Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er det man kan kalle eksamensflink. Jeg pugger det jeg trenger å vite til eksamen, får en god karakter, og to dager senere er alt glemt. Jeg har stort sett studert realfag, der pensum går ut på å lese 2-3 sider forklaring, før man får en formell eller lignende, som er den jeg setter to streker under og lærer meg (selvfølgelig forsøker jeg så langt som mulig å forstå bakgrunnen for den også, men i en stresset pugge-situasjon er det disse jeg fokuserer på).

Nå er jeg kommet dit at jeg også trenger noen samfunnsfag for å få den graden jeg ønsker meg, og føler meg litt overveldet av all stoffet, og usikker på hvordan jeg skal angripe det. For det første leser jeg veldig sakte, og skjønner ikke at det skal være mulig å komme igjennom 700 sider på så kort tid. For det andre føler jeg at jeg ikke klarer å ta tak i essensen av teksten. Jeg mangler "fasitsvaret" på slutten. For det tredje kan jeg ikke lenger "regne oppgaver" og så sjekke en fasit for å se om jeg har gjort det riktig.

Hvordan jobber dere andre med samfunnsfag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme.Er smart nok, men sliter med å forstå hvordan jeg skal lese og svare på oppgaver og eksamensoppgaver i samfunnsfag. Realfag har jeg aldri hatt problem med å forstå.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme.Er smart nok, men sliter med å forstå hvordan jeg skal lese og svare på oppgaver og eksamensoppgaver i samfunnsfag. Realfag har jeg aldri hatt problem med å forstå.

Skrevet

Tja, kan prøve å forklare, har "samfunnsfagshjerne" selv så vet ikke om jeg klarer.

For min del handlet det hele veien om forståelse(i motsetning til pugg). Sette ulike modeller opp mot hverandre og sammenligne ulikheter og likheter, jobbe med å forstå hvordan ting har virket osv..

Huff, tror ikke jeg hjalp noe særlig. Har bare studert ting som jeg synes er råspennende, og har alltid hatt fokus på forståelse. På eksamen får man ofte drøftingsoppgaver, og da må du ha basisen med hva de ulike teoriene går ut på , og i tillegg kunne si noe om teoriene.

(Beklager, jeg tror ikke det hjalp i det hele tatt. Jeg prøvde da.. )

Skrevet

Nå tok jeg eksamen i samfunnsfag, greit det bare var videregående samfunnsfag. Men det var veldig mye drøfting, vite hvorfor tin har blitt som det er, her må ofte litt historie inn, men helt basic. Og vite hva vi kan gjøre, sette ting opp mot hverandre og drøfte. Du skal forstå det. Nå synes jeg dette er spennende da. Fikk karakteren 6. OG skulle gjerne studert dette videre. Men velger annet studie som er mer praktisk og sikrere jobb siden jeg er enslig mor. Men skal nok studere en god del senere og, så da får jeg nok muligheten.

AnonymBruker
Skrevet

For min del handlet det hele veien om forståelse(i motsetning til pugg).

Nettopp! Lag for eksempel en oversikt over sentrale begreper med korte, generelle forklaringer. Slike ord kan være navn på fenomener og mekanismer i samfunnet som inflasjon og revolusjon, eller begrepspar som streik og lock-out, men ikke konkrete eksempler (for da blir det pugg). Med slike begreper inne kan du si noe smart om nesten hva som helst, fordi du har en generell forståelse for hvordan ting fungerer. Jeg skal ikke påstå at du KUN trenger å gjøre dette, men det ville absolutt vært et godt sted å begynne.

AnonymBruker
Skrevet

For det første leser jeg veldig sakte, og skjønner ikke at det skal være mulig å komme igjennom 700 sider på så kort tid.

AB 21:07 igjen: Du skal ikke lese 700 sider. Se på overskrifter, ta en titt i innholdsfortegnelsen og se hvordan boken har strukturert stoffet (er det noe med inndelingen som overrasker deg, for eksempel?), se på stikkord i margen, se på bilder og grafer/illustrasjoner. Les sammendragene, hvis boken har slike.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...