkrem, eller som et tillegg for dem som har eller forventes å få høy kariesaktivitet. Fordi hensikten med fluor er å hindre utvikling av karies, er det logisk å starte med tabletter ved ca. 1/2 års alder. Helsestasjonene er det naturlige sted for å gi denne informasjon. Ved denne alder kan det ikke forutsies hvem som vil få karies eller ikke. Dette forsterker argumentet om å gi de minste barna profylakse med tabletter som basis. Denne bør suppleres med børsting med tannkrem med lavt eller moderat fluorinnhold. Pussingen må utføres av en voksen. Inntil tre års alder bør det kun benyttes en svært liten mengde tannkrem, som deretter gradvis økes. Et slikt regime vil redusere variasjonen i fluoreksponering og risikoen for bivirkninger, samtidig som de minste barna får adekvat kariesprofylakse. Det vil være beklagelig hvis de nye retningslinjer (2) gjør det vanskelig for offentlig helsepersonell fortsatt å anbefale og gjennomføre mer betryggende og etablerte regimer, der tabletter er basisprofylakse. Per Løkken
Gjest pelikanen Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=34&article=17 Noe jeg fant på nettet fra Danmark. Intr. lesning.
Arkana Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Vi gir ikke fluortabletter. Det skal ikke være nødvendig når man pusser to ganger daglig med fluortannkrem, og tannlegen har også sagt at fluortabletter er unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå