AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Trenger noen gode råd her sånn at jeg ikke bare ser min egen gangvei. Saken er som følger. I høst avtalte jeg og mine 2 barn ata vi skulle reise sammen med flere andre på en kjekk ferietur til sommeren. 2 uker i syden. Jeg spurte barna om de ville være med og det ville de. Så langt alt vell. Så er det blitt sånn at turen blir ganske mange tusen dyrere enn jeg først hadde tenkt (dyrere flybilletter, leiebil osv). Det ene barnet mitt er nesten 20 år da denne turen finner sted, og er i jobb. Nokså dårlig betalt jobb , men har ut ca, 10 - 11 000. Dette barnet bor ikke hos meg og betaler 2000 for å bo. Nå har jeg sagt til barnet at jeg syns det er riktig at denne betaler flybilleten sin selv, men at jeg betaler for hotell og bil, samt det meste av maten. Hvis barnet er med blir turen ca. 4.5 til 5,5 tusen dyrere. Flybilletten vil ligge på ca. 2500. Jeg får dårlig samvittighet av dette egentlig. Har egentlig veldig lyst å ha barnet med... samt at barnet har fått veldig lite oppover i oppveksten. Samtidig har barnet nå mer til å kose seg for i mnd enn jeg har .... Vet ikke helt jeg, hva som er riktig her.. Vil gjerne høre innspill både fra foreldre og også fra barn takk :-)
Micolina Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 Jeg syntes det er riktig at barnet betaler litt selv. Jeg er 22år og var med mamma på en tyrkiareise i våres. Jeg betalte alt selv. Selvfølgelig så er kanskje det mer attraktivt for en ung voksen å reise med venner, enn med foreldrene. Så sånn sett, så syntes jeg det er rett og rimelig at foreldrene dekker noe av utgiftene. Syntes ikke du skal ha noe dårlig samvittighet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Jeg synes det er helt rett at h*n betaler selv, men jeg synes kanskje du burde ha sagt det da dere avtalte å reise. 6
Tbag Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 I utgangspunktet synes jeg det er helt ok at h*n må betale flybilletten selv. Alikevel så synes jeg også at dette burde vært sagt første gangen turen ble foreslått. Dette med priser burde vært noe du hadde sjekket ut på forhånd, det er alltid lurt, for de kan variere veldig selvom du kanskje kjenner til reisemålet og prisene fra før, kan det som sagt variere veldig fra hver gang. Selvom barnet med stor mulighet har mer å rutte for en deg i måneden på seg selv, så må du huske på at h*n ikke bort hjemme og derfor blir det ikke riktig å ta med bare prisen for bostedet, om jeg skjønner deg rett (de 2000,-). Tenk på telefonregning, mat, strøm, transport etc. Når alt dette er sagt, så må du regne med at turen ikke blir like attraktiv for h*n når det går endel ut av egen lomme, jeg vet ihvertfall med meg selv at hvis jeg skal dra på ferietur med familie OG at jeg må betale endel selv, så skal det være et sted jeg virkelig ønsker å dra til, for med de pengene i dette tilfellet h*n må ut med, kan man helt fint få seg en weekend med gode venner et sted, som eksempel. Og helt tilslutt, jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, ungen er stor nok til å skjønne dette om du forklarer den økonomiske situasjonen din, h*n blir mulig litt skuffet,med tanke på dårlig planlegging fra din side, men burde forstå det med tanke på alderen. Men du må heller ikkebli skuffet om barnet ikke blir med alikevel, man meler sin egen kake, rett og slett. Håper alt ordner seg! Hilse jente i tjueårene. 4
Edvarda Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Jeg synes at når du bare har to barn, pluss at du inviterte dem begge med på tur for lenge siden så er det dårlig gjort å plutselig pålegge den ene å betale for seg nå. 3
Bloodflowers Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Nå snakker jeg for meg selv, er 20 år. Hvis jeg hadde vært i deres situasjon så hadde jeg helt klart blitt skuffet over å måtte betale selv, når det egentlig ikke var planen. Samtidig hadde jeg forstått, og det er vel rett og rimelig at barnet ditt skal betale noe selv når h*n ikke bor hjemme og tjener sine egne penger. Selv hadde jeg vel egentlig regnet med å måtte betale mat også selv, men det er bare min mening. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, men skjønner jo også at det kan være litt rart å "kreve" penger fra barnet ditt 1
Zakuro Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Trenger noen gode råd her sånn at jeg ikke bare ser min egen gangvei. Saken er som følger. I høst avtalte jeg og mine 2 barn ata vi skulle reise sammen med flere andre på en kjekk ferietur til sommeren. 2 uker i syden. Jeg spurte barna om de ville være med og det ville de. Så langt alt vell. Så er det blitt sånn at turen blir ganske mange tusen dyrere enn jeg først hadde tenkt (dyrere flybilletter, leiebil osv). Det ene barnet mitt er nesten 20 år da denne turen finner sted, og er i jobb. Nokså dårlig betalt jobb , men har ut ca, 10 - 11 000. Dette barnet bor ikke hos meg og betaler 2000 for å bo. Nå har jeg sagt til barnet at jeg syns det er riktig at denne betaler flybilleten sin selv, men at jeg betaler for hotell og bil, samt det meste av maten. Hvis barnet er med blir turen ca. 4.5 til 5,5 tusen dyrere. Flybilletten vil ligge på ca. 2500. Jeg får dårlig samvittighet av dette egentlig. Har egentlig veldig lyst å ha barnet med... samt at barnet har fått veldig lite oppover i oppveksten. Samtidig har barnet nå mer til å kose seg for i mnd enn jeg har .... Vet ikke helt jeg, hva som er riktig her.. Vil gjerne høre innspill både fra foreldre og også fra barn takk :-) Om barnet ditt ikke har fått så veldig mye i oppveksten så er han/hun sikkert rimelig selvstendig likevel. Jeg vokste opp slik selv og jeg tror faktisk jeg ville nekta å blitt med på ferietur med min mor om ikke jeg fikk legge ut for deler av reisen om jeg var 20 år gammel. Spesielt med inntekt, selv om den ikke er så høy. Han/hun er barnet ditt, men vedkomne er voksen også. Og 2500 kroner er da ikke allverden heller, og det kommer fra en "fattig" student:P Dessuten, du kan jo bare si det som der er, det ble dyrere enn du trodde og ta selvkritikk for at du ikke har sjekket det godt nok opp(?)men at du vil jo selvsagt ha han/henne med for det og om vedkomne kan spe på litt. Hvis ikke kan dere jo bare vente litt med turen og spare opp:)
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Jeg synes det blir dumt å plutselig skulle begynne å kreve betaling nå i ettertid, men samtidig så skjønner jeg det med at ting ble dyrere enn hva du hadde tenkt. Jeg ville, istedetfor å bare si: jeg syns du kan betale flybilletten din selv, sagt at dette ble dyrere enn antatt og spurt om det var greit om han/hun kunne hjelpe til med noen tusen på sin egen flybillett. Legg i tillegg til at du virkelig ønsker at han/hun skal være med på turen og at det var leit og overraskende at det plutselig ble dyrere enn enn hva du hadde trodd. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #9 Skrevet 7. januar 2012 bare lurer.... hvor gammelt er det andre barnet?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. januar 2012 #10 Skrevet 7. januar 2012 Trenger noen gode råd her sånn at jeg ikke bare ser min egen gangvei. Saken er som følger. I høst avtalte jeg og mine 2 barn ata vi skulle reise sammen med flere andre på en kjekk ferietur til sommeren. 2 uker i syden. Jeg spurte barna om de ville være med og det ville de. Så langt alt vell. Så er det blitt sånn at turen blir ganske mange tusen dyrere enn jeg først hadde tenkt (dyrere flybilletter, leiebil osv). Det ene barnet mitt er nesten 20 år da denne turen finner sted, og er i jobb. Nokså dårlig betalt jobb , men har ut ca, 10 - 11 000. Dette barnet bor ikke hos meg og betaler 2000 for å bo. Nå har jeg sagt til barnet at jeg syns det er riktig at denne betaler flybilleten sin selv, men at jeg betaler for hotell og bil, samt det meste av maten. Hvis barnet er med blir turen ca. 4.5 til 5,5 tusen dyrere. Flybilletten vil ligge på ca. 2500. Jeg får dårlig samvittighet av dette egentlig. Har egentlig veldig lyst å ha barnet med... samt at barnet har fått veldig lite oppover i oppveksten. Samtidig har barnet nå mer til å kose seg for i mnd enn jeg har .... Vet ikke helt jeg, hva som er riktig her.. Vil gjerne høre innspill både fra foreldre og også fra barn takk :-) Er på en måte enig i at det er riktig at barnet betaler litt selv. Samtidig tenker jeg at det var du som inviterte h..n med og da høres det rart ut at om du etterpå sier at hvis h..n vil være med, må h..n betale det og det, men er ikke galt forsåvidt bare merkelig. 1
altflyter Skrevet 7. januar 2012 #11 Skrevet 7. januar 2012 Jeg syntes du skal forklare situasjonen for barnet. 2500kroner er ikke allverdens egentlig, men av personlig erfaring vet jeg at det er mange penger å bare hoste opp umiddelbart når man er ung og mest sannsynlig student. Dette er noe du burde klarert lenge i forveien, og jeg syntes det er litt dårlig gjort å komme nå i ettertid.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #12 Skrevet 7. januar 2012 hvor gammelt er det andre barnet ditt ? jeg skjønner at økonomien kan være trang til tider, det kan det også være til en student. hvis h*n har 11 000 kr utbetalt i mnd blir regnestykke ; 2000 kr bo/leilighet + 2500 kr flybilett = 4500 kr. det vil si at h*n sitter igjen med 6500 til mat/strøm/regninger/bil osv den mnd dere drar. vet ikke hvor mye h*n bruker i mnd på de forskjellige utgiftene, men hvis jeg var deg ville jeg sagt i fra så fort som mulig før reisen. Syns det var veldig dumt å (IKKE?) planlegge turen så veldig bra med tanke på pengene. Jeg er 20 år selv, var med familie på tur i sommer. Jeg betalte reisen på 8000 selv, mens foreldrene mine betalte alt annet. Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet, du får heller invitere hjem h*n på middag noen ekstra ganger når dere kommer hjem så sparer studenten penger på middag H*n kan bli skuffet, men det kan også tenke seg h*n hadde tenkt å betale reisen selv. Kos dere på tur, vær glad dere har hver andre og har mulighet til å dra på tur sammen det er det ikke alle som kan...
ablaze Skrevet 7. januar 2012 #13 Skrevet 7. januar 2012 Jeg synes at når du bare har to barn, pluss at du inviterte dem begge med på tur for lenge siden så er det dårlig gjort å plutselig pålegge den ene å betale for seg nå. Enig i dette!
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 Enig i dette! Da syns jeg kanskje heller at ts på en måte låner penger av det ene barnet, slik at h...n kan få pengene tilbake senere.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. januar 2012 #15 Skrevet 7. januar 2012 Hvorfor inviterer du på tur du ikke har råd til?
Anglofil Skrevet 7. januar 2012 #16 Skrevet 7. januar 2012 I utgangspunktet synes jeg det er helt kurant at en som jobber og kan forsørge seg selv betaler. MEN, når man inviterer og det blir gitt inntrykk av at man blir spandert på, så synes jeg ikke det er riktig, ikke i dette tilfellet. Både min mann og jeg har blitt invitert på diverse turer av våre foreldre, der de da har betalt det meste. Vi klarer oss ganske bra i hverdagen, men hvis vi hadde fått en slik beskjed i etterkant ville vi nok følt oss ganske snytt, og antagelig ikke dratt, rett og slett fordi vi ikke kan ta oss råd til det. Joda, vi hadde vel kanskje hatt råd, men det er så mye annet vi trenger at jeg heller ville brukt pengene mine på sparing til egen bolig framfor ferie med familien. Med andre ord: jeg har stor forståelse for at du har dårlig råd, men du kan ikke forvente at barnet ditt da blir med på turen. Mvh Yvonne
vinterspeil Skrevet 7. januar 2012 #17 Skrevet 7. januar 2012 Når du har invitert barna med så bør du holde avtalen og betale. Enten det eller finne en rimeligere tur til dere alle.
Rosalie Skrevet 8. januar 2012 #18 Skrevet 8. januar 2012 Du har invitert begge barna dine med på ferie. Så da betaler du for begge to. Som 20-åring hadde ikke jeg prioritert å bruke mange tusen kroner på ferie med foreldre og søsken, da hadde jeg heller blitt hjemme og hatt en litt mer romslig økonomi framover. Jeg lurer også for øvrig på hvor gammelt det andre barnet er.
Cata Skrevet 8. januar 2012 #19 Skrevet 8. januar 2012 Sier meg enig med de fleste her. Det er helt kurant at et voksent barn betaler hele eller deler av turen selv, men ikke fullt så greit når h*n først er forespeilet at du betaler. Jeg skjønner selvsagt at det blir problematisk at ting blir dyrere enn forventet, men du burde kanskje gjort litt bedre research før du inviterte slik at du hadde sittet med de reelle prisene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå