Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge før må jeg få beskjed for å unngå og ikke få fast jobb?

De kan vel ikke bare innkalle til et møte rett før seks måneder og fortelle at jeg ikke duger?

Jeg får vel advarsel i god tid i forkant hvis jeg er i faresonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du på vikarkontrakt, eller er det vanlig prøvetid? Har du først en 6 mnds kontrakt, så er det vanlig at man tar en samtale 1-2 mnd før kontrakten går ut for å diskutere en evt. fast ansettelse, men jeg har også opplevd å få beskjed en uke før kontrakten går ut at de ikke forlenger.

Dersom du allerede er fast ansatt, men bare har prøvetid, så gjelder vanlige oppsigelsesregler i hele perioden. De kan da komme etter 5 mnd og 25 dager og si at det ikke fungerte, men du skal fortsatt den oppsigelsestiden som står i kontrakten (som regel 1 mnd), og de må ha saklig grunn. Dersom du ikke får beskjed om noe annet før de 6 mnd er gått ut vil du automatisk gå over til å bli vanlig ansatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du på vikarkontrakt, eller er det vanlig prøvetid? Har du først en 6 mnds kontrakt, så er det vanlig at man tar en samtale 1-2 mnd før kontrakten går ut for å diskutere en evt. fast ansettelse, men jeg har også opplevd å få beskjed en uke før kontrakten går ut at de ikke forlenger.

Dersom du allerede er fast ansatt, men bare har prøvetid, så gjelder vanlige oppsigelsesregler i hele perioden. De kan da komme etter 5 mnd og 25 dager og si at det ikke fungerte, men du skal fortsatt den oppsigelsestiden som står i kontrakten (som regel 1 mnd), og de må ha saklig grunn. Dersom du ikke får beskjed om noe annet før de 6 mnd er gått ut vil du automatisk gå over til å bli vanlig ansatt.

Jeg er fast ansatt, men har som sagt prøvetid i seks måneder. At de kan komme like før seks måneder har gått, visste jeg ikke. Trodde de måtte komme med en god måned før for å "advare" meg hvis de ikke verdsatte jobben jeg utførte... ?

Skrevet

Hos oss skal man ha beskjed minimum 3 uker i forveien, om man ikke duger.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss skal man ha beskjed minimum 3 uker i forveien, om man ikke duger.

Hvor er hos oss?

Jeg jobber i kommunen. Trodde de ikke hadde rett på si opp noen like før seks måneder. Men at man må få beskjed "tidlig".

Skrevet

Hvor er hos oss?

Jeg jobber i kommunen. Trodde de ikke hadde rett på si opp noen like før seks måneder. Men at man må få beskjed "tidlig".

Staten.

Skrevet

Som regel har man kortere oppsigelsestid i prøvetiden, og det skal stå spesifisert i kontrakten din. Det er ikke slik at du får beskjed at om to dager har du ikke jobb lenger. Ofte er oppsigelsestiden i prøvetiden på 1 måned og det er gjensidig.

Skrevet

Det er heldigvis ikke slik at arbeidsgiver like før prøvetiden utløper kan si at du ikke duger. Hentet denne fra jusstorget.no :

1. Arbeidstaker har et noe svakere oppsigelsesvern i prøvetiden

I prøvetiden skal arbeidsgiver få prøve om den ansatte fyller stillingen. Men den ansatte må gis en reell anledning til å få prøve seg. Arbeidsgiver plikter derfor å gi den ansatte rettledning og eventuell opplæring.

Hvis arbeidsgiver er misfornøyd med den ansatte, og ønsker å gå til oppsigelse, bestemmer arbeidsmiljøloven § 15 – 6 at oppsigelsen må være begrunnet i arbeidstakerens tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet. Det er ikke nok med ”synsing” fra arbeidsgivers side, det må kunne gis en konkret begrunnelse. Også en oppsigelse i prøvetiden må være saklig begrunnet.

Arbeidsgiver kan ikke forvente noen idealytelse fra den ansatte i prøvetiden, men må kunne kreve at arbeidsytelsen ligger på gjennomsnittlig nivå. I stillinger med høye kvalifikasjonskrav, må arbeidsgiver forvente en raskere tilpasning til arbeidet enn ellers. Dersom noen sider ved arbeidet er særlig viktige, må det kunne stilles større krav til ytelse på dette området enn andre områder. Arbeidsgiver må også kunne kreve at den ansatte kommer punktlig på jobb og følger de pålegg og instrukser som blir gitt av hans overordnede.

I en oppsigelsessak vil retten vurdere om det faktiske forhold er slik arbeidsgiver beskriver. Det er viktig at arbeidsgiver kan føre bevis for sine påstander. Viktige bevis kan være forklaringer fra andre arbeidstakere som den ansattes nærmeste overordnede, notater vedrørende muntlige advarsler eller skriftlige advarsler.

Arbeidsgiver må imidlertid også godtgjøre at den ansatte har fått tilstrekkelig opplæringstilbud og oppfølging. Hvis en nyansatt blir satt til selvstendige arbeidsoppgaver uten instruksjon eller bistand, kan han ikke straks sies opp fordi han ikke har klart oppgavene. Arbeidsgiver må selv oppfylle sin grunnleggende plikt til å organisere og tilrettelegge arbeid under hensyn til den enkelte arbeidstakers alder, kyndighet, arbeidsevne og øvrige forutsetninger. Ellers kan retten si at arbeidsgiver ikke har hatt forsvarlig grunnlag for å prøve den ansattes skikkethet og utviklingsmuligheter. De alminnelige saksbehandlingskravene som gjelder ved oppsigelse, gjelder tilsvarende ved oppsigelse i prøvetiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...