AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Hei! Jeg jobber fast hver mandag og annenhver lørdag. Ved en tilfeldighet (altså, uten å få beskjed av sjefen) fant jeg ut at jeg er blitt satt opp på jobb imorgen. Ikke har jeg blitt spurt om jeg kan ta denne ekstravakten, og det er som sagt ren tilfeldighet at jeg fant det ut, for jeg har ei heller fått beskjed om det. Det kan jo være en mulighet at jeg har fått flere faste dager i uken å jobbe nå etter nyttår, men dette er vel noe sjefen må spørre meg om jeg vil før sjefen iverksetter det? Og ikke minst: informere meg om en eventuell utvidelse av stillingen? Går på skole i tillegg, så er liksom ikke som om jeg kan bli satt opp på vakter/få utvidet stilling uten å spørres først... Innspill anyone? :-)
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Absolutt ikke. Man skal få beskjed om vakter man er satt opp på! Om du så var vanlig ekstrahjelp som tok vakter i hytt og pine og ikke hadde faste vakter skal du få beskjed om vaktene.
Casall Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Er du ringehjelp eller har du en fast % i mnd? Hva sier kontrakten din? Men du skulle jo hatt beskjed, ja.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er fast ansatt på deltid, ikke ringevikar. Stillingsprosenten min vet jeg ikke, står ikke i kontrakten og har ikke tenkt på å spørre om det. Som sagt jobber jeg ihvertfall hver mandag og annenhver lørdag fast. I kontrakten min står det at "normaltimer" pr. uke er 8, men at jeg i ferieavviklinger "må påregnes å jobbe mer enn normaltiden". Er ikke ordrett dette som står, men er det som menes. Blir jo litt fortvilet at jeg blir satt opp på denne måten. Sjefen har alltid tidligere spurt om jeg har mulighet til å jobbe ekstra en uke, så kanskje bare en glipp fra sjefens side. Glipp eller ei, har jeg "loven" på min side? Jeg har sett rundt på internett, lest i Arbeidsloven og alt, men jeg finner ikke et svar på akkurat det jeg lurer på... I tillegg har jeg "ja-syndrom" og sliter med å si nei. Føler liksom at jeg er nødt til å stille opp til enhver tid, samtidig som jeg misliker sterkt å bare bli satt opp. Kan jeg si nei uten at sjefen skal ha noe å si på det?
Gjest Ruccola Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Er det ikke bare å snakke med sjefen da? Kan jo vere at han har gjort en feil?
cellar Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Du trenger egentlig ikke å møte opp på den ekstra vakten din, siden du verken har blitt spurt eller fått beskjed om at du er satt opp. Det er vel de færreste ansatte med faste timer/turnus som kommer innom på en fridag for å sjekke timelisten om de tilfeldigvis har blitt satt opp ekstra, UTEN å bli spurt. Jeg hadde holdt meg hjemme, og om sjefen ringer og etterlyser deg så sier du bare at den vakten har ikke du fått beskjed om, og at du forholder deg til de faste timene dine om ikke annet er sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå