Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kom svaret på hvorfor jeg ikke har blitt gravid i løpet av 1 år. Mannens sædceller har ikke veldig bra kvalitet, mens jeg er frisk....heldigvis...da er det vel håp :)

Så nå er henvisningen til fertilitetsklinikk sendt avgårde.

Vet det er optimistisk, men jeg løper til postkassa hver dag i håp om at det ligger et brev der om første gangs samtale :) For å få en dato og forholde seg til....

Noen flere her inne som også skal ha ICSI i 2012? :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ta tredje forsøk i 2012, og sannsynligvis også fjerde. Også her er det først og fremst mannens sædkvalitet som er årsaken.

Jeg ville ikke ventet for utålmodig, noe avhengig av hvor i landet du bor. Sannsynligvis er dere ikke ferdig utredet i fertilitetsklinikkens øyne. Første samtale består i å ferdigstille søknad om prøverør, her kreves 2-3 prøver av mannen, den siste av helt nyere dato. Måling av eggreserver hos deg, måling av kromosomfeil hos han, og progesteronprøve på syklusdag 21-23 hos deg. Sannsynligvis krever de ikke LAP av deg når han helt klart er årsaken, selv om jeg ser at enkelte sykehus krever dette likevel.

For vår del ble det satt strek for prøving på egenhånd sensommer 2010 da mannens dårlige sædkvalitet ble oppdaget. Henvisning til fertilitetsklinikk ble sendt september 2010. Vi ble innkalt til første samtale mai 2011, her ble søknad for prøverør sendt ganske direkte da vi hadde sørget for de fleste prøvesvar jeg nevner over på engehand, og hadde de klar til samtale. Vi ble så innkalt til forsamtale midt i august. Og så var vi kjempeheldige - vi kom i gang med første forsøk allerede september 2011, normalt ville vi tidligst kommet i gang i oktober-desember med forsamtale i august. Oppsummert tok det ett år fra første henvisning til fertilitetsklinikk ble sendt til vi var i gang med første prøverørsrunde.

Skrevet

Så godt vi ikke er alene i verden :) Hehe.

Min gynekolog sa at jeg ikke trenger laparoskopi p.g.a. den klare feilen hos mannen min. I tillegg har jeg normale sykluser med eggløsning hver måned.

Jeg spurte gynekologen min om det var noen prøver vi kunne ta i ventetiden, men han sa bare at de på fertilitetsklinikken ordner det. Litt dumt spør du meg hvis det er bare blodprøver f.eks. vi kunne tatt på lokalsykehuset i ventetiden.

Kanskje det går an å ringe til fertilitetsklinikken når vi får brev om innkalling til time og spørre hva vi kan ta på egen hånd? Mener også det stod på nettsidene at man får blodprøveskjema med i innkallingen for å ta for å ha svarene klare til konsultasjonen. Burde ikke dette være nok da?

Merker det er en prøvelse å få vite dette med nedsatt kvalitet. Jeg synes det er veldig trist, men samtidig er jeg glad for at jeg er frisk. Tenker også en del på at hvorfor skulle akkurat MIN mann ha nedsatt kvalitet? Hva skjer om vi aldri klarer å få barn sammen? Er jo veldig trist i og med at jeg er frisk og har veldig lyst på barn....

Han synes jo selvfølgelig dette er tungt han også. Men han sier ikke så mye....Hadde det vært meg som ikke hadde alt i orden, så hadde jeg nok følt meg kjempedårlig og skyldig....Huff huff...

Nei får se fremover nå og satse på at vi kan få det til med ICSI!

AnonymBruker
Skrevet

Så godt vi ikke er alene i verden :) Hehe.

Min gynekolog sa at jeg ikke trenger laparoskopi p.g.a. den klare feilen hos mannen min. I tillegg har jeg normale sykluser med eggløsning hver måned.

Jeg spurte gynekologen min om det var noen prøver vi kunne ta i ventetiden, men han sa bare at de på fertilitetsklinikken ordner det. Litt dumt spør du meg hvis det er bare blodprøver f.eks. vi kunne tatt på lokalsykehuset i ventetiden.

Kanskje det går an å ringe til fertilitetsklinikken når vi får brev om innkalling til time og spørre hva vi kan ta på egen hånd? Mener også det stod på nettsidene at man får blodprøveskjema med i innkallingen for å ta for å ha svarene klare til konsultasjonen. Burde ikke dette være nok da?

Merker det er en prøvelse å få vite dette med nedsatt kvalitet. Jeg synes det er veldig trist, men samtidig er jeg glad for at jeg er frisk. Tenker også en del på at hvorfor skulle akkurat MIN mann ha nedsatt kvalitet? Hva skjer om vi aldri klarer å få barn sammen? Er jo veldig trist i og med at jeg er frisk og har veldig lyst på barn....

Han synes jo selvfølgelig dette er tungt han også. Men han sier ikke så mye....Hadde det vært meg som ikke hadde alt i orden, så hadde jeg nok følt meg kjempedårlig og skyldig....Huff huff...

Nei får se fremover nå og satse på at vi kan få det til med ICSI!

Dette må du aldri, aldri si til mannen din!!!

Jeg kan forstå lettelsen din over at det ikke er noe galt med deg, men hva med han? Han har nok sine tanker han også selv om han ikke sier noe. Prøv å snakk med han, men ikke nevn skyld.

Skrevet

Nei selvfølgelig sier jeg ikke dette til mannen min. Jeg er jo ikke helt teit! Men man blir jo fortvilet i en slik situasjon.

Jeg ser jo på oss som et par uansett om han har nedsatt sædkvalitet eller ikke og elsker han jo uansett.

Men man vet jo aldri hvordan man reagerer og hva man tenker når man får dårlige nyheter man ikke regner med......

Athene:

Ettersom jeg har lest så sprøytes sædcellen inn i et egg og ligger på klinikken for å bli befruktet. Betyr dette at dersom befruktning skjer i "glasset", så er jeg gravid når egget settes tilbake? At det eneste som kan gå galt da er en evt. SA eller MA...

Skrevet

Du må jobbe så hardt du kan for å ikke en gang tenke de tankene du beskriver her. Det er ødeleggende i den prosessen du nå skal inn i. Det er så tøft for parforholdet i utgangspunktet, så det å tenke at dette er urettferdig, og at du hadde vært gravid om du hadde vært med en annen, vil ikke akkurat hjelpe på situasjonen. Dette er ikke mannen din sin skyld, og det er ikke sikkert at du kunne blitt enkelt gravid med en annen. Man vet aldri om man er helt frisk før man faktisk er gravid. For vår del fikk vi utredning på grunn av meg. I løpet av to år med prøving hadde jeg mye skyldfølelse, i vårt forhold er det mannen som er mest opptatt av barn. Men så virket plutselig ting helt fint hos meg, og samtidig ble det påvist dårlig kvalitet hos mannen. Hele "skyld" situasjonen ble snudd, men jeg har aldri tenkt at vår barnløshet er hans skyld på noen måte.

Så over til det praktiske...

Det som undersøkes ved de skjemaene dere har fått er dine eggreserver samt kromosonfeil hos han. Litt nærmere selve behandlingen vil dere få skjema for hepatitt og HIV testing. Selv om gyenkologen sier at du ikke behøver LAP krever enkelte klinikker dette, men det er tvilsomt at du må det. Du må også ha blodprøven på syklusdag 21-23, denne kan du fikse tidligere. Og mannen må ha en sædprøve som er nyere enn x (husker ikke) antall måneder, og totalt to-tre sædprøver tatt med minst to måneders mellomrom.

Du har rett i at ICSI er metoden når mannen har nedsatt kvalitet, sædcellen blir sprøytet inn i egget. Du er ikke gravid i det egget er befruktet. De setter inn ett befruktet egg i deg, deretter er det 30-40% sannsynlighet for at egget fester seg, helt uavhengig av at du er helt frisk. På tre forsøk har 60-70% blitt gravide, fortsatt helt uavhengig av at alt er helt i orden hos deg.

Skrevet

Jeg melder meg inn her. Er mye i samme situasjon som deg, TS. Fikk vite i går av gyn. at mine prøver er normale, mens mannen sine er svært dårlige. Dermed blir det rett på ICSI.

Vi har bestemt oss for privat klinikk, og venter på tid til forsamtale nå, har blitt forespeilet å få tid for forsamtale om 2-3 uker. Hvis du/dere er utålmodige kan dere jo undersøke dette? Det blir selvfølgelig dyrere slik, men etter å ha lest om den private klinikken gyn. vår anbefalte tror jeg vi kommer til å gå for den. Delvis pga. gyn. fryktet at kvaliteten kunne gå ytterligere ned slik at det ville bli vanskelig å få til et vellykket forsøk :sjenert:

Mannen har vært ganske nedfor etter vi fikk vite dette. Tror han føler seg lite mandig og at det er hans feil. Skjønner dine følelser TS, og det har streifet meg også, men det er jo ikke mannen sin feil, min vil ha barn like mye som meg og jeg vet at det er tungt for han. Det er han som pleier å oppmuntre meg når ting går imot meg/oss, så det er tungt å se han sånn, men heldigvis er han optimistisk av natur, så jeg håper han får det bedre snart :sjenert: Jeg tror også jeg var bedre forberedt enn han på at dette kunne bli utfallet..

Men vi prøver å se det positive i det hele, og det som er litt oppløftende er at siden mine prøver er normale og vi er relativt unge så mente gyn. at det var gode sjanser for klaff på første forsøk :) Kan selvfølgelig ikke bli for optimistiske heller, for da kan man nok få seg et solid slag i trynet dersom ting ikke går veien, men det gjelder å ikke gi opp for tidlig :)

Blir spennende å følge med dere andre i månedene fremover. Det som også er positivt oppi dette er at vi sannsynligvis kan få hjelp, og det blir godt å få en plan på det hele :) De tilfellene hvor problemet ligger hos mannen er visst de tilfellene hvor det er enklest å hjelpe...

Skrevet

Lilywhite: Så hyggelig med en følgesvenn i samme situasjon :) Jeg tenker jo også at det ikke er hans feil, men det jeg blir frustrert over er at han virker helt uberørt av resultatene. Synes dette er veldig rart siden han har ønsket seg barn lenge før jeg var klar for det....Akkurat som om han ikke forstår alvoret og hva dette kan bety for oss hvis det ikke klaffer på ICSI....

Vi velger å gå for offentlig klinikk fordi jeg trenger ventetiden til å komme meg i form. Jeg har kosa meg litt for mye det siste året og har noen kg jeg vil ned før jeg hopper ut i prosessen.

Blir spennende å høre om hvordan det går med dere videre. Hold meg oppdatert. :popcorn: Det skjer sikkert noe før hos dere siden dere er privat :)

Skrevet

Har lest en del steder at de tilbakefører inntil 2 egg....kjenner det er en liten utfordring å skulle ta en slik avgjørelse :)....og man skal sette tilbake 1 eller 2......

Hva tenker du?

Skrevet

Har lest en del steder at de tilbakefører inntil 2 egg....kjenner det er en liten utfordring å skulle ta en slik avgjørelse :)....og man skal sette tilbake 1 eller 2......

Det er klinikken som bestemmer, man kommer skjeldent i en situasjon der man får velge selv. Og de setter så godt som alltid inn ett. Unntaket er hvis man er eldre, hvis eggene har dårlig kvalitet, eller hvis det er misstanke om at festingen er problemet.

Skrevet

Åja det var jeg ikke klar over :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...