Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest henriett3
Skrevet

Hei!

Jeg har en veldig viktig muntlig oppgave som jeg skal gjøre til tirsdag. Oppgaven er å velge ut to tekster om løgn og sannhet og sammenligne de tekstene (og mye annet)

En av de tekstene jeg valgte er appelsinpiken. Hovedsaklig fordi jeg har sett filmen og lest boka.

Det ene jeg skal snakke om er hvordan boken henger sammen. (altså den røde tråden)

Men det er en ting jeg lurer på som jeg ikke finner ut, og det er hva som er greia med appelsinene? Hvorfor er det akkurat appelsiner mora til Georg har i posen? Og hvorfor er hun så glad i akkurat appelsiner?

Jostein Gaarder er jo forsåvidt filosof, så det er ikke sikkert at han vil at vi skal finne svar på alt, men hva tror dere?

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Gjest henriett3
Skrevet

Baree glem det! Fant ut nå at hun skulle male appelsinene, og så mente hun at ingen appelsiner er like :)

AnonymBruker
Skrevet

Baree glem det! Fant ut nå at hun skulle male appelsinene, og så mente hun at ingen appelsiner er like :)

Ja, og så er det vel noe med at ingen appelsiner er like, akkurat som ingen mennesker er like. For han dro jo ikke ned til Spania for å treffe et hvilket som helst menneske, men akkurat henne. Dermed brukes appelsinen som en metafor på "den eneste" kjærligheten.

Boka er bra, filmen er helt grei. Skjønner dog ikke helt hva det har med løgn og sannhet å gjøre?

Gjest henriett3
Skrevet

Ja, og så er det vel noe med at ingen appelsiner er like, akkurat som ingen mennesker er like. For han dro jo ikke ned til Spania for å treffe et hvilket som helst menneske, men akkurat henne. Dermed brukes appelsinen som en metafor på "den eneste" kjærligheten.

Boka er bra, filmen er helt grei. Skjønner dog ikke helt hva det har med løgn og sannhet å gjøre?

Aah.. Tusen takk! :)

Nei det skjønner ikke jeg heller, men har fått en liste over bøker jeg kan bruke, der den ene var appelsinpiken så da gjorde jeg det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...