Gå til innhold

En eller to kattunger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ny bruker på forumet, men vært leser i lang tid :)

Nå har det seg slik at samboeren og jeg bestemte oss for å gå til anskaffelse av en katt. Vi fant en annonse på Finn.no som vi syntes virket ordentlig hvor det ble gitt bort kattunger. De hadde da to hannkatter igjen som ikke hadde blitt lovt bort. Vi dro og så på de og falt jo selvsagt pladask for alle, men måtte velge en. Nå har det seg slik at de ikke ser ut til å få gitt bort den siste, og de spurte om vi var interessert i å ta begge. Jeg har erfaring fra å ha hannkatt og hunnkatt sammen, og det har gått bra. Begge ble kastrerte, og de var veldig avhengige av hverandre. Men hva med to hannkatter? Vi vil kastrere dem når den tiden kommer, og vi har råd til vaksiner, ormekurer, chipping o.l som må til. Så det eneste som står i veien er jo om det rett og slett vil gå bra, eller om det vil bli en del territoriell rivalisering mellom de to.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor har to hannkatter som er kullsøsken, det har aldri vært noe problem hos oss, siden de er kastrerte, så vil det ikke bli noen rivalisering dem i mellom. :)

Skrevet

Ikke noe problem med min mors katter heller, tre hanner i forskjellig alder:)

Skrevet

Jeg har heller ikke opplevd problemer så lenge kattene er kastrerte :-) Så har jo to katter det finere sammen enn en alene... Ofte hvertfall...

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de blir kasterte så fort veterinæren ønsker å ta operasjonen, så skal du ikke bekymre deg. Men det er veldig greit å ta det før de blir kjønnsmodne, det kan være veldig individuelt. Jeg antar kattungene er 12 uker gamle? Det er noen veterinærer som kastrerer allerede i den alderen, ring selv til veterinærene og forhør deg :) Eller så bør det ikke noe problem å vente en måned eller maks to :)

• Liker 1
Skrevet

Og så vil jeg bare på det varmeste anbefale å forsikre katten(e)! Min katt ble påkjørt i august, og vi har nå passert 53 000 kr i veterinærregnigner! Forsikringen (som ble tegnet to uker før ulykken) har dekket 30 000 kr. Vi hadde også et betent sår på den andre pusen vår tidligere den sommeren, og hun måtte frem og tilbake til veteriæren, totalpris ca 6 000 kr. Det var da hun var frisk vi valgte å forsikre, for det er slike ting som også går på forsikring. Såret hun hadde var mest sannsynlig bitt fra en annen katt...

AnonymBruker
Skrevet

Og så vil jeg bare på det varmeste anbefale å forsikre katten(e)! Min katt ble påkjørt i august, og vi har nå passert 53 000 kr i veterinærregnigner! Forsikringen (som ble tegnet to uker før ulykken) har dekket 30 000 kr. Vi hadde også et betent sår på den andre pusen vår tidligere den sommeren, og hun måtte frem og tilbake til veteriæren, totalpris ca 6 000 kr. Det var da hun var frisk vi valgte å forsikre, for det er slike ting som også går på forsikring. Såret hun hadde var mest sannsynlig bitt fra en annen katt...

Når man bruker 53 tusen på en katt... Da har man det faen meg for godt...

• Liker 2
Skrevet

Når man klager over slike ting, har man faen ikke mye å klage over (ergo; man har det ganske bra selv...) :filer:

• Liker 4
Skrevet

Takker for alle svar :)

Kattungene er bare 10 uker, så vi har ikke fått dem enda. Det kan jo hende at eierne finner noen som vil ha den siste innen den tid, men disse to var litt som Knoll og Tott, hvor den ene gikk så gikk den andre etter, så hun ville helst at de havnet i samme hjem. Vi har sagt at vi skal tenke litt på det.

Forsikring var et godt forslag ja. Min siste hund fikk livmorkreft, ble operert gjentatte ganger og regningene var ganske høye. For meg så skal ikke et dyr lide uansett, så om det blir skadet eller syk så skal alt som kan hjelpe gjøres.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Et brødrepar fra samme kull vil med stor sannsynlighet gå aldeles utmerket, og spesielt om de nå er nærmest uadskillelige bestevenner :)

Tidlig kastrering er lurt, for ellers kan det fort bli noe knuffing og rivalisering når de har oppnådd kjønnsmoden alder.

Det trenger ikke å bli det, men det kan bli det.

Signerer for å tegne forsikring på pusene. Det er mer enn bare "litt smart" :Nikke:

• Liker 2
Gjest Bobler
Skrevet

Ville uten tvil tatt begge to!

Pus får selskap, de slipper å skilles og to katter er bedre enn en :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror dette vil gå veldig bra, for da vokser de jo opp sammen. Hadde vært annerledes om det var mange år imellom dem.

Jeg har en hunnkatt på 15 år, og vi fikk for 2 år siden er hunnkatt til, pluss at vi har en hannkatt på 12 år. Den gamle hunnkatten hater den nye hunnkatten. Begge har det veldig bra. Men de kan ikke fordra hverandre.

Endret av Orchideae
Skrevet

Ville tatt begge to, fantastisk for kattene å ha en kompis :)

Så er kastrering tidlig og forsikring i Agria veldig fornuftig!

AnonymBruker
Skrevet

To katter er ikke mer arbeid enn en, faktisk vil jeg nesten si at det blir mindre arbeid, siden de kan leke med og ha selskap av hverandre. Er fryktelig glad for at vi også har en leken ungkatt nå som vi har kattunge i hus, for kattungen får ut masse energi ved å leke med en annen katt! Og så ligger de og vasker hverandre og har det kos i sofaen etter endt lekestund. Bare herlig!

Skrevet

Hva hadde du gjort?

Skrevet (endret)

Både kattungen og ungkatten min er hanner, forresten. Har også en eldre hannkatt, han er mer av den late typen, så han leker ikke mye med de andre, men jeg har ikke sett noen tegn til rivalisering. Så lenge de blir kastrerte i ung alder tviler jeg på at det er noe å bekymre seg for.

Det var altså meg i innlegg 14. Vet ikke hvorfor jeg ble anonym. :klo:

Endret av Vendie
Skrevet

Ta begge to. Støtter Green Lady på forsikring, vi har nettopp tegnet på våre etter at 2011 kom på nesten 20.000,- med øyebetennelser x2 og mageproblemer x 2 på ene pusen.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :D

Da har vi bestemt oss for å ta i mot begge to. Vi har både råd, plass og lyst, så det står egentlig ikke noe i veien for at vi skal kunne ha begge. Kastrering og chipping har vi undersøkt hos den lokale veterinæren, kloremøbler, matskåler, leker, kattedo og mat er kjøpt inn og tovete kattesenger er på pinnen, så nå gleder vi oss bare til de kommer i hus.

Er det noen som kan foreslå et bra forsikringsselskap når det gjelder dyr? Eller lønner det seg å bruke det samme som vi allerede har på innbo og oss selv?

Skrevet

Agria er det beste når det gjelder forsikring for dyr synes jeg.

Skrevet

Skulle jeg valgt igjen ville jeg helt klart tatt to, for da hadde de vært på samme alder og søsken. Og da hadde de hatt selskap i hverandre. Nå er det vanskeligere, for nå er han ganske stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...