Gjest Turid Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Min datter blir 2 år i april. Hun elsker å være ute, sommer og vinter. Jeg bekymrer meg fordi hun er altfor lite ute i barnehagen. Denne uken har hun hatt 3 dager i barnehagen, de har ikke vært ute noen av dagene. Og det er mer regelen enn unntaket at det er slik. Jeg spurte hvorfor da jeg hentet idag. "Vi har et nytt barn på tilvenning og noe personale er syk" fikk jeg til svar. Datteren min både går og løper, det er litt glatt ute nå, men hun tåler å falle litt, så det skulle ikke være til hinder. Etter min mening. Hva mener dere?!
Drizzt Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 Jeg mener at det er et stort problem at det er for få voksne per barn i barnehagene. I tillegg kommer stort sykefravær, manglende midler til vikarer, osv. Det er absolutt ikke lett å jobbe i barnehage i dag, så det er klart at mye ikke er på plass. Men det er ikke barnehagepersonalet som har ansvaret for dårlig prioritering fra staten sin side.
*Sinnataggen* Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 det bør jo klart være litt utetid i bhg, mer om sommeren enn om vinteren. de gangene barnet har vært lite ute eller ikke ute, får du ta en time to på ettermiddagen da, å være ute med barnet og kose dere.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 Jeg spurte hvorfor da jeg hentet idag. "Vi har et nytt barn på tilvenning og noe personale er syk" fikk jeg til svar. Hva mener dere?! Jeg mener at du burde ha forståelse for den begrunnelsen. Men om dette varer over tid er det for dårlig. 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 Jeg spurte hvorfor da jeg hentet idag. "Vi har et nytt barn på tilvenning og noe personale er syk" fikk jeg til svar. Datteren min både går og løper, det er litt glatt ute nå, men hun tåler å falle litt, så det skulle ikke være til hinder. Etter min mening. Hva mener dere?! Jeg har hørt svar som "det var noen barn som ikke hadde med uteklær i dag, så da måtte vi bli inne". Jeg synes det blir helt feil. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har hørt svar som "det var noen barn som ikke hadde med uteklær i dag, så da måtte vi bli inne". Jeg synes det blir helt feil. Enig. Da kan en voksen være inne med de barna som mangler uteklær(det kan da umulig være så mange som mangler det) og resten kan gå ut. Personalet kan dele seg. En voksen kan ta ta med f.eks 4 av de største ut, eller noen av de største samt ett lite barn i vogn. Det er mye som kan gå bare man vil se løsningene framfor problemen. Dette letter da også trykket på desom er inne, og barnet på tilvenning får mer ro rundt seg, noe som kan hjelpe på det å bli trygg i bhg. I sovetida, er det alltids noen barn som vækner først. De kan vel få ta seg en tur ut mens resten sover ferdig? Jeg mener man må bestrebe seg på å la flest mulig barn få mest mulig utetid hver uke. Frisk luft styrker immunforsvaret. Det er god nok grunn synes jeg. Det er også forskjellige terskler blandt de voksne på hva som er bra og dårlig vær. " Det er så surt i dag, at vi holder oss inne" har jeg hørt en dag med 6 varmegrader, bart og bare bare nesten regn. Den holder ikke.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Enig. Da kan en voksen være inne med de barna som mangler uteklær(det kan da umulig være så mange som mangler det) og resten kan gå ut. Personalet kan dele seg. En voksen kan ta ta med f.eks 4 av de største ut, eller noen av de største samt ett lite barn i vogn. Det er mye som kan gå bare man vil se løsningene framfor problemen. Dette letter da også trykket på desom er inne, og barnet på tilvenning får mer ro rundt seg, noe som kan hjelpe på det å bli trygg i bhg. I sovetida, er det alltids noen barn som vækner først. De kan vel få ta seg en tur ut mens resten sover ferdig? Jeg mener man må bestrebe seg på å la flest mulig barn få mest mulig utetid hver uke. Frisk luft styrker immunforsvaret. Det er god nok grunn synes jeg. Det er også forskjellige terskler blandt de voksne på hva som er bra og dårlig vær. " Det er så surt i dag, at vi holder oss inne" har jeg hørt en dag med 6 varmegrader, bart og bare bare nesten regn. Den holder ikke. Det du sier der er en kjempegod idé, men den krever at det er personale nok til å gjøre det. På den avdelingen jeg jobbet før var det 4 småbarn og 4 voksne. Når situasjonen da er slik som TS beskrev, så betyr det 1 personale borte, 1 personale knyttet opp med tilvenning, og så skal da en ut med 5 barn...da er det 9 igjen inne med sistemann. Det er knapt forsvarlig. Hva gjør den ene som er ute om et av barna faller og skader seg? Løper inn med det barnet mens de andre 4 er ute alene? Det er mange hensyn å ta når man jobber i barnehage. For det første er det sikkerheten for barn og personale. Om det er glatt, om voksentettheten blir for dårlig osv. For det andre er det logistikk. Det tar lang tid å kle på en bunke smårollinger og få dem ut. Det er lite "bare" ved det på vinterstid. Om man er alene, så tar det fort en halvtime å kle på 5 småtasser. Om man da er redusert i bemanningen pga sykdom, møter, tilvenning eller andre ting, så er det ikke sikkert at det er mulig at en går ut med en liten gruppe mens sistemann er igjen inne med mange. For det tredje, så er ingen barn like. Noen elsker å være ute, noen hater det. Foreldrene til "elsker å være ute barna" ser ofte det å være ute mest mulig som det eneste saliggjørende, og det eneste riktige(!) og kan knapt skjønne hvorfor barnehagen har vegger. Når man er mamma til Martin på 2 som er livredd i regnvær, Kristin som mistrives ute men som elsker å male, eller Tone på 1 som ikke kan gå enda, men må krabbe i sørpa, så har man gjerne et ønske om at barna skal være en del inne og kun ute i små porsjoner. Begge foreldregruppene har like stor rett til å bli hørt og alle barna har like stor rett til å ha en bra dag i barnehagen. Utelek og frisk luft er flott, men det å få ungene ut er ikke primæroppgaven til barnehagen. Barnehagen er en pedagogisk institusjon der uteaktiviteter er en DEL av tilbudet, ikke den eneste. De fleste barnehager bestreber seg på å være ute hver dag, så om de ikke får det til en dag, så er det sikkert en god grunn til det. Om utelek da er alfa og omega for at akkurat ditt barn skal ha det bra, så får man slenge seg en tur ut etter barnehagen. 5
ainna Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Frisk luft er viktig. Så hvis det er et problem over tid ville jeg sendt en epost til styrer. Men akkurat under tilvendingen av nytt barn, og med sykefravær, da kan vi foreldre ha forståelse. Det er utrolig vikitg at det nye barnet får en god start.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Frisk luft styrker immunforsvaret. [...]For det tredje, så er ingen barn like. Noen elsker å være ute, noen hater det. Foreldrene til "elsker å være ute barna" ser ofte det å være ute mest mulig som det eneste saliggjørende, og det eneste riktige(!) og kan knapt skjønne hvorfor barnehagen har vegger. Når man er mamma til Martin på 2 som er livredd i regnvær, Kristin som mistrives ute men som elsker å male, eller Tone på 1 som ikke kan gå enda, men må krabbe i sørpa, så har man gjerne et ønske om at barna skal være en del inne og kun ute i små porsjoner. Begge foreldregruppene har like stor rett til å bli hørt og alle barna har like stor rett til å ha en bra dag i barnehagen. Utelek og frisk luft er flott, men det å få ungene ut er ikke primæroppgaven til barnehagen. Barnehagen er en pedagogisk institusjon der uteaktiviteter er en DEL av tilbudet, ikke den eneste. De fleste barnehager bestreber seg på å være ute hver dag, så om de ikke får det til en dag, så er det sikkert en god grunn til det. Om utelek da er alfa og omega for at akkurat ditt barn skal ha det bra, så får man slenge seg en tur ut etter barnehagen. Halleluja! Mvh "innemor". 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Det jeg mente med å sitere innlegget om at frisk luft styrker immunforsvaret er at jeg gjerne vil ha en forklaring på hvordan det fungerer. Så fremt man ikke oppholder seg i et direkte dårlig inneklima med mugg og liknende er da luft luft. AB#9 2
Arkana Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Det jeg mente med å sitere innlegget om at frisk luft styrker immunforsvaret er at jeg gjerne vil ha en forklaring på hvordan det fungerer. Så fremt man ikke oppholder seg i et direkte dårlig inneklima med mugg og liknende er da luft luft. AB#9 Jeg har i allefall merket meg at mens de aller fleste barnehagebarn er syke rett som det er er sykdom og fravær en sjeldenhet i min sønns barnepark (hvor de altså er ute hele dagen med unntak av når de spiser). Det er nok ikke utelukkende den friske luften, men sikkert også aktivitetsnivået og at de slipper å være så tett på hverandre til enhver tid, men det er i allefall tydelig at det å være ute gjør dem godt.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Jeg har aldri forstått hvorfor de stakkars ungene og ansatte på død og liv skal måtte ut i all slags vær???? Det er da ingen som liker å sitte ute i styrtregn og storm??? Hvorfor skal ungene skli rundt på holka og tryne 15 x daglig bare fordi noen har bestemt at man skal ut hver dag??? Kutt ut det jævla gnålet om å være ute på vinteren! De er ute når forholdene er greie nok. Og dem er stort sett ute hele våren,sommern og høsten og det holder i massevis! 3
Arkana Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Det er da ingen som har klaget over at barna holdes inne i storm eller styrtregn, det er jo ikke der problemet ligger, men at utetiden er altfor kort generelt, også når det er fint vær. Vinteren er lang i Norge, skal alle barnehagebarn holdes inne 4-5 måneder av året fordi noen voksne har fått det for seg at det er synd på dem som må leke ute i snø eller minusgrader? Det blir bare for dumt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå