AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Vi skal nå søke om assistert befruktning på en privatklinikk og jeg er så nervøs for å bli avvist... Har du eller dere blitt avvist noe sted? Fikk du/dere noen begrunnelse?
Athene Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har blitt godkjent i det offentlige, så har ikke selv opplevd å ha blitt avvist. Men har satt meg godt inn i reglene. En avvisning kan skyldes to ting: Det ville vært brudd med regelverket i bioteknoligiloven å slippe dere til. Eller klinikken vurderer at sannsynligheten for graviditet ved prøverør er nærmest null. Bioteknologiloven setter absolutte krav til enkelte forhold, blant annet at mannen ikke skal ha kromosonfeil (måles ved blodprøve), og at ingen av dere har hiv, hepatitt eller andre lignende sykdommer. Også har den en del krav der grensene ikke er satt absolutt. Blant annet alderskravet, det er satt til 25-38 år, noe som håndheves sterkt i det offentlige, mens de private nok tar inn både ned mot 20 år og opp mot 45. Videre kommer vektkravet, i det offentlige tolket som BMI mellom 18-32/35. Det blir noe romsligere tolket i det private. Også er det selvfølgelig kravet til stabilt forhold - som i det ofentlige tolkes strengere (gift eller samboere i to år) enn i det private. Hvis man blir avvist i det offentlige er det en god grunn til det. Hvis man blir avvist i det private er det en veldig god grunn til det. Blir man avvist i det private er det enten fordi man ikke er egnet til å sette barn til verden, eller fordi sannsynligheten for å lykkes med prøverør er nærmest 0. Hvis du skriver hvorfor du er redd for å bli avvist kan jeg sikkert synse litt om hvor strenge private klinikker vil være på det, og begrunnelsen for at reglene er som de er. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har blitt godkjent i det offentlige, så har ikke selv opplevd å ha blitt avvist. Men har satt meg godt inn i reglene. En avvisning kan skyldes to ting: Det ville vært brudd med regelverket i bioteknoligiloven å slippe dere til. Eller klinikken vurderer at sannsynligheten for graviditet ved prøverør er nærmest null. Bioteknologiloven setter absolutte krav til enkelte forhold, blant annet at mannen ikke skal ha kromosonfeil (måles ved blodprøve), og at ingen av dere har hiv, hepatitt eller andre lignende sykdommer. Også har den en del krav der grensene ikke er satt absolutt. Blant annet alderskravet, det er satt til 25-38 år, noe som håndheves sterkt i det offentlige, mens de private nok tar inn både ned mot 20 år og opp mot 45. Videre kommer vektkravet, i det offentlige tolket som BMI mellom 18-32/35. Det blir noe romsligere tolket i det private. Også er det selvfølgelig kravet til stabilt forhold - som i det ofentlige tolkes strengere (gift eller samboere i to år) enn i det private. Hvis man blir avvist i det offentlige er det en god grunn til det. Hvis man blir avvist i det private er det en veldig god grunn til det. Blir man avvist i det private er det enten fordi man ikke er egnet til å sette barn til verden, eller fordi sannsynligheten for å lykkes med prøverør er nærmest 0. Hvis du skriver hvorfor du er redd for å bli avvist kan jeg sikkert synse litt om hvor strenge private klinikker vil være på det, og begrunnelsen for at reglene er som de er. Takk for svar! Det er ikke prøverør vi søker om, det et kunstig inseminasjon med donor. Det er ingen som helst grunn til å tro at vi ikke vil kunne lykkes (alt er i orden ved alle undersøkelser), så det punktet utgår. Vi har ingen arvelige sykdommer (bortsett fra lett astma), vi er rundt 30 begge to, har vært sammen i ti år og gift i seks av dem, normal BMI... Så vi burde ikke falle gjennom der heller. Men jeg er ikke enig med deg i at det er bare to punkter de kan avvise søkere på: de skal også vurdere omsorgsevne hos søkerne, og det er der jeg er redd vi faller igjennom. Ikke fordi jeg tror vi har dårlig omsorgsevne, men fordi jeg har (eller har hatt, jeg er usikker på om jeg kan erklære meg frisk nå eller om jeg bare er symptomfri) en kronisk sykdom som det er knyttet enorme mengder fordommer til. Jeg er derfor fryktelig redd for at jeg skal bli vurdert som uegnet på grunn av fordommer og misforståelser... Er det andre som er blitt godkjente til tross for kroniske diagnoser? I såfall, hvilke diagnoser? Hvor strenge er de på slike ting?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har blitt godkjent i det offentlige, så har ikke selv opplevd å ha blitt avvist. Men har satt meg godt inn i reglene. En avvisning kan skyldes to ting: Det ville vært brudd med regelverket i bioteknoligiloven å slippe dere til. Eller klinikken vurderer at sannsynligheten for graviditet ved prøverør er nærmest null. Bioteknologiloven setter absolutte krav til enkelte forhold, blant annet at mannen ikke skal ha kromosonfeil (måles ved blodprøve), og at ingen av dere har hiv, hepatitt eller andre lignende sykdommer. Også har den en del krav der grensene ikke er satt absolutt. Blant annet alderskravet, det er satt til 25-38 år, noe som håndheves sterkt i det offentlige, mens de private nok tar inn både ned mot 20 år og opp mot 45. Videre kommer vektkravet, i det offentlige tolket som BMI mellom 18-32/35. Det blir noe romsligere tolket i det private. Også er det selvfølgelig kravet til stabilt forhold - som i det ofentlige tolkes strengere (gift eller samboere i to år) enn i det private. Hvis man blir avvist i det offentlige er det en god grunn til det. Hvis man blir avvist i det private er det en veldig god grunn til det. Blir man avvist i det private er det enten fordi man ikke er egnet til å sette barn til verden, eller fordi sannsynligheten for å lykkes med prøverør er nærmest 0. Er alderskravet kun for kvinnen?? Jeg er 32 og min mann 36, betyr det at det er for sent for oss om to år? Hvis du skriver hvorfor du er redd for å bli avvist kan jeg sikkert synse litt om hvor strenge private klinikker vil være på det, og begrunnelsen for at reglene er som de er.
kittykatt85 Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 Vi skal nå søke om assistert befruktning på en privatklinikk og jeg er så nervøs for å bli avvist... Har du eller dere blitt avvist noe sted? Fikk du/dere noen begrunnelse? Send meg en Mld i innboksen...
Sulosi Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Den vurderinga om omsorgsevnen var ikke rare greia. Vi ble spurt om hva slags hus vi bodde i, om vi eide eller leide, hvor lenge vi hadde vert gift osv. Det de var mest opptatt av var å prate med den potensielle faren og hans tanker omkring det å bli far til ett barn han ikke hadde biologisk bånd til. Så snakket legen om for og imot å informere barnet om dets opphav. Vil dere være åpne om at det er donorbarn eller ikke? Hvorfor? Lykke til )
Strix Skrevet 11. januar 2012 #7 Skrevet 11. januar 2012 Vi har ikke blitt spurt om noe som angår vår omsorgsevne hverken i det offentlige eller private... Jeg har blitt spurt om sykdommer, men har ingen, de krevde heller ingen "bevis" på dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå