AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Hei! Har i 2 dager nå slitt med en Toshiba laptop som henger/fryser konstant. Dermed må jeg slå den av og på flere ganger om dagen for å se om det funker. I dag når jeg kom hjem fra jobb, slo jeg den på igjen for å bruke den. Og tenkte at jeg skulle skynde meg å rense den med Ccleaner først. Men nå, rett etter jeg starta rensinga, så frøs den igjen. Bare står sånn...konstant. Og den bråker ekstra, mer hele tiden i stedet for av og til. Begynner å bli lei av dette, og lurer jo såklart på om noen har peiling på hva det kan skyldes? Trodde først det var internettet, men det er det ikke. Må være noe i maskina som gjør det, eller hva? Noe jeg kan trykke på? Program som bør kjøres? Takker og bukker for alle svar som kan hjelpe
iskaffe Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 (endret) At den bråker kan tyde på at det er vifta som det er noe galt med. Når pc'en blir form varm hender det ofte at den fryser, henger, blir treig eller slår seg rett av. Når det gjelder billige laptoper er det ofte vifta som ryker først. Da må du sende den til repreasjon/kjøpe ny vifte. Hvis bråket høres ut som små klikke og durelyder kan det tyde på at hardisken er ødelagt og pc'en din synger på siste verset. Da må du skynde deg å overføre verdifulle filer til en annen hardisk før de blir tapt for alltid. At du kjører CCleaner så ofte tyder kanskje på at du mistenker at det er kommet noen rare programmer/viruser/trojaner inn på pc'en? Det kan også få pc'en til å bli ekstremt treig eller varm pga alle programmene som kjører i bakgrunnen. Det er ikke alltid CCleaner hjelper på å bli ordentlig kvitt programmene, da mange har selvopprettende filer lagret på mystisfistiske plasser. Da må du rett og slett formatere pc'en. En formatering i året er forresten sunt for pc-helsa, og noe alle burde lære seg. Det er heller ikke så vanskelig som man tror. Endret 5. januar 2012 av iskaffe
iskaffe Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 Det er forresten mulig å laste ned programmer som måler kjernetemperaturen i laptopen din. Da burde du kunne finne ut om bråket og tregheten skyldes at pc'en din blir for varm. Jeg husker desverre ikke navnet på programmet, men det burde ikke være alt for vanskelig å finne ut av. Noe annet du kan prøve er å åpne taskmanager og sortere prosessene etter minnebruk. De øverste programmene på lista krever mer av maskina. Hvis du har mange av dem åpne samtidig kan du kanskje prøve å lukke noen av disse programmene? (P.S. Hvis du søker etter et av programnavnene du finner i taskmanager (f.eks avguard.exe) i google dukker det med en gang opp om dette navnet tilhører et trygt og velkjent program. Finner du ingen eller negativ informasjon om programnavnet har du mest sannsynlig fått fått et virus eller noe annet kjipt. )
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 At den bråker kan tyde på at det er vifta som det er noe galt med. Når pc'en blir form varm hender det ofte at den fryser, henger, blir treig eller slår seg rett av. Når det gjelder billige laptoper er det ofte vifta som ryker først. Da må du sende den til repreasjon/kjøpe ny vifte. Hvis bråket høres ut som små klikke og durelyder kan det tyde på at hardisken er ødelagt og pc'en din synger på siste verset. Da må du skynde deg å overføre verdifulle filer til en annen hardisk før de blir tapt for alltid. At du kjører CCleaner så ofte tyder kanskje på at du mistenker at det er kommet noen rare programmer/viruser/trojaner inn på pc'en? Det kan også få pc'en til å bli ekstremt treig eller varm pga alle programmene som kjører i bakgrunnen. Det er ikke alltid CCleaner hjelper på å bli ordentlig kvitt programmene, da mange har selvopprettende filer lagret på mystisfistiske plasser. Da må du rett og slett formatere pc'en. En formatering i året er forresten sunt for pc-helsa, og noe alle burde lære seg. Det er heller ikke så vanskelig som man tror. Den bråker ikke egentlig, men er en jevn susing. Ingen klikke eller durelyder. Kjører heller ikke ccleaner ofte, i dag var første gangen siden vår/sommer tror jeg. Men kan det være greit at pcen står og "hviler" seg litt, og kanskje kommer av seg selv, eller skal jeg fortsette å skru den av/på? Jeg rekker nesten ingenting før den fryser tydligvis. Har lukket alle fanene som kom frem ved oppstart. Og hvodan lælrer jeg med å formatere da?
Lutetium 71 Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Jeg tipper ts har enten ett varmeproblem, eller muligens ett minneproblem. Begge kan gi frys (yes, for mye varme får en pc til å fryse ). Varmeproblem: Kjøp en luft på boks, og blås ut all ulla som sikkert ligger inni vifta (hold fast viftebladene med tannpirker, mens pc er avslått, og blås) Minneproblem: Last ned, og brenn ut denne på en cd (last ned ISOen). Start opp maskina fra denne plata, og la den kjøre igjennom testen. Er det feil på minnet, vil du få melding om det.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 Jeg tipper ts har enten ett varmeproblem, eller muligens ett minneproblem. Begge kan gi frys (yes, for mye varme får en pc til å fryse ). Varmeproblem: Kjøp en luft på boks, og blås ut all ulla som sikkert ligger inni vifta (hold fast viftebladene med tannpirker, mens pc er avslått, og blås) Minneproblem: Last ned, og brenn ut denne på en cd (last ned ISOen). Start opp maskina fra denne plata, og la den kjøre igjennom testen. Er det feil på minnet, vil du få melding om det. Ok? Kan være, men pcen blir ikke varm når den står slik og suser altså. Stod slik noen timer nå på ettermiddagen uten at den ble varm, før jeg slo av. Problemet mitt er at jeg ikke kommer til å rekke å finne dette programet og gjøre noen ting FØR maskina fryser. Da får jeg jo ikke flytta muse eller respons på noen taster likssom..Men jeg har en minipc, kanskje jeg kan laste ned på den, overføre på en cd og bruke på toshibaen?! Ja, jeg er helt grønn på dette, og synes det er fryktelig trist da jeg bruker pcen til jobb også
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 Det er forresten mulig å laste ned programmer som måler kjernetemperaturen i laptopen din. Da burde du kunne finne ut om bråket og tregheten skyldes at pc'en din blir for varm. Jeg husker desverre ikke navnet på programmet, men det burde ikke være alt for vanskelig å finne ut av. Noe annet du kan prøve er å åpne taskmanager og sortere prosessene etter minnebruk. De øverste programmene på lista krever mer av maskina. Hvis du har mange av dem åpne samtidig kan du kanskje prøve å lukke noen av disse programmene? (P.S. Hvis du søker etter et av programnavnene du finner i taskmanager (f.eks avguard.exe) i google dukker det med en gang opp om dette navnet tilhører et trygt og velkjent program. Finner du ingen eller negativ informasjon om programnavnet har du mest sannsynlig fått fått et virus eller noe annet kjipt. ) Takk for tips. Skulle gjerne gjort alt dette, hadde jeg fått respons. Men rekker ikke gjøre noe omtrent, før musa og alt fryser. Eneste jeg rekker er å slå på, taste passord og gå inn på nett eller et program, så etter alt fra 1-10 min så er det stopp.
Gjest Nuppdupp Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Nuppedupp? nei, er ikke meg. fikk fikset problemet. bustebuste hjalp meg hehe :gjeiper: fikk renset pcen for cookies og sånn
Lutetium 71 Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Ok? Kan være, men pcen blir ikke varm når den står slik og suser altså. Stod slik noen timer nå på ettermiddagen uten at den ble varm, før jeg slo av. Problemet mitt er at jeg ikke kommer til å rekke å finne dette programet og gjøre noen ting FØR maskina fryser. Da får jeg jo ikke flytta muse eller respons på noen taster likssom..Men jeg har en minipc, kanskje jeg kan laste ned på den, overføre på en cd og bruke på toshibaen?! Ja, jeg er helt grønn på dette, og synes det er fryktelig trist da jeg bruker pcen til jobb også Yes, nei det høres ut som du trenger å laste ned det der programmet på en annen maskin, og brenne det ut der. Den minipcen har vel ikke brenner? Jeg tipper du har krøll med minnet ditt, siden den ikke blir varm. Dog, det kan også hende kjøleribba har løsnet etter ett smell i gulvet. Da vil du ikke kjenne at pcen blir varm, men prosessoren vil ikke få noen kjøling, og du vil få frys etter veldig kort tid, eller ved veldig lav belastning. Men ok, hvis det er tull med minnet, må du uansett bytte det. Kjenner du noen datanerder som kan bytte ut, og teste med annet minne? Gjør du ikke det, vil det uansett være en fordel å teste minnet med det programmet, hvis du likevel må levere pcen inn til reparasjon. Kan du laste ned, og brenne ut den plata på en annen jobbmaskin?
iskaffe Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Det er ikke så lett å bytte ut komponenter i en laptop desverre. Både minne og grafikkort kan være integrerte i hovedkortet. Hva med å rett og slett kontakte customer support? Det pleier å stå et nummer i brukermanualen. De har nok mer peiling på toshibaen din en vi har.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Jeg hadde akkurat samme problemet og da var det grafikk-kortet som var gåent. De måtte skifte hovedkortet siden dette var på en bærbar. Dette gikk heldigvis på garantien.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Jeg hadde akkurat samme problemet og da var det grafikk-kortet som var gåent. De måtte skifte hovedkortet siden dette var på en bærbar. Dette gikk heldigvis på garantien. Det var i allefall veldig mange fine tips her. Og når jeg tenker meg om kan jeg sikkert få det på garantien jeg også. Tror det var i vår jeg kjøpte pcen, og det er vel 1 års garanti? I såfall må jeg jo ordne det på den måten. Eneste minuset er at jeg mest sannsynlig ikke finner kvitteringen.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #14 Skrevet 6. januar 2012 Yes, nei det høres ut som du trenger å laste ned det der programmet på en annen maskin, og brenne det ut der. Den minipcen har vel ikke brenner? Jeg tipper du har krøll med minnet ditt, siden den ikke blir varm. Dog, det kan også hende kjøleribba har løsnet etter ett smell i gulvet. Da vil du ikke kjenne at pcen blir varm, men prosessoren vil ikke få noen kjøling, og du vil få frys etter veldig kort tid, eller ved veldig lav belastning. Men ok, hvis det er tull med minnet, må du uansett bytte det. Kjenner du noen datanerder som kan bytte ut, og teste med annet minne? Gjør du ikke det, vil det uansett være en fordel å teste minnet med det programmet, hvis du likevel må levere pcen inn til reparasjon. Kan du laste ned, og brenne ut den plata på en annen jobbmaskin? Nei, såklart, den har ikke brenner! Det tenkte jeg ikke på Og heller ingen annen maskin jeg kan brenne fra. Ellers var det endel gresk for meg her, og ser ingen annen mulighet enn å levere den inn å få den reparert, forhåpentligvis på garantien. Ellers takk for alle forslag
Lutetium 71 Skrevet 7. januar 2012 #15 Skrevet 7. januar 2012 Nei, såklart, den har ikke brenner! Det tenkte jeg ikke på Og heller ingen annen maskin jeg kan brenne fra. Ellers var det endel gresk for meg her, og ser ingen annen mulighet enn å levere den inn å få den reparert, forhåpentligvis på garantien. Ellers takk for alle forslag Siden du helt sikkert har garanti på den, siden du kjøpte den for under ett år siden, bør det gå an å få butikken til å skrive ut en ny kvittering for deg. Fant en releveant diskusjon om det på avforum.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå