AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Jeg kom til å tenke på det i dag. Har ikke hund selv, men vil gjerne ha en dag Får de vondt av å gå på grus?
Leo Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Nei, vanligvis ikke. De kan selvfølgelig få såre poter hvis de løper mye og lenge på grus, men asfalt sliter mye mer på potene.
Gjest Survival Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Hunder har poter som er tilpasset hardt, ujevnt underlag. De aller fleste hunder takler godt å gå på grus (gjerne ikke så ofte, det aller beste er jo at hunden går i turterreng), men nå og da skal ikke være vondt for hunden. Dog er det noen hunder som har litt såre poter, som kanskje bruker salve eller sånt på potene, og da kan det være vondt. Skikkelige potesokker f.eks. kan hjelpe på det.
silkyred Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Nei da, de kan får små steiner som setter seg mellom "putene" under poten, men dette fikser de som regel selv. De kan få såre poter av mye rart, så bare følg med på hvordan huden 'ser ut' under der. Smør med litt olje når det er ille. Husk potevoks/sko om vinteren for veisalt er både vondt og uttørkende for de på 4 foter.
Sugerøret Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 min erfaring er at større hunder kan slite litt på steiner,ala de som blir brukt som strø på glatte veier. Når de blir sårbeinte,lønner det seg med ekstra stell ,smøring og bruk av sokker om nødvendig
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Vanlige grusveier er ikke noe problem og en godt trent hund kan fint løpe par-tre timer på grusvei (min hadde ihvertfall ingen problemer med lange løpeøkter sammen med hesten). Men når de grusa veiene her pga is, så ble hun sår. De stenene som de gruser med, er små og spisse da det er knust stein. Så hun gikk heller utenom de strødde områdene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå