Gå til innhold

"Netto skattbar inntekt"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Netto inntekt er selvfølgelig faktisk inntekt etter skatt. Men er "netto skattbar inntekt" det samme?

Hvis det står "netto skattbar inntekt inntil 300 000", er det da snakk om en brutto inntekt på maks 300 000 i året?

:klo:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker det til at det er den lønnen du faktisk betaler skatt av. Altså bruttolønn minus alle fradrag, slik som grunnfradrag, renteutgifter, fagforeningsavgift, pensjonstrekk, og annet.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha inntekter som det ikke skal betales skatt av. Disse inngår ikke i netto skattbar inntekt.

- barnetrygd

- diverse stønader fra NAV

- mobiltelefon dekket av arbeidsgiver (innenfor visse grenser)

- gaver (-- " --)

- premier (-- " --)

osv.

Om det hjalp, var ikke akkurat svar på spørsmålet?

AnonymBruker
Skrevet

Det beløpet du faktisk skatter av. Altså etter alle fradrag.

AnonymBruker
Skrevet

Takk, jeg tror jeg ble litt klokere! Det handler forresten om redusert pris/friplass i den kommunale musikkskolen! Inntektsgrensen er på 300 000 kroner i netto skattbar inntekt. Men så lenge husholdningens totale inntekt er såvidt passert 400 000, er det nok bare å se langt etter akkurat dét.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvis du har en drøss fradrag. Og minimum er jo personfradraget. Det er på 87000 i skatteklasse 2. Og så har man gjeld i tillegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvis du har en drøss fradrag. Og minimum er jo personfradraget. Det er på 87000 i skatteklasse 2. Og så har man gjeld i tillegg.

Har nok en del fradrag, ja. Har skatteklasse 2 (alene med to barn), huslån på 1.6 og studielån på 280 000. Kanskje jeg ender opp med en netto skattbar inntekt på innunder 300 000? Er så dårlig på sånt - vil jeg kunne finne det aktuelle tallet noe sted i den ferdig utfylte selvangivelsen min?

AnonymBruker
Skrevet

Nja, det vil du vel. Men før det, se om du ikke kan bruke den skatteberegningen som skatteetaten har på nettsidene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...