Gå til innhold

Syns dere vi skal betale dette? (Speiderforbundet)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I midten av november prøvde sønnen seg i speideren. Vi fikk beskjed om at det kostet 300 kr, som vi betalte. Han var der to eller tre ganger, så ville han ikke mer. I midten av desember får vi en regning på over 300 kr, som er medlemskontingenten for 2011. Hva fader? For det første fikk vi ikke beskjed om at det kostet mer enn de 300 kr, og for det andre syns jeg det er drøyt å kreve betaling så sent på året og når sønnen attpåtil sluttet igjen etter to-tre uker!

Hva syns dere? Må vi betale? Jeg har veldig liten lyst. Hadde jeg visst at de få gangene skulle koste 2-300 kr pr gang, så hadde han aldri fått prøve seg der!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg ikke betalt!

Og det burde ikke du gjøre heller. Ta kontakt med dem, si det som det er at sønnen din gikk der bare en liten periode, dere betalte 300,- som dere fikk fortalt at det kostet og at når det er så sent på året så er det uhørt at dere må betale medlemskontigent for hele 2011.

Håper det ordner seg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i mailkontakt med dem og forklart alt, men fikk bare beskjed om at alle som begynner på høsten må betale ca halv medlemskontingent. Men herlighet, det er da forskjell på å begynne i august-spetember, og på å være innom noen ganger i november! Blir så irritert!

Skrevet

Stå på ditt! Dem er lure på den måten, jeg har selv holdt på å bli lurt flere ganger ( på andre områder ).

Men jeg vet også at det hjelper å sette seg på "bakbeina" og ha bein i nesa og fortelle hvordan ting egentlig er :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener også du skal betale. Konigent er kontigent og det er ikke deres problem at han begynte sent på året, ei heller at han sluttet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man får jo alltid krav fra klubber og organisasjoner som man har vært medlem i, hvis man ikke vil være medlem lengre er det bare å ikke betale.

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg mener også du skal betale, jeg har vært speider i mange år. Kontigenten går jo til et veldig bra formål, hadde speiderforbundet ikke hatt kontigent. Så hadde det ikke vært noe speiderleirer,turer,grupper etc. Hadde foreldrene skulle dekket alt de gjør i speideren, så hadde det blitt kjempedyrt. Speidergruppene har et stort problem med at ungene slutter etter noen ganger. I gruppen jeg var med gikk vi fra nesten 100 aktive speidere til 30 stykker, der fleste parten nå er små. Speideren blir jo mer artig etter hvor gammel man er, når man kommer opp i ungdomsskolealder så får man jo til og med lov til å dra på overnattingsturer alene. Man lærer seg helt fra man er små å være selvstendig i naturen, via lek og moro. Jeg driver fortsatt som patruljefører, det gir enormt mye både for meg og for barna.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke spederforbundets skyld at han begynte sent på året, eller at han kun har gått der få ganger. Her må du se på regelverket, og sette det opp mot når han har vært medlem.

Hva er egentlig halvårsavgiften? Har dere sagt fra i rimelig tid at han har sluttet? Dersom halvårsavgiften er 300 har dere betalt det dere skal. Men stemmer det med forbundets regler at han har vært medlem over en periode som forsvarer faktureringen av nye 300 må dere betalte. Og da mener jeg "vært medlem", ikke "møtt opp", sistnevnte har ingenting å si for hva dere skal betale.

Men man kan jo alltid prøve seg på å ta en telefon å høre om man kan finne en løsning. Det å bare la være å betale er alltid en dårlig, og umoralsk, løsning.

• Liker 4
Skrevet

Jeg mener også du skal betale, jeg har vært speider i mange år. Kontigenten går jo til et veldig bra formål, hadde speiderforbundet ikke hatt kontigent. Så hadde det ikke vært noe speiderleirer,turer,grupper etc. Hadde foreldrene skulle dekket alt de gjør i speideren, så hadde det blitt kjempedyrt. Speidergruppene har et stort problem med at ungene slutter etter noen ganger. I gruppen jeg var med gikk vi fra nesten 100 aktive speidere til 30 stykker, der fleste parten nå er små. Speideren blir jo mer artig etter hvor gammel man er, når man kommer opp i ungdomsskolealder så får man jo til og med lov til å dra på overnattingsturer alene. Man lærer seg helt fra man er små å være selvstendig i naturen, via lek og moro. Jeg driver fortsatt som patruljefører, det gir enormt mye både for meg og for barna.

Må si meg enig i dette. Har selv vært speider i mange år og opplevde at vi tilslutt bare var én igjen, nemlig meg. Jo, og to ledere da.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Man får jo alltid krav fra klubber og organisasjoner som man har vært medlem i, hvis man ikke vil være medlem lengre er det bare å ikke betale.

Her er det ikke snakk om å "ikke være medlem lenger". Det er snakk om å betale for at sønnen var medlem. Hadde det vært kontingent for 2012 hadde saken vært anderledes.

Det er ikke spederforbundets skyld at han begynte sent på året, eller at han kun har gått der få ganger. Her må du se på regelverket, og sette det opp mot når han har vært medlem.

Hva er egentlig halvårsavgiften? Har dere sagt fra i rimelig tid at han har sluttet? Dersom halvårsavgiften er 300 har dere betalt det dere skal. Men stemmer det med forbundets regler at han har vært medlem over en periode som forsvarer faktureringen av nye 300 må dere betalte. Og da mener jeg "vært medlem", ikke "møtt opp", sistnevnte har ingenting å si for hva dere skal betale.

Men man kan jo alltid prøve seg på å ta en telefon å høre om man kan finne en løsning. Det å bare la være å betale er alltid en dårlig, og umoralsk, løsning.

Enig i dette.

Jeg synes du kan snakke med dem, men hvis ikke dette fører fram, så mener jeg du skal betale. Tenk heller på at pengene går til et godt formål.

Gjest annemor30
Skrevet (endret)

Det har nok gått over hverandre dette;) Altså at barnet ditt ble innmeldt i speiderforbundet første gangen, dette må de gjøre for ellers dekker ikke forsikringen hvis noe skulle skje i speider regi;)og så har ikke din lokaleforening gitt beskjed om at han har sluttet;) Det koster over 600 kr to ganger i året i full kontigent;) Ta kontakt med speiderforbundet og si at barnet sluttet etter de gangene så ordner dette seg:)

Endret av annemor30
AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis skal dere betale kontigent for halvåret han var medlem (for han var faktisk medlem så lenge selv om han ikke gadd å gå mer enn få ganger)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å forholde seg til når ikke du sier hva disse regningene er for, og når han begynte og sluttet. Hva står det på dem?

• Liker 1
Skrevet
Vi fikk beskjed om at det kostet 300 kr, som vi betalte. Han var der to eller tre ganger, så ville han ikke mer.

Hvem fikk dere beskjed av? Hva betalte dere for?

Dersom dere fikk beskjed om å betale 300 kroner for å la sønnen deres prøve seg et par ganger for å se om han liker det, for så å se om han skulle melde seg på noe mer senere ville jeg ikke ha betalt.

Synes det høres ut som dere har betalt 300 kroner (for halvårs), men så har det skjedd en feil og at deres betaling ikke har blitt registrert så dere har fått enda en regning for det samme?

Gjest SemperFi
Skrevet

Jeg ville betalt, det går til en god sak.

Mer eller mindre om dere har lite penger, da ville jeg ringt og snakket med de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...