Gå til innhold

3 og et halvt-åring som ikke snakker rent?

philippa starck

Anbefalte innlegg

Jeg er tante til en gutt på tre og et halvt - og det er bortimot umulig å forstå hva han sier! Han har et bra ordforråd, men klarer å uttale nesten kun vokaler.

Jeg kjenner flere småttiser på samme aldre, men de snakker rent. Er nevøen min litt sen i utviklingen, eller er dette helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sant nok, noen er ikke så raske, og de kommer etter :D Men noen hører faktisk ikke så bra. Og hører man ikke så godt blir ikke språket så bra heller..

Få legen til å ta en titt på ørene, helst få henvisning til en spesialist. I hvertfall om forelde og/eller barnehage synes han har et dårlig språk.

Det meste går godt til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da datteren vår var ca 2 1/2 år, så snakket ikke hun rent i det hele tatt. Det var umulig å forstå hva hun sa. Hun gikk også i park, men språket hennes ble ikke så bedre. Hun klarte ikke å fange opp ordene.

Vi tok henne til en øre-nese-hals-lege og det viste seg at hun hadde væske i mellomøret, så hun hørte nesten ikke noe av det vi sa. Hun ble operert for falske mandler og fikk dren i øret i Desember i fjor.

Hun ble flinkere til å snakke og hun kan nå gjøre seg mer forstått, men hun henger likevel en del igjen, så vi må begynne å gå på språkgruppe hos logoped. Må få bukt med dette før hun skal begynne på skolen og det er jo bare 1 1/2 år til.

En venninne av meg har også en sønn på ca samme alder som min datter og jeg kan ikke forstå overhodet hva han sier. Han ble også operert for falske mandler og fikk dren i ørene. Han går også til logoped.

Så jeg ville sjekket med helsestasjonen og eventuelt forsøkt å bli henvist til en spesialist. Bare for å være på den sikre siden. Man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok. Alle utvikler seg forskjellig. Min eldste nevø var veldig tidlig ute med alt. Lillebroren hans var meget treg. Men da han først satte i gang, kom alt i rekord fart. Han hadde vel brukt mye tid på å studere og fundere da. Eneste ordene han kunne var "maaa" ellers hadde han sitt eget språk. Plutselig en dag sa han en hel setning uten å ha brukt ordene tidligere!

Når det gjelder å snakke rent, er noen veldig trege. Min fetter snakket ikke rent før midten av barneskolen! Men han klarte seg bra han! Kan jo være en idee og kontakte logoped etterhvert. Men jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...