Gå til innhold

Leilighet og hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten flytter sammen til sommeren (rundt mai-juni), men det er et lite problem. Jeg er veldig mørkeredd og trenger å er kjæledyr rundt meg for å føle meg trygg når kjæresten jobber eller er borte en kveld. Vi har tenkt å skaffe oss en japansk spisshund forresten.

Så til spørsmålet mitt: hvor er det vi må lete for å finne en leilighet i Oslo som tillater husdyr? Vi har satt leiepris til max 10 000 i mnd. Mer har vi ikke å bruke. Jeg er så redd for å bli sittende alene en kveld.

Videoannonse
Annonse
Gjest Apophis
Skrevet

Du skal ikkje kjøpe hund kun fordi du er redd for å sitte aleine ein kveld, håper dere har andre grunner til å ville skaffe hund også. Viss ikkje bør du heller tenke på burdyr eller aller helst skaffe deg hjelp til å overkomme redselen.

Det blir vel som med andre byer, man kan finne overalt, men det spørs på hvor dere vil bo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke en spisshund kan forsvare deg stort uansett.. Haha :P

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Uff, helt feil å skaffe seg hund fordi man er husredd :/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i dyr også da(!), men kan ikke ta med den hunden jeg har nå fordi den trenger mer mosjon og har det bedre hos mamma og pappa enn hos meg i byen.

Svar på spørsmålet mitt heller.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok kanskje lettere å finne en plass der du kan bo med burdyr. Hva med kanin eller marsvin?

Skrevet

Det er ikke spesielle plasser man kan ha hund. Du må bare finne noen som tillater det. Hvis dere har ti lapper til leie, kan dere kjøpe. Kan besremme mer selv hvis du kjøper et sted man har lov til å ha hund.

Videre, hvorfor ikke få hjelp til den ubegrunnede retselen din?

Fastlege og henvisning til psykolog?

Kan jo ha hund selv om du blir kvitt redselen din.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i dyr også da(!), men kan ikke ta med den hunden jeg har nå fordi den trenger mer mosjon og har det bedre hos mamma og pappa enn hos meg i byen.

Svar på spørsmålet mitt heller.

Så hvor skal du mosjonere hunden i storbyen da? Hunden du skal ha,trenger mosjon,treffe andre hunder,sosialiserers osv.

Kjøpe hund for at du er redd? Hva kan hunden gjøre for deg der?

Holder ikke at du sier at du er glad i hunder.

Kjøp deg hund av andre grunner,som de andre skriver her.

Kansje gjøre noe med angsten? Utfordre angsten? tenk igjennom hva du er redd,gå redselen i møte.

Har selv vært skrekkelig husredd. Til slutt måtte jeg gå i møte det jeg var redd. Det var lyder,knirking osv. Tvang meg selv til å stå opp,sjekke hva det var. Det tok vel et halvårstid,men klarte det.

Det blir bare verre og verre om man ikke gjør noe

Gjest Survival
Skrevet

Jeg foreslår at du finner leilighet først der det er tillatt med dyr, og deretter skaffer hund. Det er drithardt på leiemarkedet når man har hund. Snakker av erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Er det så viktig HVORFOR man kjøper seg dyr, så lenge man tar vare på dyrene sine og gir dem det de trenger?

Jeg skaffet mine dyr fordi jeg var husredd, men det betyr ikke at dyrene mine har det noe dårligere enn om jeg kjøpte dem av en annen grunn.

Skrevet

Min mor kjøpte hund til meg fordi jeg var husredd da jeg var lita ;) Hun har levd et verdig 13 år langt liv, og blir 14 i år. Fortsatt sprek og fin i formen!

Så lenge man tar vare på dyret og gir det hva det trenger så ser jeg ikke hva problemet er.

Skrevet

Om du har tenkt godt gjennom valget ditt, så hvorfor ikke? Det går fint an å ha hund i leilighet i byen, selv en japansk spisshund.

Det er mye vanskeligere å finne sted å bo med hund, men det er langt ifra umulig. Om du ringer på leiligheter på Finn.no er du ofte bare en av mange andre interesserte, og ettersom du har hund vil du da fort bli nedprioritert.

Bruk heller 500,- på å legge ut en annonse på "ønskes leid" på Finn.no. Jeg kjenner veldig mange med hund som til slutt har gjort dette og fått stor respons (inkludert meg), så det er vel verdt den halve tusenlappen!

Gjest badeand1
Skrevet

Du har tenkt grundig gjennom det håper jeg?

Angående oppdragelse, mosjon osv?

Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Husk på det at JS er veldig løsmunnet, og det er en uting når man leier leilighet. Er forøvrig ikke store beskyttelsen i en JS på 7-10kg :ler: Men skjønner greia, da er du ikke alene :)

Legg ut egen annonse, og pass på å nevne at dere ønsker å skaffe dere hund senere.

Edit; Leif besøkte meg litt.

Endret av Bobler
Skrevet

Det å finne leilighet som tilltater dyr er ikke lett. 99% av de som legger ut på finn godtar ikke dyr. Er nok lettere om dere kjenner noen som kjenner noen.

Eventuelt leier og etterpå legger frem ønsket om dyr til utleier.

Men det er veldig få som godtar der, da det blir betydelig mer slitasje med en hund i hus.

(foreldrene mine måtte bytte gulv i hele leiligheten når de leide med hund.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (AB #10) har kjøpt dyr pga jeg er husredd, men det er ikke med tanke på at dyrene skal beskytte meg - jeg har marsvin, så det er ikke mye de får gjort :P

Grunnen til at jeg kjøpte dyr er fordi de lager lyd, og jeg ble etter kort tid vandt med at det kom lyder hele tiden. Nå "skylder" jeg på dyrene hver gang det er en lyd, i stedet for å tenke "hjelp, nå står noen utenfor vinduet" eller "nå gikk det i ytterdøra". Det har hjulpet VELDIG mye for min del!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...