AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Vi har funnet drømmethuset, men for å kjøpe det må vi låne 4,5 mill i banken. Vi har også studielån på til sammen 0,5 mill. Banken vil låne oss disse pengene, så det er nå greit nok, men er det ikke litt mye likevel? De er vel mest opptatt av å tjene penger... Jeg tjener 600000 og mannen litt over 700000, altså drøyt 1,3 mill til sammen. Er så redd for at vi må spinke og spare, men har også veldig lyst på hus. Har ingen umiddelbare utsikter til høyere lønn men vi har begge gode utdannelser og solide jobber, så er ikke så redd for å miste jobben eller noe. Har ingen billån, ingen barn, egenkapital på litt over 1 mill.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 TS her: Hvor mye må vi TJENE skulle det selvsagt stå i overskriften.
Drizzt Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Banken sier dere får 4.5 mil i lån, ikke sant? Da har banken regnet ut at dere er i stand å betjene lånet. Men det er dere to som vet best hva slags forbruk dere har. Lag en budsjett på hvor mye som går til banken og hvor mye som er igjen til mat, strøm, andre utgifter hver måned. Da får du oversikt over deres forbruk og utgifter.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 Hva jobber dere med? Lurer, fordi jeg selv ikke vet hva jeg skal bli ... trenger inspirasjon
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 En tommelfingerregel sier at man ikke bør låne mer enn 3 ganger inntekt. Det er vel også noe de fleste banker går ut ifra sånn grovt sett... Klarer det gjør dere nok, spørsmålet er om dere vil betale så mye for å bo. Kjedelig om det meste går til huslån og at det er lite igjen til ferie, bil eller andre ting som koster litt. Det er jo noe dere normalt kan ta dere råd til med en slik inntekt. Skjønner veldig godt at dere har lyst på hus, men er det ingen mulighet for å spare et par-tre år? finne et rimeligere hus? F.eks et hus som trenger litt oppussing? Da er jo kostandene relative og man kan "ta dem etterhvert". Uansett sett, dere vet best selv. Regn på det :-)
slask Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 (endret) Det er sabla god lønn, men 4,5 mill er også mye. Jeg ville ikke hatt så høy belåning. Madam og jeg tjener drøyt 800 _samlet_ og vi har oppunder 2 mill i gjeld og to billige biler. Mer gjeld vil jeg ikke ha... Hva om rentene stiger en del. Problemet mitt da er at jeg ikke vil selge huset. For det første er det ikke ferdig. Jeg er teknisk og gjør mye selv (ikke nok i følge...) og blir nok aldri ferdig med huset. Skulle vi måtte selge pga økonomi så taper vi penger siden huset ikke er ferdig (flere rom + leilighet er uferdig...). Jeg er typen som er glad i huset fordi jeg kjenner det teknisk godt og vet at det ikke er noen betydelig svakheter som dårlig drenering eller annet problematisk som kan dukke opp. Du sier dere dere ikke har barn. Hvor lenge varer det? Det endrer jo økonomien drastisk. Hva med to barn? Hva med økende krav til bil pga barn osv? Noen legger sjela i huset, sånn som meg, men kanskje på andre måter. Beliggenheten betyr også en del, kanskje fordi du er oppvokst på stedet eller har familie i nærheten. Altså - noen har problemer med å selge boligen av flere årsaker. Hvis man ikke er så knytta til boligen/stedet så er det lettere å kunne selge igjen om økonomien endrer seg. Det er en fordel. Noen har vært heldige og fått med seg prisstigningen fra sted til sted, men vanskelig å time. Likevel greit å være klar over muligheten, men det krever at man kan være mobil/fleksibel. Ikke glem at en bolig krever vedlikehold. Utvendig vedlikehold koster mer enn folk er klar over. Selv i borettslag får man seg overraskelser når store utskiftninger er på gang. Slitne vinduer og dører eller gamle bad som må renoveres. En ting som er helt sikkert i dag er at folk bor seg i hjæl. Alt skal være så fint og flott. Folk bruker hundrevis av tusenlapper på et fancy bad. Det er galskap. Sier ikke mer... (men så har jeg sikkert sagt nok nå) Edit: Glemte å si at kåken her er verdt 4-4.5 mill (Akershus, nært Oslo). Endret 5. januar 2012 av slask
Cannavaro Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 Regnestykket for dere med et boliglån på 4.5 mio er nok ikke så galt. Dere har god inntekt og vil klare å betjene lånet fint. Med utgangspunkt i rundt 3.7 % flytende rente så skulle det tilsi ca 14.000 i renter pr. mnd, avdrag ca 12.500/mnd på 30 års nedbetaling. Tommelfingerregelen hos bankene har vært 2.5/3 ganger inntekt i lån. Dere har en del egenkapital og lite lån ellers så da er det selvsagt rom for å betjene lånet pr. idag. Dersom renta stiger med litt over 2 % til ca 6% (på boliglånet) så øker rentebelastningen med litt over 6.000/mnd. Man kan ta fastrente på noe av lånet (gir større grad av forsikring MOT renteoppgang) og flere banker tilbyr også inntil 10 år med avdragsfrihet. På papiret ser dette greit ut, men ta forholdsregler om renteoppgang innen 3-5 år. Legg gjerne også til grunn utgifter som kommer i fremtiden ; oppussing/vedlikehold, og familieforøkelse eventuelt
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Vi har funnet drømmethuset, men for å kjøpe det må vi låne 4,5 mill i banken. Vi har også studielån på til sammen 0,5 mill. Banken vil låne oss disse pengene, så det er nå greit nok, men er det ikke litt mye likevel? De er vel mest opptatt av å tjene penger... Jeg tjener 600000 og mannen litt over 700000, altså drøyt 1,3 mill til sammen. Er så redd for at vi må spinke og spare, men har også veldig lyst på hus. Har ingen umiddelbare utsikter til høyere lønn men vi har begge gode utdannelser og solide jobber, så er ikke så redd for å miste jobben eller noe. Har ingen billån, ingen barn, egenkapital på litt over 1 mill. Personlig synes jeg dette var veldig mye. Min mann og jeg har samme årsinntekt som dere og vi kjøpte et hus til 4,7 mill. Men da hadde vi 1 mill i egenkapital og er ellers gjeldfrie. Dvs at vi lånte 3,7 millioner. Vi var da i slutten av 20-årene. Vi synes det er mer enn nok å betjene det huslånet i dag og synes ikke det hadde vært noe særlig med mer i lån. Men det handler jo selvsagt om prioriteringer, dere klarer det nok greit om dere forsaker andre utgifter, men husk at det er en stor økonomisk forpliktelse dere inngår for de neste 25-30 årene.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 I utgangspunktet synes jeg ikke det var så ille. Vi har litt høyere inntekt enn dere (rundt 1,5 til sammen) og hadde, før vi bestemte oss for å kjøpe et hus til, et boliglån på 4,5 mill. Nå er lånebelastningen vår på rundt 6,5 totalt (dette inkluderer både hus, bil, båt, studielån etc). I dette regnestykket skal det sies at vi har svært god sikkerhet i huset vi bor i (lån på vel 50% av takst). Nå leier vi ut både en leilighet i bolighuset vårt samt at det er flere leiligheter i det huset vi leier ut, slik at per i dag betaler hus nummer 2 "seg selv" sånn noenlunde. Dersom du er usikker på hva dere kan låne, selv om banken sier ja, ville jeg gjort som foreslått over: lag et detaljert budsjett og se på hva dere har å rutte med hver måned. Vi har hele tiden regnet på hva vi har å leve for med dagens rentebelastning, med 6% rente og med 10% rente for å se om vi har råd til å leve selv med høy rentebelastning. (Jadda, jeg er klar over at rentenivået har vært oppe i 17-18% på et tidspunkt, men det har vi altså valgt å ikke budsjettere med).
Gjest Illiya Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Vi har samme inntekt som dere, ts, og vi ville aldri tatt opp et så stort lån. Vi har et langt mindre boliglån, og foretrekker større økonomisk frihet framfor å bruke så mye penger på å bo. Nå kommer det også an på hvor i landet dere bor og vil kjøpe bolig, og mange steder må man jo ut med så mye for å få seg en brukbar bolig. Personlig velger jeg å bo billigere, men vi bor også på et sted der det ikke er så høye boligpriser, og får dermed en fin bolig for langt mindre penger. Det spørs jo hva dere vil på lang sikt. Om dere fortsatt er et par om 20 år, vil det sikkert lønne seg å kjøpe dette huset, men dere vil nok slite økonomisk noen år. Eller i det minste ha stram økonomi. Så det kommer an på om dere er villig til å ofre god økonomi på kort sikt for å kunne ha et godt hus på lang sikt. Nå vet ikke jeg hvor gamle dere er. Er dere i 30-40 årene, vil jeg ikke råde dere til å kjøpe huset. Er dere i 20-årene, blir det litt annerledes.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Vi har funnet drømmethuset, men for å kjøpe det må vi låne 4,5 mill i banken. Vi har også studielån på til sammen 0,5 mill. Banken vil låne oss disse pengene, så det er nå greit nok, men er det ikke litt mye likevel? De er vel mest opptatt av å tjene penger... Jeg tjener 600000 og mannen litt over 700000, altså drøyt 1,3 mill til sammen. Er så redd for at vi må spinke og spare, men har også veldig lyst på hus. Har ingen umiddelbare utsikter til høyere lønn men vi har begge gode utdannelser og solide jobber, så er ikke så redd for å miste jobben eller noe. Har ingen billån, ingen barn, egenkapital på litt over 1 mill. Hvor mange år skal dette nedbetales på`? Hva om renten stiger 3-5 proent? Hva om dere går ned i inntekt.?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Vi har funnet drømmethuset, men for å kjøpe det må vi låne 4,5 mill i banken. Vi har også studielån på til sammen 0,5 mill. Banken vil låne oss disse pengene, så det er nå greit nok, men er det ikke litt mye likevel? De er vel mest opptatt av å tjene penger... Jeg tjener 600000 og mannen litt over 700000, altså drøyt 1,3 mill til sammen. Er så redd for at vi må spinke og spare, men har også veldig lyst på hus. Har ingen umiddelbare utsikter til høyere lønn men vi har begge gode utdannelser og solide jobber, så er ikke så redd for å miste jobben eller noe. Har ingen billån, ingen barn, egenkapital på litt over 1 mill. Har du tenkt på de andre utgiftene ved hus,som kommer i tillegg? Vedlikehold Forsikring Kommunale utgifter Har nytt hus selv,og selv der går det med en haug med penger til vedlikehold. Tomt skal opparbeides,planting osv...beising....Utrolig mye penger. Savner å bo i leilighet
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Vi har samme inntekt som dere, ts, og vi ville aldri tatt opp et så stort lån. Vi har et langt mindre boliglån, og foretrekker større økonomisk frihet framfor å bruke så mye penger på å bo. Nå kommer det også an på hvor i landet dere bor og vil kjøpe bolig, og mange steder må man jo ut med så mye for å få seg en brukbar bolig. Personlig velger jeg å bo billigere, men vi bor også på et sted der det ikke er så høye boligpriser, og får dermed en fin bolig for langt mindre penger. Det spørs jo hva dere vil på lang sikt. Om dere fortsatt er et par om 20 år, vil det sikkert lønne seg å kjøpe dette huset, men dere vil nok slite økonomisk noen år. Eller i det minste ha stram økonomi. Så det kommer an på om dere er villig til å ofre god økonomi på kort sikt for å kunne ha et godt hus på lang sikt. Nå vet ikke jeg hvor gamle dere er. Er dere i 30-40 årene, vil jeg ikke råde dere til å kjøpe huset. Er dere i 20-årene, blir det litt annerledes. Med en inntekt på 1.3 mil i året, så sier du at du råder dem til å ikke gå for det? WTF? Jeg klarer å betjene en lån på 1.1 mil (990 for leilighet, og 135.000 i fellesgjeld), greit det blir over 1.1, men whatever, jeg har knapt 180 tusen i året (netto), og klarer fint å betjene det lånet, så hvorfor i helsikke skulle ikke ts klare å betjene et lån som er 4x lånet mitt, men likevel har over 7x inntekten min? 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 Med en inntekt på 1.3 mil i året, så sier du at du råder dem til å ikke gå for det? WTF? Jeg klarer å betjene en lån på 1.1 mil (990 for leilighet, og 135.000 i fellesgjeld), greit det blir over 1.1, men whatever, jeg har knapt 180 tusen i året (netto), og klarer fint å betjene det lånet, så hvorfor i helsikke skulle ikke ts klare å betjene et lån som er 4x lånet mitt, men likevel har over 7x inntekten min? Ja, så lenge TS lever normalt, går det greit. Men om hun lever over evne, vil det ikke gå bra. Men hvordan fikk du et såå stort lån med bare 180 000 i lønn?
Drizzt Skrevet 7. januar 2012 #15 Skrevet 7. januar 2012 Ja, så lenge TS lever normalt, går det greit. Men om hun lever over evne, vil det ikke gå bra. Men hvordan fikk du et såå stort lån med bare 180 000 i lønn? Ja, det virker litt rart å få så stort lån, men kanskje har AB veldig stor egenkapital eller kausjonist?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #16 Skrevet 8. januar 2012 Ja, det virker litt rart å få så stort lån, men kanskje har AB veldig stor egenkapital eller kausjonist? Knapt 140.000, ingen kausjonist. Og jeg kunne faktisk fått enda større, jeg satt faktisk sammen med rådgiveren i banken, en familien har hatt mye med å gjøre de siste 20 årene, og noen av prospektene hadde leilighet til ca 1.5, men der sa han nei. Men det hadde ikke noe med de 1.5 millionene å gjøre, men derimot fellesgjeld og fellesutgiftene, som var skyhøye, så med de 8% i renteøkning som han måtte ta med i betraktning så ble det for mye. Det er overhodet ikke rart med så stort, lån, jeg har selv hørt om mange lignende tilfeller. Jeg bestemte til slutt at jeg ikke trengte så stort heller, for 2-3 uker etter at jeg hadde vært der første gang, og jeg var veldig bestemt på hvor jeg ville bo, og det var ingen andre interessante leiligheter i nærheten, så jeg måtte vente, å fant jeg en. Litt mindre enn de andre, men utrolig flott leilighet, la inn bud og jeg fikk den. Jeg er bare så lei av folk her på forumet som uttaler seg som om de jobber i bank.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #17 Skrevet 8. januar 2012 Knapt 140.000, ingen kausjonist. Og jeg kunne faktisk fått enda større, jeg satt faktisk sammen med rådgiveren i banken, en familien har hatt mye med å gjøre de siste 20 årene, og noen av prospektene hadde leilighet til ca 1.5, men der sa han nei. Men det hadde ikke noe med de 1.5 millionene å gjøre, men derimot fellesgjeld og fellesutgiftene, som var skyhøye, så med de 8% i renteøkning som han måtte ta med i betraktning så ble det for mye. Det er overhodet ikke rart med så stort, lån, jeg har selv hørt om mange lignende tilfeller. Jeg bestemte til slutt at jeg ikke trengte så stort heller, for 2-3 uker etter at jeg hadde vært der første gang, og jeg var veldig bestemt på hvor jeg ville bo, og det var ingen andre interessante leiligheter i nærheten, så jeg måtte vente, å fant jeg en. Litt mindre enn de andre, men utrolig flott leilighet, la inn bud og jeg fikk den. Jeg er bare så lei av folk her på forumet som uttaler seg som om de jobber i bank. Dvs. 140.000 i egenkapital
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #18 Skrevet 8. januar 2012 Vi skal låne 5mill til en leilighet til 5,9mill. Vi har en totalinntekt på 1,3. Kjøper et sted vi er sikre på at verdien enten vil øke, iallfall ikke synke. Dersom vi ser det blir vanskelig får vi heller vurdere å selge. Jeg tror dere skal klare dere ts!
Drizzt Skrevet 8. januar 2012 #19 Skrevet 8. januar 2012 Knapt 140.000, ingen kausjonist. Og jeg kunne faktisk fått enda større, jeg satt faktisk sammen med rådgiveren i banken, en familien har hatt mye med å gjøre de siste 20 årene, og noen av prospektene hadde leilighet til ca 1.5, men der sa han nei. Men det hadde ikke noe med de 1.5 millionene å gjøre, men derimot fellesgjeld og fellesutgiftene, som var skyhøye, så med de 8% i renteøkning som han måtte ta med i betraktning så ble det for mye. Det er overhodet ikke rart med så stort, lån, jeg har selv hørt om mange lignende tilfeller. Jeg bestemte til slutt at jeg ikke trengte så stort heller, for 2-3 uker etter at jeg hadde vært der første gang, og jeg var veldig bestemt på hvor jeg ville bo, og det var ingen andre interessante leiligheter i nærheten, så jeg måtte vente, å fant jeg en. Litt mindre enn de andre, men utrolig flott leilighet, la inn bud og jeg fikk den. Jeg er bare så lei av folk her på forumet som uttaler seg som om de jobber i bank. Hvordan vet du at de ikke jobber i bank?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #20 Skrevet 8. januar 2012 Dere har jo altfor lite egenkapital etter de nye reglene, og lånesøknad vil aldri gå igjennom. Lån med så høy belåningsgrad kan nemlig ikke vanlige bankkonsulenter godkjenne, søknaden må videresendes til banken sentralt, hvor det sitter noen få konsulenter med myndighet til å behandle den type søknader. Og så lenge dere ikke tilfredsstiller kravet til 15% egenkapital, vil dere få blankt avslag, samme hva konsulenten dere har snakket med har sagt. PS: Det er mange her inne som jobber i bank eller innen finans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå