Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Skrevet

Hei! Jeg er 12 år, og litt redd for å gå på skolen....

Mamma sier att det går bra, jeg må bare si ifra til lærerne om noen mobber meg, men det hjelper ikke! Læreren gjør ingen ting med det!

Jeg har en venn, hun er bestevenn med en annen som jeg klaget på, vi jentene i klassen hadde en mobbe prat, fordi mange i klassen klager på noen av oss. Jeg klaget da på venninen min sin bestenvenn, om att hun dreiv og låste meg inne i rom, og truet meg med en kost og att hun holder meg fast så jeg ikke ka bevege meg. Veninnen min hadde selv sett det, men argumenterte mot det! Hun sa bare att jeg løy, selv om hun så att det der skjedde, og prøvde til og med å hjelpe meg, men nå er hun fullstendig mot meg!

Jeg har mistet mange av vennene mine, og det går rykter over hele skolen om att jeg pirker meg i rumpa og piller nese og putter etter det fingeren i munnen, og att jeg tisser meg ut på skolen..... Ingen ting av det er sant, men en gutt i 6.klasse erter meg for det vær eneste gang han treffer meg......

Hva skal jeg gjøre? Mamma sier at jeg skal si det til læreren, men læreren gjør ingen ting med det! Læreren har lovet att jeg og venninen min, og hennes bestevenn skal ta oss en prat sammen, og hun lovet det i 5.klasse.... Og jeg går nå i 7.klasse......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en annen voksen på skolen du har tillit til. Elles må moren din gå til rektor. Simpelthen!

Gjest Anonym
Skrevet

Snakk med en annen voksen på skolen du har tillit til. Elles må moren din gå til rektor. Simpelthen!

Mamma tror alt liksom er greit nå, får jeg klager aldri, stenger følelsene inne osv...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mammaen din bør ta litt tak og prøve å få ordnet opp i dette. Hun kan f.eks be om møte med lærer. Ellers kan hun gå til avdelingsleder.

Har dere en helsesøster på skolen? Da kan det være en person du kan snakke med, og som du kan få hjelp av.

Skrevet

Huff da. Det hørtes ikke noe koselig ut. Har dere helsesøster på skolen. Du kan i så fall dra og snakke med henne, hun kan nok hjelpe deg. Det er viktig at noen tar deg seriøst.

Men for å gi deg en liten trøst. Jeg ble selv mobbet på barne - og ungdomsskolen, og trivdes ikke særlig. Alle voksne sa til meg på den tiden at jeg måtte glede meg til jeg ble eldre, fordi de som mobber som regel ikke får det så bra senere. Jeg trodde ikke på de i det hele tatt, men etter hvert begynte ting å ordne seg for meg. Jeg fikk mange venner, ingen var lenger ekle, og i tillegg så jeg hvor dårlig det har gått med de som var ekle mot meg tidligere. Nå har jeg det kjempebra med mange venner og et bra liv. Det viktigste du gjør er å være deg selv. Ikke hør på rykter eller teite ting andre sier. For det er bare du som vet hvem du er. Viser du at du blir lei deg på grunn av hva de gjør, får de det som de vil. Vis at du er sterk og at ingen kan ødelegge noe for deg! Lykke til:)

Skrevet

Hvis du synes det er vanskelig å si noe om hvordan du har det på skolen, så er mitt forslag at du skriver ned et "brev" eller notat til læreren din. Du kan også levere et eksempel til rektor. Prøv å skriv akkurat hva du mener er problemet, kanskje også sette opp noen punkter om det du synes er verst? Det trenger ikke være langt, men noe lignende du skrev inn her? Jeg håper de voksne på skolen din da tar deg seriøst, hvis ikke så må du snakke med noen som kan snakke din sak. For eksempel en helsesøster, en av foreldrene dine?

Lykke til, håper det ordner seg.

Skrevet

Det er utrolig trist å høre historier som dine. Jeg støtter Gabler her. Gå til helsesøster på skolen, eller en annen lærer. Også tror jeg det er veldig viktig at du er ærlig mot moren din. Det kan være veldig vanskelig, men om du sier til henne hva som skjer, hva andre barn på skolen din sier til deg, og forteller om ryktene, tror jeg det hjelper. Fortell henne hva dette gjør med deg, og hvor mye du sliter. Kanskje vil moren din virkelig forstå alvoret og snakke med læreren din og be om en prat med rektor.

Du går i 7. klasse nå. Skal du bytte skole når du begynner på ungdomsskolen? Kanskje det blir bedre da, hvis du får startet med blanke ark?

Jeg støtter Gabler med at det blir bedre. Jeg ble selv mobbet en stund på skolen. Det ble bedre da jeg startet på videregående. Kanskje liten trøst for deg når du ennå er så ung, men prøv å hold ut, for det blir bedre :klemmer:

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Det er en god ide som de over har skrevet:

1. å snakke med helsesøster.

2. å skrive et brev (eller en e-post) til læreren din.

3. å prøve å snakke med moren din på nytt (eller faren din?) eller en annen voksen du tør å prate med? (moren til noen du kjenner f.eks?)

Og så skal du vite - og det er jo også skrevet over - at på sikt kommer alt til å bli bra igjen, når du og de du går på skole med blir noen år eldre. Men det er selvsagt en fattig trøst akkurat idag! Derfor bør du ikke gi deg, for ingen barn eller ungdom skal behøve å være redd for å bli mobbet og plaget på skolen!

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er 12 år, og litt redd for å gå på skolen....

Mamma sier att det går bra, jeg må bare si ifra til lærerne om noen mobber meg, men det hjelper ikke! Læreren gjør ingen ting med det!

Jeg har en venn, hun er bestevenn med en annen som jeg klaget på, vi jentene i klassen hadde en mobbe prat, fordi mange i klassen klager på noen av oss. Jeg klaget da på venninen min sin bestenvenn, om att hun dreiv og låste meg inne i rom, og truet meg med en kost og att hun holder meg fast så jeg ikke ka bevege meg. Veninnen min hadde selv sett det, men argumenterte mot det! Hun sa bare att jeg løy, selv om hun så att det der skjedde, og prøvde til og med å hjelpe meg, men nå er hun fullstendig mot meg!

Jeg har mistet mange av vennene mine, og det går rykter over hele skolen om att jeg pirker meg i rumpa og piller nese og putter etter det fingeren i munnen, og att jeg tisser meg ut på skolen..... Ingen ting av det er sant, men en gutt i 6.klasse erter meg for det vær eneste gang han treffer meg......

Hva skal jeg gjøre? Mamma sier at jeg skal si det til læreren, men læreren gjør ingen ting med det! Læreren har lovet att jeg og venninen min, og hennes bestevenn skal ta oss en prat sammen, og hun lovet det i 5.klasse.... Og jeg går nå i 7.klasse......

Trolling?

Dette har ikke en 12 åring skrevet.

Skrevet

Trolling?

Dette har ikke en 12 åring skrevet.

Dette kan en 12åring fint ha skrevet. Og spiller det noen rolle med alder? Kanskje en 12åring (eller 16åring for den saks skyld) i samme situasjon leser dette, og kan få litt råd i en vanskelig situasjon.. Skjønner ikke behovet for å kalle noe trolling når det helt klart dessverre er situasjonen for barn og unge rundt omkring i Norge..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...