Gå til innhold

Hva tror dere om denne ideen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min bedre halvdel har en kattefrøken, flott dame som dessverre blir litt mye alene når han er på jobb og dette gir seg utslag i utdragning av en spesiell skuff og rasere innholdet(!) og oversosial pus når han kommer hjem, logisk nok.

vi har fundert litt på å skaffe en til men det vi funderer på er å ta til oss en yngre hittekatt av typen "puttet i eske på trappa til veterinær" eller noe i den dur, gjerne yngre en de anbefale tolv ukene.

grunnen til dette er at frøkna har en historie med å kidnappe andres unger og er generellt sett veldig opptatt av dette med unger (alt fra tv med kattungelyder til unger som vi har møtt ute). hun er kastrert men har hatt et kull (hvor hun kidnappet et annet kull i tillegg) før hun kom til oss og vi vet hun er en god mor.

ut i fra hvordan hun er så tror jeg også det er enklere å få henne til å godta et nytt familiemedlem av yngre årgang en f.eks en voksen katt.

det jeg tenker er å kontakte dyrlegene i området og spørre om de er villige til å vurdere denne løsningen hvis de får inn noe. det blir forhåpentligvis en vinn/vinn situasjon på flere måter da vi får katten vi ønsker oss og ungen vil få opplæring i det å være "katt".

hva tror dere om denne løsningen ? dette er absolutt ikke et stressprosjekt men vi har hatt tanken noen måneder og regner ikke med at det vil bli aktuellt før tidligst vårparten men det skader jo ikke å sjekke erfaringer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det hørtes fint ut jeg :)

Flott av dere å ta til dere uønskede katter.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Siden dere alt har en voksen katt som kan/vil lære den lille "hvordan være katt", så er ikke ideen din så dum :)

Det går absolutt ann å legge tilbudet frem for lokale vetrinærer og høre om dette er en løsning de ville kunne være med på.

Min lille frøken kom til "gutta boyz" og meg da hun var et lite "nurk" på 6-7 uker, og ble etterhvert lært "hvordan være katt" på alle måter av min ene guttepus :)

- og det har gått aldeles utmerket (hun åpner dører på nøyaktid samme vis som sin læremester og hun har til fulle kopiert mmange andre av hans litt spesielle måter å gjøre ting på også :fnise: )

Skrevet

kopiering ja... må vel sette en barnesikring på den skuffen snart :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke dumt. Hvis det er kun ett enebarn som trenger reservemor.

Men kull med "enebarn". Det er ett kjent "faktum" blandt opdrettere at kattunger som er enebarn blir sære hvis de ikke har andre små å leke og lære med. Vet om eksempler hvor opdrettere har "lånt" en liten bror eller søster fra noen andres større kull slik at enebarnet skulle få en ordentlig barndom for å bli en balansert katt.

Du har ingen garanti for at din katt vil adoptere den nye babyen under 12 uker. Jeg syns det virker egoistisk at du vil ta sjansen hvis du kan velge alternativet å la kattungen være med moren sin /kullsøsken frem til den er KLAR til å forlate redet.

Skrevet

Vi fikk vår minste da han var 5 uker (siden gamle matfar absolutt måtte kvitte seg med pusebarna da han skulle på TG :kjefte: ) Vår største tok han ikke til seg, hun er generelt ikke glad i andre dyr. Siden det ble jeg som da reddet lillemann fra henne har han et litt merkelig fohold til meg, men det er bare koselig :) Han lærte alliekvel å være katt av størstejenta, på en litt brutal måte. Nå er hun stort sett glad i han, selvom han er en liten "drittunge" i ny og ne :ler:

Skrevet

Jeg syns det virker egoistisk at du vil ta sjansen hvis du kan velge alternativet å la kattungen være med moren sin /kullsøsken frem til den er KLAR til å forlate redet.

nå skrev jeg også i innlegget at det isåfall blir snakk om et opplegg i regi av dyrlege og med en unge som er plassert på trappa i nattens mulm og mørke. det er jo ingen hemmelighet at dette dessverre skjer i stor grad når kullene begynner å komme.

det har aldri vært snakk om å ta en unge fra en fungerende mor/kull.

jeg har ingen garanti, nei men det er i mine øyne bedre å gi det et forsøk når vi har en katt som er kjent for å være ekstremt ungeglad.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

nå skrev jeg også i innlegget at det isåfall blir snakk om et opplegg i regi av dyrlege og med en unge som er plassert på trappa i nattens mulm og mørke. det er jo ingen hemmelighet at dette dessverre skjer i stor grad når kullene begynner å komme.

det har aldri vært snakk om å ta en unge fra en fungerende mor/kull.

jeg har ingen garanti, nei men det er i mine øyne bedre å gi det et forsøk når vi har en katt som er kjent for å være ekstremt ungeglad.

:Nikke:

Jeg synes fremdeles idéen er meget god :klemmer:

Hvert eneste ett av disse få eksemplene er ett for mye :tristbla:

Eksempel 1

Eksempel 2

Eksempel 3

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

:Nikke:

Jeg synes fremdeles idéen er meget god :klemmer:

Hvert eneste ett av disse få eksemplene er ett for mye :tristbla:

Eksempel 1

Eksempel 2

Eksempel 3

nettopp... og det er denne typen unge/unger vi tenker på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...