Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med "guddommelig" mener jeg ikke om dere tror på en gud, men heller om dere er åpen for at det finnes noe mer "der ute" eller i døden enn hva som kan undersøkes og bevises vitenskapelig. Noe spirituelt, noe som vi med vår fornuft ikke kan begripe. Vet ikke helt hvilket uttrykk jeg ellers skal bruke.

Jeg har alltid tenkt på meg selv som veldig rasjonell og fornuftsstyrt, har ingen interesse av det paranormale. Men en samtale med en bekjent har gjort meg litt i tvil. Min bekjent har betrodd meg at hun er i kontakt med "ånder" eller "avtrykk" eller hva det nå er av mennesker som er døde. Hun er virkelig den siste personen i verden jeg ville trodd dette om, hun er helt gjennomført normal og jordnær som person. Ikke noe New Age-tull der i gården. Jeg er en av få personer hun har fortalt det til, og jeg måtte love å ikke fortelle det videre, så hun er ikke ute eller oppmerksomhet heller. Ifølge henne har hun levd med dette store deler av livet og har et avslappet forhold til det som skjer. Hun kan f.eks. sitte i stuen alene og se tv, og så dukker det opp et menneske som plutselig sitter i sofaen sammen med henne. Noen ganger får hun budskap som denne personen vil gi videre til sin familie eller noen andre vedkommende kjente i livet. Som oftest er det personer som bodde i hennes hjemdistrikt da de levde. Ved et par anledninger har min bekjent oppsøkt den dødes aller nærmeste og fortalt dem budskapet, og da har det alltid stemt på en prikk, selv om min bekjent ikke kjente den døde.

Hun sier at hennes inntrykk er at noen få mennesker er mer disponert for å bli oppsøkt slik, og at det ofte starter i barneårene. Hun har også en slektning som dette skjedde med, men vedkommende taklet det dårlig og ble ikke oppsøkt igjen. Man kan visst velge å "stenge av" kontakten om man virkelig ikke ønsker å bli oppsøkt.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, og min bekjent sa at hun ikke krevde at jeg skal tro henne, det er uansett vanskelig å tro noe man ikke har opplevd selv. Hun sier at det ikke spiller noen rolle om man tror at dette er mulig eller ikke, vårt fokus som levende er uansett ment å være her og nå, ikke på hva som skjer etterpå.

Dette ble langt. Hva tenker dere andre? Er dere åpne for at det kan finnes en "overnaturlig" dimensjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er åpen for det!

Jeg er STERKT "anti-religiøs" i den forstand at jeg ikke finner noen mening i å følge en religion, da ingen faktisk vet hvordan ting henger sammen likevel. Derfor blir det feil å påberope seg den ene og fulle sannhet, noe religioner har en tendens til å gjøre - selvom det kalles tro. (Ja, religion provoserer meg)

Men med det så vil jeg aldri som menneske heller påstå at jeg står "øverst" uten en skaper. Det ville vel blitt litt arrogant. Discovery channel har en veldig fin dokumentarserie om dette temaet; "Through the wormwhole - med Morgan Freeman".

Veldig spennende tema! Så spennende at venninnen din har en sånn evne. Det må være givende å kunne hjelpe gjenlevende osv!

Gjest Cosette
Skrevet

Niks.

Ateist.

At man er ateist er ikke i seg selv noen forklaring på at man ikke er åpen for at det kan finnes noe uforklarlig eller såkalt spirituelt. En ateist vil avvise tanken på en gud eller religiøs praksis, men religioner har ikke monopol på spiritualitet, en ateist kan også være spirituell.

Jeg for min del anser meg selv for å være ateist, jeg tror ikke på guder eller praksiser. Men jeg er åpen for at mennesket og det mellommenneskelige er mer mystisk enn det er mulig å vitenskapelig eller språklig forklare, at vi har opplevelser som det ikke er mulig å sette ord på.

• Liker 2
Gjest UngKalven
Skrevet (endret)

Vi blir opplært til å tro at alt som ikke kan bevises ikke finnes. Bortsett fra at det er akseptert å ha en gud og tro på den. Men spøkelser og den slags, det er nonsense.

Selv er jeg åpen for alt egentlig. Til og med tanken på at jeg er den eneste "virkelige" personen i verden, og alle rundt meg er skuespillere, alt som skjer er arrangert osv. Den tanken hadde jeg før jeg så Jim Carey i "The Truman Show". Det er en sprø og deilig tanke, og selv om jeg ikke tror på den kan jeg jo ikke vite sikkert.

Husk: Vi kjenner bare verden slik den er blitt presentert for oss.

Ingenting trenger å være som vi tror det er. Å utelukke noe fordi det ikke finnes beviser er ingen grunn. Ingen kan påstå at noe ikke finnes uten å samtidig påstå at man da vet alt som er verdt å vite.

Jeg har blitt overbevist om at det "går igjen" døde personer blant oss. Hvis dere har sett på "åndenes makt" og "most haunted" bør dere tro på det selv. Det er så masse som handler om det. Å tro at alt bare er tull og tøys blir så naivt.

Jeg har også møtt en person som sa at hun har sett døde personer som bare hun kunne se, ved et par anledninger. Denne personen hadde også en slags 6. sans som kom til utrykk i et kortspill. Vi får et kort som vi binder i panna, og skal så ved å spørre andre finne ut hvem eller hva man er. Denne jenta begynte etterhvert å "se" bokstavene i ordet hun hadde. "Begynner det på B?" Ehh, ja!?

Og det var ikke noe speilrefleksjon eller juks på den måten. Jeg testa hun mange ganger, og til en viss grad klarte hun å føle bokstavene i ordet sitt. Det var litt sykt.

Det er jo også historier om tvillinger som har et nært forhold, oppholder seg på forskjellig sted. Den ene får hjerteattack, den andre får vondt i hjerte akkurat samtidig, men langt unna og uten å vite noenting om hva som har skjedd.

Det er garantert mer mellom himmel og jord enn det vi ser.

Endret av UngKalven
Skrevet

At man er ateist er ikke i seg selv noen forklaring på at man ikke er åpen for at det kan finnes noe uforklarlig eller såkalt spirituelt. En ateist vil avvise tanken på en gud eller religiøs praksis, men religioner har ikke monopol på spiritualitet, en ateist kan også være spirituell.

Jeg for min del anser meg selv for å være ateist, jeg tror ikke på guder eller praksiser. Men jeg er åpen for at mennesket og det mellommenneskelige er mer mystisk enn det er mulig å vitenskapelig eller språklig forklare, at vi har opplevelser som det ikke er mulig å sette ord på.

Tror du tenker på agnostikere?

• Liker 1
Gjest hogwash
Skrevet

Jeg har blitt overbevist om at det "går igjen" døde personer blant oss. Hvis dere har sett på "åndenes makt" og "most haunted" bør dere tro på det selv. Det er så masse som handler om det. Å tro at alt bare er tull og tøys blir så naivt.

Pussig nok ser jeg akkurat motsatt på det...

• Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jeg aviser ikke muligheten men jeg tviler sterkt på det

Gjest UngKalven
Skrevet

Pussig nok ser jeg akkurat motsatt på det...

Så du har sett på et sånt program og tenker at det bare er oppdiktet og skuespill?

Gjest hogwash
Skrevet

Så du har sett på et sånt program og tenker at det bare er oppdiktet og skuespill?

Jeg har sett slike program ja. Tviler ikke på at de involverte tror på det selv, men jeg anser hallusinasjoner e.l. som betraktelig mer sannsynlig.

• Liker 2
Gjest Cosette
Skrevet (endret)

Tror du tenker på agnostikere?

Nei, jeg tenker på ateister.

Edit: skrivefeil

Endret av Cosette
Gjest UngKalven
Skrevet

Jeg har sett slike program ja. Tviler ikke på at de involverte tror på det selv, men jeg anser hallusinasjoner e.l. som betraktelig mer sannsynlig.

Men hvorfor er spøkelser o.l. usansynlig?

Du bør se "most haunted". Der de besøker gamle slott osv. Der prøver de gjerne å fange opp hva som skjer imotsetning til "åndenes makt" hvor det kun er folk som gjenforteller.

Gjest hogwash
Skrevet

Men hvorfor er spøkelser o.l. usansynlig?

Fordi alt tyder (i mine øyne) på at bevistheten sitter i hjernen, når denne da tar kvelden har jeg lite tro på at "energien", "sjelen" osv. lever videre.

I mitt kyniske verdenssyn oppstår slike ting fordi døden skremmer de fleste, så de prøver å rasjonalisere at vi lever videre i en eller annen form.

• Liker 2
Gjest UngKalven
Skrevet

Fordi alt tyder (i mine øyne) på at bevistheten sitter i hjernen, når denne da tar kvelden har jeg lite tro på at "energien", "sjelen" osv. lever videre.

Skjønner. Man må liksom "se det" for å løsrive seg fra det man vet fra før. Det er jo ingen som vil slutte å tro på det de har lært hvis det ikke er noe som skulle tilsi at det kan være feil.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner. Man må liksom "se det" for å løsrive seg fra det man vet fra før. Det er jo ingen som vil slutte å tro på det de har lært hvis det ikke er noe som skulle tilsi at det kan være feil.

De som lager slike TV-serienr vet hva publikum vil ha, og hvordan de skal spille på følelser. Det at du får en følelse av å tro det de forteller betyr ikke at det er sant.

Skrevet

Selvfølgelig er man åpen for at slike ting kan finnes, selv om jeg anser muligheten som forsvinnende liten. Spesielt når vi snakker om den typiske Abrahamske forståelsen av en diktatorisk gud.

Men at det f.eks finnes sivilisasjoner der ute som er så utrolig mye mere utviklet enn oss i såmåte vil fremstå som guder for oss eller til og med har bidratt med byggestenene for liv på jorden kan man jo ikke utelukke.

Gjest UngKalven
Skrevet

De som lager slike TV-serienr vet hva publikum vil ha, og hvordan de skal spille på følelser. Det at du får en følelse av å tro det de forteller betyr ikke at det er sant.

Det gjør ikke det, men det betyr ikke at det ikke skulle være sant heller.

Dere argumenterer jo imot det så langt det går. Dvs. dere leter etter holdepunkter å tro på fordi dere ikke vil at det skal være sant. Så lenge det finnes mulighet for at det ikke skal være sant vil dere alltid tro på den muligheten, bare fordi den er kjent. Jeg mener det er å være litt closed minded.

Jeg tror jo heller ikke på det bare fordi jeg liker tanken på et liv etter døden, eller fordi jeg synes det er så spennende. Men alt jeg har observert rundt dette her gir meg tilsammen en veldig sterk tro på at det er noe i dette her.

Skrevet

Det gjør ikke det, men det betyr ikke at det ikke skulle være sant heller.

Dere argumenterer jo imot det så langt det går. Dvs. dere leter etter holdepunkter å tro på fordi dere ikke vil at det skal være sant. Så lenge det finnes mulighet for at det ikke skal være sant vil dere alltid tro på den muligheten, bare fordi den er kjent. Jeg mener det er å være litt closed minded.

Jeg tror jo heller ikke på det bare fordi jeg liker tanken på et liv etter døden, eller fordi jeg synes det er så spennende. Men alt jeg har observert rundt dette her gir meg tilsammen en veldig sterk tro på at det er noe i dette her.

Enig, etter og ha registrert at fam. faktisk består av pinsemenighet, smits venner, mormoner + de obligatoriske protestantene, legg til oppvekst med muslimer er jeg helt enig. Noen trenger faktisk en årsak til og leve.

Gjest UngKalven
Skrevet

Enig, etter og ha registrert at fam. faktisk består av pinsemenighet, smits venner, mormoner + de obligatoriske protestantene, legg til oppvekst med muslimer er jeg helt enig. Noen trenger faktisk en årsak til og leve.

Snakker du om deg selv nå?

Gjest hogwash
Skrevet

Det jeg sliter med å forstå er at det virker som dere anser det mer sannsynlig at spøkelser o.l. er sjeler som går igjen istedet for hjernen som spiller dere et puss...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...