Rakel Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 (endret) I dag da jeg skulle levere sønnen min i barnehagen var avdelingen akkurat gått ut, så jeg gikk inn for å ta på dressen hans. Der holdt en annen avdeling på å kle på barna i gangen ved siden av med døren åpen. En liten gutt satte seg ved siden av meg mens jeg kledde på sønnen min. Han hadde tårer i øynene og så utrolig trist ut. Jeg tenkte at han savner sikkert moren sin, en dårlig dag.., men sa ikke noe siden det da kunne gjort savnet verre. Han satt der en stund mens jeg kledde på, men så stoppet jeg opp da jeg plutselig hørte en dame skrike forferdelig bak meg. Jeg så det var et av personalet (de var 3) som skrek til denne gutten "Nå er jeg sååå lei av deg!!" og så "Jeg har fått sååååå nok av deg!!!" Hun var rasende, og skikkelig skrek av raseri og sinne, veldig hatefullt. Så tok hun tak i gutten og satte han hardt ned på gulvet mens hun skrek: "NÅ sitter du HER!!!!" Gutten satt rolig og bare gråt og hikstet for seg selv. Da jeg skulle gå, sitter han og prøver å dra på seg en regnbukse, mens hun kikker stygt på ham der hun sitter og hjelper de andre barna med påkledning. Jeg ble dritdårlig! Min første innskytelse var å bare gå bort og spør hva hun driver med, men da så jeg at det faktisk var 2 andre personal, og de sa ingen ting. Hun ene satt like ved, men kunne knapt være 18 år, veldig ung. Hun andre satt et stykke unna der unger hylte og skrålte, så usikker om hun hørte, men vil tro det.. Visste jo ikke hva som lå bak eller noe, og siden de andre ikke sa noe, så føltes det feil å blande seg også. Jeg sa det til en annen foreldre på veien ut, og så samtidig at hun som hadde skreket forsto at jeg hadde observert dette. Hun så ikke på meg da jeg passerte, og det føltes som hun var veldig klar over min reaksjon. Da jeg kom hjem tenkte jeg veldig på gutten, og på at dette faktisk ikke kan være greit uansett årsak. Det var veldig hatefylt, og skikkelig skriking rett i ansiktet på den lille gutten. Han kan ikke ha vært mer enn 3-3,5 år. Jeg bestemte meg for å si noe når jeg hentet sønnen min, (Da jeg kom, sto utrolig nok moren til gutten og gutten akkurat der, de eneste som var i rommet!! En merkelig tilfeldighet) og gjorde det til et av personalet på gruppen til min sønn. Han reagerte med å smile megetsigende, og avbrøt litt først med "Ja, de slåss, og da biter de seg fast, så vi må stoppe dem." Jeg sa at det ikke var slåssing, men ved påkledning. Da sa han at "ja, ja, det kan være sånn på slutten av dagen, sliten og trøtt" Jeg sa at det ikke var slutten på dagen, og at jeg ikke ønsket å blande meg, men det var vondt å høre, det var tidlig på dagen og at hun satte han hardhendt ned. Da reagerte han og sa at det ikke var ok å være fysisk. Spurte hvem det var, og jeg svarte at han kunne høre med hun unge jenta siden hun observerte alt. Uff... syns hele greia er ekkel. Hva synes dere om dette? Burde jeg sagt noe eller latt være. Kanskje jeg burde sagt det til noen andre... eller bare latt det være, siden 2 andre personal tross alt var på stedet. Hater å være den som "klager" og framstå som en "vaktbikkje", men følte bare vondt for gutten, og visste at jeg hadde ønsket at noen hadde reagert dersom det var mitt barn. Endret 6. januar 2012 av Rakel 4
Tullamore Dew Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Jeg ble litt rystet av oppførselen til den ansatte i barnehagen. Jeg mener at det ikke er greit å skrike sånn til et lite barn, under noen jævla omstendigheter. Man er voksen, så får man bruke huet og skjønne at så små barn blir bare livredde av slik oppførsel. Åh, provoserende. Nå håper jeg det blir konsekvenser av dette. Mens jeg leste historien tenkte jeg "Håper Rakel sa ifra, jeg håper Rakel sa ifra". Jeg er så glad du sa ifra. 11
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Jeg ble litt rystet av oppførselen til den ansatte i barnehagen. Jeg mener at det ikke er greit å skrike sånn til et lite barn, under noen jævla omstendigheter. Man er voksen, så får man bruke huet og skjønne at så små barn blir bare livredde av slik oppførsel. Åh, provoserende. Nå håper jeg det blir konsekvenser av dette. Mens jeg leste historien tenkte jeg "Håper Rakel sa ifra, jeg håper Rakel sa ifra". Jeg er så glad du sa ifra. helt enig, det er jo sykt!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Man er voksen, så får man bruke huet og skjønne at så små barn blir bare livredde av slik oppførsel. Hadde hun hatt noe i hue hadde hun sannsynligvis ikke endt opp som barnehagetante.. 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 (endret) selvfølgelig skal du blande deg inn. det minste man kan gjøre, er å si ifra til moren. sånn at hun er klar over hva som skjer med sønnen. gidder ikke å gå i detaljer, men hadde det vært min sønn hadde det blitt helvete Endret 6. januar 2012 av Nuppdupp 2
Brunhilde Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er veldig glad for at du ga beskjed. Det er faktisk ikke alle som egner seg til å arbeide med barn, og dette mennesket kan være et av dem. Jeg ville også bedt om en tilbakemelding fra enhetsleder, neste gang kan det være ditt barn som rammes av dårlig behandling. Flott at du ikke bare lot det passere! Vi trenger "vaktbikkjer" i forhold til våre barn. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Huff det er ikke greit! Enkelte skulle ikke ha jobbet i barnehage. Husker selv da jeg var liten og gikk i barnehagen. Det er ikke mye jeg husker fra den tiden men et minne sitter som spikkret. Jeg har helt siden jeg var liten plagdes med magesmerter. Så fikk jeg veldig ondt i magen mens jeg var i barnehagen en dag. Pappa ble ringt og skulle komme å hente meg, og det tar ikke lange tiden å kjøre fra jobben hans til barnehagen. Jeg lå på et traktordekk ute og grein (skjønner godt jeg grein som barn, det er utrolig vondt, og jeg vil av og til grine som voksen når jeg får vondt). Plutselig står barnehage tanten der og hyler "ti still på deg! slutt å gråt!!" Var ikke mye omtanke å få der. Hun er kjent for å være ei sur kjærring, så trist at hun jobber der enda. Har ingenting i en barnehage å gjøre. Skjønner ikke hvorfor hun jobber i barnehage om hun ikke holder ut et barn som skriker i 5 minutter pga det har veldig vondt.
Drizzt Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Nå ble jeg ganske provosert. Slike mennesker har ingenting i barnehage å gjøre. Det er veldig fint at du sa ifra, TS, jeg ville bli kjempeglad om noen forteller meg at noe sånt har skjedd med mitt barn for jeg er sikker at de ansatte ikke ville nevne det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Hadde hun hatt noe i hue hadde hun sannsynligvis ikke endt opp som barnehagetante.. Hva mener du? At det bare er dumme mennesker som jobber i barnehage? Har du glemt å ta fordomsfri- og nyansertpilla di dag eller tror du faktisk på det du skriver? 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Du må levere skriftlig klage til øverste hold. Det er jo IKKE akseptabelt og fortjener en reaksjon. Det er jo ikke rart unger gruer seg til å gå i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Hadde hun hatt noe i hue hadde hun sannsynligvis ikke endt opp som barnehagetante.. øh??? hva er ditt yrke ??? Hvor får du disse holdningene fra???? Du vet at mange i barnehage har FAGBREV??? 1
daemonia Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Off, herregud, nå sitter jeg her med tårer i øynene og tenker tilbake på når sønnen min hadde sitt første år i barnehagen Til å begynne med virket barnehagen som helt grei. Koselig personale, og unger som lekte og utfoldet seg. Etter hvert begynte sønnen min å oppføre seg rart når vi skulle til barnehagen og når vi kom dit. Han var mye sint i garderoben og slikt, men personalet sa ingenting spesielt i forhold til det. De sa bare noe om at det er helt normalt om morgenen og foreldrene skal gå. Plutselig en dag så jeg at en av dem tok tak i armen til en annen gutt, og rev stakkarsen bakover fra sofaen. Fordi han ikke hadde lov å klatre der og de hadde sagt det til ham veldig mange ganger. Denne gutten hadde ikke fylt 2 år en gang. En annen gang hørte jeg samme person skrike høyt inne i barnehagen og kjefte på barna. Jeg var ute, ca 2 hus bortenfor og hørte det klart og tydelig. Sønnen min begynte å hyle når jeg skulle holde ham i hånda, og jeg fikk ikke klappe ham på kinnet eller noe for å trøste. For det var aua sa han. Da var han rundt 2 og et halv år. Han hylte au hvis jeg holdt ham i hånda eller skulle ta på ham body/genser, og hvis det kom en plutselig eller litt høy lyd ute hoppet han til og var livredd. På samme tid begynte han å få problemer med søvnen. Det var absolutt ikke den gutten som begynte i barnehagen et halvt år tidligere.... En morgen begynte han å hylgrine i bilen på vei til barnehagen når han så hvor vi skulle kjøre, og jeg måtte ut av bilen for å prøve å roe ham ned. Da sa han "XXXX holde hånda hardt rope øret!" og fortsatte å skrike "ikke hagen ikke hagen!". Jeg tok dette opp med styreren, men hun bare trakk på skuldrene av det, og sa at barn har så livlig fantasi at vi må ikke tro på alt de sier. Så snakket jeg med andre foreldre som hadde sett at også styrer hadde vært i overkant voldsom med barna. Når jeg tok opp dette, og sa at jeg ikke ville ha gutten min der lenger og at jeg kom til å levere en formell klage truet hun meg med barnevernet. Helt greit, svarte jeg. Jeg leverte klagen, de mistet flere plasser, og ved at jeg fortalte hva som hadde skjedd der mistet de også søknader. Senere har jeg snakket med 3 personer som har jobbet der tidligere som jeg har kjent litt fra før, og alle kan si det samme. De måtte bare slutte der fordi de fikk helt vondt av hvordan barna ble behandlet. Vær så snill, TS, gjør noe med dette. Ingen barn skal oppleve noe slikt. Snakk med foreldrene til gutten, lever en klage hvor du beskriver hva du har sett, og ikke gi deg før det skjer noe. Stakkars lille gutt 4
Gullskje Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Det er jo pokker meg ikke rart sånt foregår når barnehager og skoler ikke ha råd til å ha folk med utdanning i jobb. Kan aldri forestille meg at denne damen har noe som helst faglig kunnskap om barn for da hadde hun aldr oppført seg på den måten, nok en gang skjønner jeg ikke poenget med å betale skatt! Syns bare det var fint at du sa ifra, altfor mange som ikke gjør det. 2
Gjest Apis Skrevet 6. januar 2012 #14 Skrevet 6. januar 2012 Kansje levere en skriftlig rapport til rette representanten i kommunen. Hadde ikke vært sikker om den muntlige beskjeden er nok?Er ikke det helse/omsorgsjefen barne hagene er under? Med kopi til daglig leder. Uansett om det var en forhistorie til hendelsen så virket dette som en veldig rar oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #15 Skrevet 6. januar 2012 Det er jo pokker meg ikke rart sånt foregår når barnehager og skoler ikke ha råd til å ha folk med utdanning i jobb. Kan aldri forestille meg at denne damen har noe som helst faglig kunnskap om barn for da hadde hun aldr oppført seg på den måten, nok en gang skjønner jeg ikke poenget med å betale skatt! Syns bare det var fint at du sa ifra, altfor mange som ikke gjør det. Jeg har selv jobbet i barnehage, og skal fortelle deg at det ikke nødvendigvis er folk uten utdannelse som er voldelige mot barna. Ped. lederen gjorde ikke annet enn å kjefte og være ufin mot barna (husker en episode under et måltid der et barn viste frem maten sin og sa at han hadde egg på i dag, hvorpå hun sa i en spydig tone: "Vi trenger ikke å se hva du har på brødskiva HVER dag!". Sånne episoder skjedde hver bidige dag, hun var også litt hardbar (satte barna hardt ned i stolen hvis de var urolige og sånne ting). Jeg observerte også mer enn en gang at styrer tok barna hardt i armen, til og med at hun kløp et barn i kinnet. Sånne episoder hendte aldri med assistentene. 3
Gjest annemor30 Skrevet 6. januar 2012 #16 Skrevet 6. januar 2012 på barnehagen! Men så bra at du sa fra Rakel! Barna er jo mange timer i barnehagen og de skal ha det treygt og godt når de er der, dette kan ødelegge barn for alltid med slik behandling. 1
Fru Filifjonka Skrevet 6. januar 2012 #17 Skrevet 6. januar 2012 Fikk helt vondt inni meg av den historien. Utrolig bra at du sa i fra. Små barn trenger voksne som bryr seg.
Gullskje Skrevet 6. januar 2012 #18 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har selv jobbet i barnehage, og skal fortelle deg at det ikke nødvendigvis er folk uten utdannelse som er voldelige mot barna. Ped. lederen gjorde ikke annet enn å kjefte og være ufin mot barna (husker en episode under et måltid der et barn viste frem maten sin og sa at han hadde egg på i dag, hvorpå hun sa i en spydig tone: "Vi trenger ikke å se hva du har på brødskiva HVER dag!". Sånne episoder skjedde hver bidige dag, hun var også litt hardbar (satte barna hardt ned i stolen hvis de var urolige og sånne ting). Jeg observerte også mer enn en gang at styrer tok barna hardt i armen, til og med at hun kløp et barn i kinnet. Sånne episoder hendte aldri med assistentene. Jeg har også jobba i barnehage som ufaglært og nå utdanna. Sånne episoder kan forekomme i alle barnehager og jeg mener ikke at absolutt alle med utdanning egner seg bedre enn dem uten, folk er forskjellig. Men med å ansette folk som har brukt noen år på skolen og satt seg inni barns utvikling osv. så er man med å sikre barns hverdag i barnehage. jeg syns ikke fritt vandel er nok når det kommer til å jobbe med de små!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #19 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har også jobba i barnehage som ufaglært og nå utdanna. Sånne episoder kan forekomme i alle barnehager og jeg mener ikke at absolutt alle med utdanning egner seg bedre enn dem uten, folk er forskjellig. Men med å ansette folk som har brukt noen år på skolen og satt seg inni barns utvikling osv. så er man med å sikre barns hverdag i barnehage. jeg syns ikke fritt vandel er nok når det kommer til å jobbe med de små! Greit nok, men nå var det snakk om å være ufin mot barna i denne tråden, og det trenger ikke nødvendigvis å ha noe med hvor godt utdannet man er å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #20 Skrevet 6. januar 2012 Så bra at du sa fra! Det skal jeg også gjøre hvis jeg overværer noe lignende i snuppa vår sin barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå