Gå til innhold

Sterilisering av hunkatt i Trondheim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pris betyr jo litt, men er ikke avgjørende.

Strinda smådyrklinikk er nærmest, men fikk et litt merkelig møte med dem i sommer, da jeg fant en pus på gata, ca. 8 uker gammel. Jentungen på klinikken som skulle ta en liten sjekk på den, greide ikke å anslå verken alder eller bestemme kjønn. Og mine spørsmål kunne hun overhodet ikke svare på. F.eks. på spørsmålet om hvorfor de opererer bort kun eggstokker og ikke også livmor, som vel er mer vanlig.

Har blitt anbefalt Heimdal, men en venninne har nettopp sterilisert katten sin der, og var ikke så veldig imponert.

Pus skal både steriliseres, vaksineres og få chip, er planen.

Noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Anbefaler deg å melde deg inn på katteprat.no :) Der er det mye kattemennesker på en plass, og flere erfaringer med forskjellige klinikker :)

Skrevet

Kan anbefale Trøndelag Dyreklinikk på det varmeste til katt :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

noen flinke folk! Vetrinæren tar seg alltid god tid med både katten og eieren. Jeg følte meg hvertfall helt trygg da min katt ble kastrert der, og jeg føler meg generelt veldig trygg på at pus får den beste behandlingen der. De er oppriktig interessert i katten og dens velvære! Jeg er helt ny på katt, og flere ganger har jeg blitt stående og prate med dem i det uendelige :fnise: Og de forteller gledelig uten at man må spørre om alt selv. Det likte jeg godt.

Jeg tror prisen er litt høyere enn andre steder, men her får du også oppfølgingvaksinen en måned senere og ormekur inkludert i prisen, som du må betale ekstra for hos andre dyreklinikker. Jeg tenkte hvertfall at det var litt dyrt i forhold til de andre i starten, men jeg hadde aldri aldri byttet nå :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Svar fra TD:

Veldig fint å høre at du planlegger sterilisering og chipmerking!

Vi har en steriliseringspakke som inneholder sterilisering med smertebehandling hjemme og skjerm/body, to vaksiner, chipmerking og ormekur. Denne pakkeløsningen koster 3104,- og kan være grei for deg å velge, da det blir rimeligere enn å betale alt hver for seg.

To vaksiner - hvilke to kan dette dreie seg om? Kattepest, og hva mer?

En stiv pris, men hvis det er verdt det... Høres i hvertfall veldig bra ut. :)

Skrevet

kattepest og influensa tipper jeg det er.

Skrevet

Jeg er veldig fonøyd med Byåsen Dyreklinikk.

Skrevet

Ja, de blander sammen alt til en vaksine hvis jeg husker riktig :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også gått til Trøndelag Dyreklinikk, anbefales. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleide å bruke Heimdal dyreklinikk og har alltid vært fornøyd, men det er jo et enklere inngrep på hankatt som vi hadde, og vi hadde aldri behov for noe kompliserte undersøkelser eller avansert kirurgi. Syntes dyrlegene var hyggelige og flinke også (har bare møtt Snefugl og ei som ikke er norsk opprinnelig). Prisene er bra også. Mener en slektning som har hatt hunder i alle år pleier anbefale Heimdal og Trøndelag Dyreklinikk :)

Skrevet

Tusen takk for alle innspill! Det ble til at jeg hoppet på tilbudet fra Trøndelag Dyreklinikk, fikk time der om halvannen uke. :)

Skrevet

Har vært på flere i Trondheim, og anbefaler heller Trøndelag dyreklinikk enn Heimdal. Veldig trivelige folk som jobber der iallefall:)

• Liker 1
Skrevet

Forresten - noen som kan si litt om hva jeg kan forvente ift. denne steriliseringen? Hvor lenge blir pus inmobil? Hvor lang tid tar det før hun blir sitt vanlige jeg igjen? Vil man kunne merke noen personlighetsforandring etter sterilisering av en hunkatt? Jeg skal levere pus klokka 8.30, mon tro når jeg skal hente henne igjen?

Skrevet

Pleier å hente de på slutten av dagen, men det forteller de deg ved innlevering. Kastrering er et større inngrep på hunkatt en hankatt så ikke uvanlig med vondt noen dager, snakk med dyrlegen om evt smertelindring.

De er som regel veldig groggy når de våkner. Jeg anbefaler et pledd/dyne etc som lukter av deg liggende på gulvet, evt håndkle på varmekabler. Mykt og varmt er bra i starten. Pass på mat og vann i starten, de kan sovne i skålen. De kan også tisse på seg. Min hunkatt var helt vanlig etter dag 2, men det er individuelt.

Skrevet (endret)

Og når de kommer hjem så tror de at de er helt fine igjen, og sjangler bortover som fylliker. Det gjorde min pus. Han resignerte på kjøkkengulvet - jeg la han tilbake - han prøvde igjen... og igjen :fnise:

Endret av ninuska_
Skrevet

Og når de kommer hjem så tror de at de er helt fine igjen, og sjangler bortover som fylliker. Det gjorde min pus. Han resignerte på kjøkkengulvet - jeg la han tilbake - han prøvde igjen... og igjen :fnise:

Stakkars små!

Katter som nylig har våkna fra bedøvelse er et ynkelig, men også litt morsomt syn.

Gjest hulderjenta
Skrevet (endret)

Jeg valgte Trøndelag Dyreklinikks pakkeløsning for hunkatten min for noen år siden, og det er den klinikken jeg bruker fast utenom også. Kjempefornøyd! Kanskje litt dyrere i pris enn andre, men her får man utrolig god service og møter mennesker som bryr seg og er oppriktig interessert også, og gjør jobben sin grundig. Kommer aldri til å bytte.

Byåsen Dyreklinikk har jeg vært hos en gang (akutt-tilfelle) og har god erfaring med dem fra den gangen, de reddet livet til katten min da dyrlegevakten på Heimdal gav beskjed over telefo at vi måtte "se det an over helga" istedet for at vi fikk komme til klinikken, og mente at urinveisblokkeringen var en uskyldig UVI (katten lå halvdød, reagerte ikke på hverken tiltale eller berøring og lakk både blod og urin). Så der kommer jeg aldri til å sette min fot i alle fall.

Endret av hulderjenta
Skrevet

Takk for svar. :)

Da har jeg egentlig bare to spørsmål til før tirsdagen:

- skal pus faste før en slik operasjon? noen sa det til meg, men jeg finner ikke ut av det på nettet

- jeg vet at hankatter gjerne kan endre personlighet noe etter kastrering, f.eks. bli roligere, men gjelder noe av det samme for hunkatter? kan man forvente at katten blir helt sitt gamle jeg etter sterilisering?

Skrevet

Huff, akkurat nå ligger pus under kniven... :(

Ikke sant at det går bra??

Skrevet

Det går kjempebra! :klem:

Du kan ringe og høre hvordan det går hvis det hjelper. De var veldig snille mot en nevrotisk matmor i mitt tilfelle :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...