AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Hei KG! Jeg er ei jente som til våren er ferdig med siste året på VGS (Går på Sonans), omsider! Hatt litt problemer så derfor ikke tatt det før nå, men endelig snart ferdig! Jeg får utbetalt litt av studielånet i Januar, og vurderer å kjøpe en Macbook Pro. Jeg skal studere videre i utlandet og det hadde vært greit med en maskin som jeg kan bruke over lengre tid med mer plass og kapasitet enn den jeg har. Den jeg sitter på skrur seg av når den føler for det, og bruker en evighet på å laste ned sider, spørsmål om tid før den slutter å virke. Hva syns dere? Er det totalt skutt av meg å bruke litt av studielånet på dette? Bruker generellt lite penger ellers. Haha, får litt *spørre mamma* assosiasjoner av dette, men trenger litt innspill! Takk for svar!
Glitnir Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Som student er det viktig å ha en god datamaskin. I tillegg skal man jo skjemme seg selv litt bort iblant Så om du har råd (fremdeles kan betale regninger etc) ville jeg kjørt på!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Det handler jo om prioriteringer. Så lenge du har råd til det og du har lyst på den, så må du jo bare få kjøpe den. Og ikke bry deg om det eventuelt kommer kommentarer som "åh, dette er det vi som skattebetalere som betaler for, du burde skamme deg" osv. Datamaskin er et arbeidsverktøy alle studenter må ha, og det er opp til studenten å bestemme hva pengene skal brukes på.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Å bruke så vanvittig mye penger som på en Mac Pro, mener jeg er galskap. Du betaler veldig mye for designet, samt at veldig mange speialprogrammer ikke er kompatible med Mac. Kjøp deg heller en Asus til rundt 10 lapper. Da får du knallsolid maskin, og Windows har kompatibilitet mot de aller fleste programmer du vil komme borti. Du vil også slippe å slåss med Apple sin råtne kundeservice om (det vil si når) noe går galt. Du kan naturlgivis kjøre Windows som OS på Mac, men da skjønner jeg virkelig ikke vitsen med å skaffe seg et Apple-produkt, når kun skallet vil være igjen av den overprisete pakka du kjøpte... 2
Gjest Solsmil Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 hvis du har råd til det, så ville jeg absolutt kjøpt. Jeg kjøpte meg en macbook pro i høst når jeg begynte å studere (men for noen av konfirmasjonspengene som jeg enda ikke hadde brukt:P) og jeg er kjempefornøyd. Den er veldig dyr, men jeg vet med meg selv om at hvis den skulle ryke - enten om et halvt år eller om fire år - så skal jeg ha ny mac. kommer aldri til å gå tilbake til windows. det er klart, du betaler litt for designet og merket. Men jeg har en 13 tommer, og den er så utrolig mye lettere å dra med seg enn en gjennomsnittlig, tung, windows 15tommer. dessuten er den akkurat passe stor - ikke for stor, og ikke for liten. og den er kjemperask, går ca. 3 sekunder fra jeg slår på strømknappen til jeg kan begynne å bruke den. det du derimot burde ta som en ekstra utgift hvis du kjøper mac, er i tillegg å kjøpe office-pakken til den. koster 1000 kr. så ja, det blir dyrt, men jeg synes absolutt det er verdt det.
Kelsier Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Å bruke så vanvittig mye penger som på en Mac Pro, mener jeg er galskap. Du betaler veldig mye for designet, samt at veldig mange speialprogrammer ikke er kompatible med Mac. Kjøp deg heller en Asus til rundt 10 lapper. Da får du knallsolid maskin, og Windows har kompatibilitet mot de aller fleste programmer du vil komme borti. Du vil også slippe å slåss med Apple sin råtne kundeservice om (det vil si når) noe går galt. Du kan naturlgivis kjøre Windows som OS på Mac, men da skjønner jeg virkelig ikke vitsen med å skaffe seg et Apple-produkt, når kun skallet vil være igjen av den overprisete pakka du kjøpte... Jeg har hatt en Macbook i fire år og kjøpte nylig en Macbook Pro. Da jeg kjøpte min Mac for fire år siden fikk jeg også beskjed om at det var bortkastede penger og at jeg kunne finne noe bedre og billigere. Etter min erfaring var det bare tull. Selv etter fire år fungerte min gamle Mac like godt som den dagen jeg kjøpte den; lynraskt. Og tro meg, det var ikke fordi jeg var forsiktig med hva jeg puttet på den, jeg har hatt myye dritt på den. (Når den til slutt måte ta natten var det fordi jeg mistet den ned på badegulvet i juleferien, og det betyr nok døden for de fleste pc'er.) Min erfaring med andre pc'er jeg har hatt er at de har blitt enormt mye dårligere på under ett år, til tross for samme typen bruk. I løpet av fire år gikk det aldri galt med min Mac, så å fremstille det som at man til stadighet må "sloss med Apple sin råtne kundeservice" er en feilfremstilling i mitt hode. Det er veldig få programmer som ikke kan kjøre på Mac, som kjører på Windows. For noen år siden stemte dette, det stemmer ikke lenger. Jeg er bruker Macen min ganske aktivt (som jeg har gjort med alle pcene jeg har hatt) og har ikke opplevd i løpet av de siste to-tre årene at det er programmer som ikke kjører på Mac. Selv spillprodusenter produserer når både til Windows og Mac. Kom med eksempler i tilfelle. TS: Når du kjøper en Macbook Pro kjøper du en rask og god pc som er av solid kvalitet (aluminiumsdeksel for eksempel) og som du kan ha i mange, mange år uten at den blir treig i oppstarten eller når den åpner programmer. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe en Macbook Pro! Du kommer ikke til å angre. 2
Solbærsaft Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er absolutt enig i det MarteM sier her. Sitter selv og skriver på en Macbook Pro. Jeg er forelsket ! Har hatt flere pcer med windows tidligere. Selv om jeg har hatt passet på alt av hva jeg trykker på, hatt antivirusprogram og kjørt sånne ekstra ryddeprogram innimellom, så er de stort sett så trege etter et års tid at jeg blir gal. Og jeg bruker pcen stort sett i forhold til jobben min (selvstendig næringsdrivende) og i skolesammenheng (egentlig bare oppgaveskriving). Min macbook pro er fremdeles like rask som den dagen jeg startet den opp for første gang - og det uten antivirus, ekstrem forsiktighet på hva jeg trykker på og ekstra ryddeprogrammer! I forhold til skole, så trenger du skriveprogram og lignende. Da kan du velge å kjøpe Apples egne produkter (Pages, Numbers osv), eller du kan kjøpe Officepakka til windows - til mac! Så langt har jeg ikke opplevd at et eneste program jeg trenger ikke har fungert på min mac! De fleste programmer i dag fungerer like fint på windows og mac. Hvorfor betale 7-8000,- for en bra laptop med windows som varer i 1 år, når du kan betale 10 lapper for noe som varer i minst 4. Ville heller sett på kostnaden til en mac som en investering.
Belle de Jour Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Jeg kommer aldri til å gå tilbake til PC etter at jeg kjøpte MacBook Pro! Er enig med noen her om at skriveprogrammene som følger med ikke er optimale (Pages), men det er jo bare å kjøpe Office. Jeg har til gode å bruke en PC som er like rask. Designet er dessuten veldig funksjonelt, og den er mye enklere å bruke enn alle PCer jeg har prøvd. Du må selvfølgelig se an om du faktisk har råd til det, da den gjør et ganske stort inngrep i økonomien (husk at du får studentrabatt! Det fikk i hvert fall jeg), men som student trenger du en god maskin. Og for all del, ikke kjøp en data som bråker! Det er veldig plagsomt å sitte ved siden av noen med susete maskiner.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Takk for svar alle sammen! Ja, det er sant at det er dyrt, men så føler jeg allikevel at jeg får mye igjen for det. Alle PC'er jeg har kjøpt har jeg måtte bytte etter 1/2-år. De har kostet rundt 8-9000, så hvorfor ikke betale litt mer og få en maskin som "holder seg" lenger? Den jeg har nå både suser og blir fort varm. I tillegg veier den ikke akkurat lite. (Fikk faktisk blåmerke på skulderen etter at jeg hadde den i vesken en dag). Ha ha. Joda, Mac koster sikkert litt mer pga design osv, men så føler jeg at jeg får så mye annet for den prisen også. Det er bare alle rundt meg som mener det er "sløs" med penger. Da får jeg liksom enda mer dårlig samvittighet da jeg har blitt skikkelig kjiiip på pengene i studietiden! He he! Ja, det blir trangt med penger, men jeg må jo også ha en maskin som virker. Så får jeg heller jobbe litt mer i sommerferien! Takk for svar og innspill
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Student og kjemefornøyd med min MacBook pro. Alle skole programmene fungerer opp mot Mac( studerer i England)
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er også student og har macbook pro, veldig fornøyd!
Tbag Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Jeg HATER min macbook pro, hatt den i 2 år nå og liker den fremdeles ikke. Laderene er helt ubrukelige, jeg bruker 3 stk i året. Det er faktisk 4200,- "bortkastede" kroner i løpet av 2 år. Jeg har selvfølgelig prøvd å få nye ladere igjennom den ville forsikringen som kostet meg 4000,- når jeg kjøpte macen, men til ingen nytte. Eneste grunnen for at jeg ikke slenger den i veggen av aggresjon er siden en PC laptop etter min standar koster nesten det dobbelt av det en ny macbook pro koster. Så jeg får bare leve med dette feilvalget til den går dukken. Grunnen til at jeg valgte macbook pro var rett og slett siden den ser utrolig fresh ut og "alle" elsker jo disse maskinene og priser de opp i himmelen...Må virkelig slutte å bli påvirket av andre.. Uansett, når macbooken dør, blir det fujitsu siemens lifebook på meg, no doubt! Min gamle av det sammen slaget hadde jeg i hele 6 år, og i løpet av disse 6 årene gikk laderen en gang og viften en gang, eneste som noen sinne feilte den. Funker faktisk enda, men er jo selvfølgelig ikke like "up to date" derfor overgangen til ny maskin. 1
Kelsier Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Forøvrig fungerer Openoffice like bra some Office til det aller meste, og det er helt gratis! Man kan lagre dokumenter som office-filer, så kompabilitet er heller ikke noe problem. :-)
Gjest -J- Skrevet 8. januar 2012 #14 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har gjort rimelig bra research på området da jeg er i markedet for en kraftig laptop selv og min konklusjon er at en Macbook Pro ikke er verdt pengene om man ser på ren ytelse. Du får en PC laptop som har like bra spesifikasjoner og yter like bra til halve prisen. Ettersom jeg bruker en del Windows programmer og ikke ønsker å bruke mer enn jeg må, så har jeg derfor bestemt meg for å kjøpe en PC-laptop selv om jeg var veldig forelsket i Mac designet. Det er bare tull at man må bytte ut en PC-laptop etter 1 år. Så, om du er fattig student og egentlig ikke har råd, så er det etter min mening ikke verdt pengene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå